درمان موهای زائد

1- درمان هيرسوتيسم(پرمويي) به چند روش انجام مى شود؟
دو روش دارويى و فيزيكى براي درمان موهاي زائد داريم. بحث دارويى كه كاملاً تخصصى است و به گفتن آن نيازى نيست.اما درمان فيزيكى شامل استفاده از تيغ، كندن موها (اپيلاسيون)، كم رنگ كردن (دكلره)، الكتروليز (سوزاندن ريشه ي موها)، ليزردرمانى است. در ضمن، به خانم هاي چاق توصيه مى شود که وزن خود را متعادل نگه دارند، چون يكى از عوامل شايع پرمويى چاقى است.

چند تار موى اضافى در ناحيه ي چانه يا سبيل زنان هيرسوتيسم نيست.اين موها را به روش فيزيكى مى شود از بين برد و جاى نگرانى ندارد. در صورت مشاهده ي موهاى ضخيم و تيره در قسمت هايى مثل كمر، سينه، پاها، زير گردن، ران و ... ، با مراجعه به پزشك و انجام آزمايشات هورموني و سونوگرافى و... بيمارى را كشف و درمان را آغاز كنيد.

2- آيا استفاده از تيغ يا كندن موها (اپيلاسيون) به افزايش و رشد موها يا ضخيم شدن قطر آنها كمك مى كند؟
اگر فردى زمينه ي ابتلا به پرمويى را نداشته باشد، به هيچ شكلى دچار هيرسوتيسم نمى شود. پس براى تميز كردن موهاى بدن و صورت اين روش ها قابل استفاده است. در صورت ناراضي بودن، ممكن است شخص نياز به درمان داشته باشد كه بايد پزشك متخصص غدد يا پوست يا زنان راه درستى به او نشان دهد.
البته گاهى درمان دارويى به تنهايى اثر نمى كند و شخص بايد هم زمان از روش ليزر و الكتروليز هم استفاده كند.

3- به عنوان متخصص پوست و زيبايى، كدام يك را به عنوان گزينه ي اول انتخاب مى كنيد؟
به افرادى كه با رشد طبيعى موهاى بدن مواجه اند، تراشيدن موها يا كندن با موچين و بند انداختن يا دكلره (بور كردن مو) را توصيه مى كنم كه راحت و كم خرج تر است.استفاده از موم و كرم هاى موبر هم روش هاي مناسبى براي از بين بردن موهاي زائد است كه براى بدن ضررى ندارد.

گاهى رشد موها به قدرى سريع مى شود كه با اين راه ها نمى توان ظاهر زنانه را حفظ كرد كه در اين صورت الكتروليز و ليزر(درمان فيزيكى) را پيشنهاد مى دهم.

4- ليزر درمانى و الكتروليز براي درمان موهاي زائد چه عوارضى بر پوست به جا مى گذارد؟
در الكتروليز، براي از بين بردن موهاي زائد سوزنِِ ريزي را وارد ريشه ي مو مى كنند و آن را مى سوزانند. اين كار براي از بين بردن موهاي زائد دردناك و وقت گير است و اگر بهداشت رعايت نشود و فرد درمان گر از سوزن يك بار مصرف استفاده نكند، خطر عفونت و هپاتيت و حتى ايدز را ايجاد مى كند.
علاوه بر آن، الكتروليز بسيار كند پيش مى رود و با سريع ترين دست، در هر مرحله، 30 درصد موهاي زائد مى سوزد و فرد بايد براى سوزاندن محيط كوچكي مثل چانه بارها مراجعه كند. رفع موهاي زائد

در افراد هيرسوت، چون رشد موها زياد و سريع است، تقريباً درمان آن چند سال طول مى كشد و اين طولانى شدن و تكرار الكتروليز خطر ايجاد "اسكار"يا "زخم روى پوست" را دارد، يعنى اين كه در محل سوزاندن ريشه ي مو جاى سوزن ها مى ماند كه به يك دستى و زيبايى پوست لطمه مى زند.

روش ليزرى براي از بين بردن موهاي زائد عوارض كمترى دارد. پس از اتمام كار هم لازم است فرد سالى يك بار توسط متخصص ليزر درمانى تحت معاينه و درمان قرار گيرد تا از رشد موهاى جديد جلوگيرى شود.
منبع: بيتوته