بعد از استخر چگونه به شیوه صحیح موهای خود را بشوئیم

شست و شوي روزانه مو با آب‌هايي که شامل عناصري مثل كلر هستند، سبب خشك شدن موها و شكنندگي آنها مي‌شود. شست‌وشوي مو با شامپوي مناسب بعد از استخر ضروري است و به افرادي كه روزانه شنا مي‌كنند، توصيه مي‌شود موها را با شامپوهاي نرم‌كننده و حالت‌دهنده شست‌وشو دهند.
دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاه متخصص پوست و مو در مجله دنياي سلامت نوشت: آيا تا به حال انديشيده‌ايد كه چقدر از موهايتان كه نعمت‌هاي خداوندي براي زيباتر به نظر رسيدن شما مي‌باشند مراقبت مي‌نماييد؟ گاهي آنقدر درگير زندگي و كار روزمره مي‌شويم كه فراموش مي‌كنيم موها نيز نياز به رسيدگي دارند. خاطرنشان مي‌سازد خوانندگان زيادي از روش‌هاي مختلفي سوالاتي را در خصوص مو به مجله ارسال نموده‌اند كه بخشي از اين پرسش‌ها دسته‌بندي و جهت پاسخ‌گويي به آقاي دكتر محمدعلي نيلفروش‌زاده متخصص پوست و مو ارجاع گرديد و ايشان هم با دقت نظر سوالات را پاسخ داده‌اند كه توضيحات ارائه شده جهت اطلاع خوانندگان عزيز درج مي‌گردد. رفع موهاي زائد
آيا سفيدي موي سر درمان قطعي دارد؟
سفيد شدن مو، هيچ ربطي به نوع ملانين موجود در بدن ما يا به عبارتي تيره و روشن بودن موهاي‌مان ندارد. سلول‌هاي رنگدانه‌اي مو براي ساخت ملانين به آنزيم‌هاي خاصي نياز دارند و بر اساس تفاوت آنزيم‌هاي شرکت‌کننده، دو نوع ملانين را توليد مي‌کنند: يوملانين که مسؤول رنگ قهوه‌اي روشن تا سياه تيره و فائوملانين مسؤول رنگ زرد بلوند تا قرمز تيره است. سفيدشدن مو براي همه اتفاق مي‌افتد. اين پديده در مردان حدود 30سالگي و در زنان در35 سالگي رخ مي‌دهد. ملانوسيت‌ها هر10 سال، 10 تا 20 درصد از ظرفيت توليد رنگ خود را از دست مي‌دهند. اگرچه چگونگي از دست دادن اين رنگدانه‌ها دقيقاً مشخص نيست، اما مي‌دانيم در نخستين مراحل خاکستري شدن مو، ملانوسيت‌ها هنوز به صورت غيرفعال وجود دارند. وقتي ملانوسيت کاملاً فاقد رنگدانه شود، مو سفيد و اگر تعداد ملانين يک تار مو کمتر از حالت عادي شود آن مو خاکستري و نقره‌اي مي‌شود. فقط پيري مو را سفيد نمي‌کند. بايد گفت که سفيدشدن موها يکي از آشکارترين نشانه‌هاي بالا رفتن سن است، اما هميشه به علت سپري شدن روزهاي زندگي نيست و عواملي همچون کمبود ويتامين B12، بيماري تيروئيد، نوعي بيماري سيستم ايمني، سيگارکشيدن (سرعت سفيد شدن مو درسيگاري‌ها، چهار برابر افراد غيرسيگاري است)، کم‌خوني، رژيم‌هاي سخت و طولاني‌مدت، عوامل ارثي، بيماري‌ها و افزايش گلبول‌هاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زودهنگام و بيش ازحد موها مي‌شود.
سفيدشدن موي انسان سفيدپوست زودتر از بيست‌سالگي و سفيد شدن موي افراد سياهپوست زودتر از سي‌سالگي را، سفيد شدن زودرس مو مي‌گويند. البته نسبت به عوامل تغذيه‌اي و ژنتيکي، حدود سني ذکر شده تغيير مي‌کند. از طرفي در برخي افراد موها بسيار زود شروع به سفيد شدن مي‌کند که بايد گفت شروع اين اتفاق بستگي به ژني دارد که از والدين خود به ارث مي‌بريم. برخي افراد تصور مي‌کنند يک استرس ناگهاني باعث مي‌شود موها يکشبه سفيد شود، اما ديدگاه‌هاي علمي با اين ادعا سازگار نيستند. جالب است بدانيد که کندن موي سفيد باعث سفيد شدن موهاي سياه نمي‌شود، بلکه فقط همان يک تار موي سفيد مجدداً رشد مي‌کند و بقيه موها شرايط خاص خود را دارند.
امروزه ترکيبات جديدي به بازار آمده است که در اشکال مختلف شامپو، کرم يا ژل قادر است با مصرف مکرر موهاي سفيد را تيره‌تر کند. با وجودي که اين تغيير رنگ کاملاً تيره نيست و بيشتر، مو را به رنگ خاکستري تيره تا قهوه‌اي در مي‌آورد، براي اغلب افراد قابل قبول مي‌باشد.
آيا تراشيدن موي سر باعث رشد آن مي‌شود؟
با تراشيدن موها مرحله رويش موها تغيير نمي‌کند. موهاي جديد ساختمان قبلي خود را حفظ مي‌کنند، ولي موهاي کوتاه‌تر نسبت به موهاي بلندتر انعطاف‌پذيري کمتري دارند. زماني‌که انتهاي موي در حال رشد از پوست خارج مي‌شود، به علت ضخيم بودن انتهاي آن نسبت به قبل اين تصور اشتباه ايجاد مي‌شود که موي جديد ضخيم‌تر از قبل است.
چه زماني بايد موها را كوتاه كرد؟
کوتاه کردن مو نيز جزئي از نظافت شخصي مو محسوب مي‌گردد. داشتن موهاي مرتب و اصلاح‌شده، نشانه نظم و انضباط در زندگي است. مقيد بودن به اصلاح مرتب موها به عنوان جزئي از برنامه حساب‌شده زندگي مي‌تواند فرد را در انجام بقيه امور شغلي، اجتماعي و خانوادگي تابع نظم و قانون نمايد. نکته دوم آنکه کوتاه کردن موها باعث کاهش آسيب‌هاي محيطي به ساقه مو مي‌شود و به کاهش ريزش مو ناشي از کشش و يا شکستن ساقه مو کمک مي‌کند. تعداد دفعات اصلاح موها بستگي به چند عامل دارد: يکي مدل مويي که انتخاب مي‌شود؛ مثلاً بسته به اينکه مدل موهاي بلند يا کوتاه انتخاب گردد. ديگر سرعت رشد موها، چرا که رشد موها در بعضي افراد کندتر و در برخي سريع‌تر است. عامل ديگر، وضعيت‌هاي خاصي که براي موها ايجاد مي‌شود؛ مثلاً کسي که دچار موخوره مي‌شود بايد هرچه زودتر آن را از قسمت دوشاخه‌شده کوتاه نمايد تا به سمت ابتدايي مو گسترش پيدا نکند و يا شخصي که دچار آسيب شديد موها شده، بهتر است آن را کوتاه کند تا شکستن موها کمتر شود.
شست‌وشوي صحيح موها بعد از استخر چگونه است؟
به طور کلي دفعات شست‌وشو بستگي به ميزان چربي پوست سر، نوع شغل، آلودگي محيط، مدل انتخابي مو، استفاده از مواد آرايشي و وجود بيماري‌هاي خاص دارد. شست‌وشوي مکرر موها باعث ريزش موي دائمي نمي‌شود، ولي نبايد بيش از حد ماساژ دهيد و باعث آسيب‌ديدگي ساقه مو شويد، چرا که باعث شکسته‌شدن موها مي‌شود. به طور معمولي دو تا سه بار در هفته جهت شست‌وشوي موها کافي است. تماس روزانه مو با آب‌هايي که حاوي موادي مانند كلر هستند، باعث خشك شدن موها و شكنندگي آنها مي‌شود. شست‌وشوي مو با شامپوي مناسب پس از استخر الزامي است و به افرادي كه روزانه شنا مي‌كنند، توصيه مي‌شود موها را با شامپوهاي نرم‌كننده و حالت‌دهنده شست‌وشو دهند؛ زيرا با اين كار لايه‌اي بر روي مو ايجاد مي‌شود كه از خشك‌شدن مو جلوگيري كرده و باعث سهولت در شانه‌شدن مو و شفافيت موها مي‌شود.
منبع: دکتر سلام