بهترین راه ها برای از بین بردن چربی دور شکم

مصرف کالري بالا و کاهش فعاليت بدني سبب چاقي و افزايش چربي شکمي مي شود از طرفي با افزايش سن در اثر پيري توده عضلاني کاهش يافته و مصرف کالري بالا سبب افزايش چربي شکمي مي شود زنان نيز با افزايش سن سطح هورمون استروژن در آنها کاهش يافته و چربي در بدن آنها توزيع مي شود مشکل چربي شکم اين است که فقط به لايه اضافي در زير پوست محدود نمي شود و شامل چربي احشايي نهفته درون شکم و تجمع اطراف ارگان هاي داخلي هم مي شود و چربي احشايي سبب مشکلات سلامتي و به مراتب خطرناک تر از چربي زير پوست است.

به نظر مي رسد چربي شکم مخصوصاً براي قلب بد است. مطالعات نشان مي دهد که چربي شکم با ( نارسايي قلبي، تصلب شرايين و ساير مشکلات قلبي و عروقي، پوکي استخوان، زوال عقل، بيماري آلزايمر، ديابت، سرطان روده بزرگ، سندرم متابوليک، فشار خون بالا و ساير مشکلات بهداشتي در ارتباط است. لاغري شکم و پهلو

هر چه دور کمر بزرگتر باشد طول عمر کمتر است
محققان هشدار مي دهند که داشتن يک شکم بزرگ به معناي مشکل بزرگ براي سلامت شما مي باشد.
آنها اطلاعات را از 11 مطالعه که شامل بيش از 600000 نفر در سراسر جهان بود بدست آوردند و متوجه شدند که افراد با دور کمر زياد در معرض خطر مرگ در اثر بيماري هايي مانند بيماري هاي قلبي، مشکلات ريوي و سرطان در سن جواني بودند.
مردان مبتلا به دور کمر از 107/5 سانتي متر يا بيشتر با احتمال 50 درصد خطر مرگ و مير بيشتر نسبت به افراد با دور کمر کمتر از 87/5 سانتي متر بود که سبب 3 سال زندگي کمتر بعد از سن 40 سالگي در مردان مي شود.
زنان مبتلا به دور کمر 92/5 سانتي متر يا بيشتر با احتمال 80 درصد خطر مرگ و مير بيشتر نسبت به افراد با دور کمر از 67/5 سانتي متر اينچ يا کمتر بود، که سبب پنج سال زندگي کمتر بعد از سن 40 سالگي در زنان مي شود.
بر اساس اين مطالعه، به گفته پژوهشگران براي هر 5 سانتي متر افزايش دور کمر، خطر مرگ با افزايش 7 درصد در مردان و 9 درصد در زنان همراه است.
ارتباط ميان يک شکم بزرگ و افزايش خطر مرگ حتي در ميان افرادي که شاخص توده بدن ( BMI ) در محدوده سالم است نيز ديده مي شود، محققان دريافتند BMI برآورد چربي بدن بر اساس قد و وزن است.BMI يک اندازه گيري کامل نيست Cerhan گفت هدف اصلي بايد جلوگيري از BMI بالا و دور کمر زياد باشد براي آن دسته از بيماران که داراي دور کمر بزرگ هستند کاهش چند اينچ از طريق ورزش و رژيم غذايي مي تواند مزاياي مهم براي سلامت داشته باشد.

غذا هايي که براي چربي شکم بد است
چربي شکم براي شما نسبت به چربي جاهاي ديگر در بدن شما بدتر است. تجمع بيش از حد چربي شکم خطرناک تر از تجمع چربي در اطراف باسن و ران شما است چربي شکم با مشکلات بسيار جدي مانند بيماري هاي قلبي، سکته مغزي و ديابت نوع 2 در ارتباط است ژن هاي شما مي توانند به اضافه وزن شما کمک کند تا شما اين چربي اضافي را حمل کنيد اما انتخاب شيوه زندگي ضعيف به احتمال زياد سبب بدتر شدن اين موضوع مي شود.
خوردن غذاهاي با چربي بالا مفيد نيست و کالري اضافي از هر نوع مي تواند دور کمر را افزايش دهد و به چربي شکم کمک کند. ژنتيک، رژيم غذايي، سن و شيوه زندگي مي تواند همه در افزايش چربي شکم نقش داشته باشند تغيير عادات غذايي، کاهش چربي هاي اشباع، افزايش مقدار ميوه ها و سبزيجات و کنترل وزن مي تواند به شما در مبارزه با چربي شکم کمک کند.
کالري بيش از حد از الکل، نوشيدني هاي شيرين و يا بخش هاي بزرگ از مواد غذايي مي توانيد چربي شکم را افزايش دهد. به نظر مي رسد الکل يک ارتباط خاص با افزايش دور کمر دارد.
محققان دانشگاه ويک فارست گزارش دادند که چربي هاي ترانس، که توسط روغن نيمه هيدروژنه ايجاد شده سبب افزايش مقدار چربي در اطراف شکم و توزيع مجدد بافت چربي از ساير نقاط بدن به شکم مي شود چربي هاي ترانس در غذاهايي مانند مارگارين، شيريني، کلوچه و بيسکويت و غذاهاي سرخ شده وجود دارد.
چاي سبز در ترکيب با ورزش مي تواند به شما در از دست دادن وزن کمک کند محققان مي گويند موادي در چاي سبز شناخته شده است که سبب تحريک بدن براي سوزاندن کالري و افزايش از دست دادن چربي شکم مي شود يک رژيم غذايي کم چرب سرشار از زغال اخته، سبب کاهش چربي شکم مي شود. سويا نيز در کاهش چربي شکم موثر است.
بسياري از گزينه هاي فست فود به طور معمول با چربي بالا و غذاهاي با کالري متراکم هستند که خوردن مقدار زيادي از آنها سبب کالري بيش از حد، افزايش وزن و افزايش چربي شکم مي شود.
نوشابه و ديگر نوشيدني هاي شکر شيرين شده در رژيم غذايي سبب دريافت کالري اضافه شده و سبب افزايش چربي شکم مي شود.
غذاهاي فرآوري شده و تصفيه شده مي تواند به افزايش وزن کمک کنند و با از دست دادن وزن تداخل ايجاد مي کند يک مطالعه نشان داد که يک رژيم غذايي با کالري کنترل شده و سرشار از غلات کامل مي تواند چربي اضافي را از کمر کاهش دهد.
ماکاروني، و دانه هاي ذرت از غلات تصفيه شده هستند.
غلات سبوس دار بهتر از غلات تصفيه شده هستند چرا که آنها سرشار از فيبر و ديگر مواد با هضم طولاني که سبب ارضاء گرسنگي و به پايين آوردن قند خون و کاهش چربي کمک مي کند.
به طور کلي در مردان ذخيره چربي در ناحيه شکم بيشتر از زنان است به خاطر تفاوت هورمون هاي جنسي قبل از سن 40 سالگي، زنان بيشتر چربي خود را در ران و باسن ذخيره دارند. بعد از 40 سالگي به علت کاهش سطح استروژن چربي بدن در شکم توزيع مي شود.
بهترين راه براي کاهش اندازه دور کمر از طريق غذا خوردن سالم و ورزش منظم است.

بهترين راه کاهش چربي شکم
انجام دراز و نشست، و يا ديگر ورزش هاي شکمي سبب تقويت ماهيچه هاي دروني مي شود و به شما در از دست دادن چربي کمک مي کند اما آنها به طور خاص براي چربي شکم کار نمي کند به عبارت ديگر، ورزش نقطه اي چربي شکم را کاهش نمي دهد تنها راه براي از دست دادن چربي شکم و يا هر نوع چربي ديگر از طريق رژيم غذايي و ورزش هاي هوازي ( مانند دويدن، شنا، دوچرخه سواري و تنيس ) است.
بيشترين شواهد علمي نشان مي دهد که يک رژيم غذايي با کالري کنترل شده سرشار از ( ميوه، سبزيجات، غلات کامل، لبنيات کم چرب، لوبيا، آجيل، دانه ها، گوشت بدون چربي، ماهي، تخم مرغ، مرغ و بوقلمون ) داراي تمام مواد مغذي است و براي کاهش وزن ترکيب اين رژيم غذايي با 30 تا 60 دقيقه ورزش در بيشتر روزهاي هفته توصيه مي شود.

 

گردآوري : گروه سبک زندگي سيمرغ