بایدها و نبایدهای بدنسازی بانوان

به جرات مي‌توان گفت که يکي از معضلات اساسي قرن بيست و يکم فقر حرکتي و تنبلي مفرط است. پشت ميز نشيني، عدم فعاليت بدني و همچنين تغذيه نامناسب بسياري از مردان و زنان را با معضلي به نام اضافه وزن روبرو کرده است.
به گزارش ايسنا، اضافه وزن که علت اصلي آن همه چيز خوري و بي‌تحرکي است آن چنان براي مردان و زنان به شکلي بغرنج درآمده که حاضرند از هر وسيله‌اي براي رهايي از آن استفاده کنند. قرص‌هاي لاغري ، رژِيم‌هاي سخت غذايي ، عمل‌هاي جراحي (ليپوساکشن) و همچنين ثبت نام در باشگاه‌هاي بدنسازي از شايع‌ترين و متداول‌ترين راه‌ها براي رهايي از چنگال توده‌هاي چربي و رسيدن به اندامي متناسب و خوش فرم است.
بعد از پشت سر گذاشتن موج اول خوش‌هيکلي که متوجه پسران و مردان بود، امروز موج دوم آن دختران و بانوان را هدف گرفته به طوري‌که علاقه و اشتياق آنها براي داشتن اندامي عضلاني و خوش فرم به اولويت اول زندگي آنها تبديل شده است! جدا از جنبه مثبت ورزش و توجه به سلامتي، يکي از مهم‌ترين مشکلات پيش روي بانوان کمبود مربيان آگاه و متخصص است که اين مهم سبب شده برخي بانوان با مراجعه به مربيان مرد از آنها برنامه تمريني بخواهند.

از مردها برنامه مي‌گيريم

يکي از علاقه‌مندان به رشته بدنسازي در کرج در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه البرز، گفت: چند ماهي با برنامه‌اي که از مربي باشگاه گرفتم به صورت منظم کار کردم اما به هيچ عنوان پيشرفتي در من ديده نشد.
فائزه ايرواني افزود: اعتقاد دارم کار مربيان مرد در رشته بدنسازي وپرورش اندام بسيار بهتر و اصولي‌تر از مربيان زن است و اين موضوع به خوبي قابل تشخيص است.
وي ادامه داد: به جرات مي‌توانم بگويم که هيچ نظارتي بر عملکرد مربيان زن در باشگاه‌ها وجود ندارد و اين موضوع يکي ديگر از تبعيض‌هاي ميان ورزش آقايان و بانوان است.
ايرواني خاطرنشان کرد: بيشتر بانواني که به تمرين مي‌پردازند بدون مربي کار مي‌کنند و اين موضوع در برخي موارد صدمات جبران‌ناپذيري وارد کرده است، آسيب مفاصل به خصوص درد در ناحيه ستون فقرات از شايع‌ترين آسيب‌هاي کار با برنامه‌هاي غير اصولي است.
وي ادامه داد: جاي خالي مربيان متخصص و داراي علم در ورزش بانوان به شدت احساس مي‌شود و اميدوارم در آينده‌اي نزديک اين کاستي‌ها رفع شود. کافي است سري به باشگاه‌هاي بدنسازي ويژه بانوان بزنيد تا از نزديک با مشکلات اين حوزه آشنا شويد.
ايرواني افزود: اميدوارم مسئولان نظارت بيشتري بر عملکرد باشگاه‌ها داشته باشند و اجازه ندهند عده‌اي سود جود به بهانه ورزش به دنبال درآمدزايي باشند.

ورزش‌زدگي با تمرينات سخت مربيان
يکي از بانوان ورزشکار در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در يکي از باشگاه‌هاي شهرستان کرج ثبت نام کردم و طبق برنامه‌هاي تمريني که از مربي دريافت کردم روزها و هفته‌ها را سپري کردم اما با اين وجود تغييري در اندام من ايجاد نشد.
مژگان زندي اضافه کرد: در ابتداي ورود به باشگاه، مربي سايز من را گرفت و بعد با توجه به برنامه‌هاي تمريني که بر روي ديوار نصب بود شروع به آغاز فعاليت کردم اما با گذشت چندين ماه تنها فشار وزنه‌ها را تحمل مي‌کنم و احساس ورزش زدگي به من دست داده است.

وي ادامه داد: مربياني که در اين باشگاه‌ها حضور دارند به هيچ عنوان مسئوليتي در قبال ورزشکار در هنگام تمرين ندارند و حتي زحمت نمي‌دهند نقاط ضعف تمرين ورزشکاران را برطرف کنند. باشگاه‌هاي بدنسازي تنها براي گرفتن شهريه حال ما را مي‌پرسند!
زندي گفت: بر روي در و ديوار باشگاه‌هاي بدنسازي تنها تبليغاتي که به چشم مي‌خورد لاغري موضعي و رژيم‌هاي غذايي است و با اين وسيله تنها مي‌خواهند پول بيشتري از ورزشکاران دريافت کنند.

نبود مربي متخصص در ورزش بانوان
يکي ديگر از ورزشکاران در گفت‌وگو با ايسنا گفت: يکي از مهمترين ايرادهاي باشگاه بدنسازي مخصوص بانوان عدم حضور مربي آگاه و متخصص است.
حديث موسوي افزود: در بدو ورود به باشگاه و بعد از ثبت نام، سه مدل تمرين وجود دارد که براي افراد چاق، متوسط و لاغر اندام است و هر کسي با توجه به وضعيت جسماني که دارد برنامه را انتخاب مي‌کند!
وي ادامه داد: در کنار برنامه‌هاي تمريني، براي بهتر نتيجه گرفتن ورزشکاران برنامه‌هاي غذايي نيز پيشنهاد مي‌دهند که اين کار بدون توجه به ويژگي‌هاي جسماني افراد انجام مي‌شود که بسيار عجيب است.
موسوي اضافه کرد: تنها در صورتي به ورزشکاران در باشگاه‌ها توجه مي‌شود که آموزش خصوصي برداريم و اين بسيار تعجب‌برانگيز است. اعتقاد دارم مربيان و همچنين باشگاه‌هاي بدنسازي بيشتر به خاطر جنبه درآمدزايي ايجاد شده‌اند و در اين ميان کوچک‌ترين توجهي به ورزشکاران نمي‌شود!
وي گفت: نکته جالبي که در اين باشگاه‌ها مشاهده مي‌شود فيزيک نامناسب مربيان است. چطور مي‌شود مربياني در باشگاه‌ها فعاليت داشته باشند اما خوشان از اندام مناسبي برخوردار نباشند؟

برخورد با مربيان و باشگاه‌هاي متخلف
سرپرست گروه ورزش بانوان استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا البرز گفت: ملاک فعاليت باشگاه‌ها داشتن کارت مربيگري است که اين مهم با پشت سر گذاشتن آزمون‌هاي تئوري و عملي زير نظر فدراسيون‌ها به دست مي‌آيد.
مريم ايلکا افزود: اگر به لحاظ قانوني فردي داراي مدرک مربيگري باشد، نمي‌توانيم مانع فعاليت‌هاي او شويم! وقتي ورزشکاران از عملکرد يک مربي رضايت ندارند مسئول باشگاه بايد مربي متخصص ديگري را جايگزين کند.
وي ادامه داد: با وجود تعداد زياد باشگاه‌ها امکان بروز تخلف نيز وجود دارد. اگر ورزشکاران متوجه عدم تخصص مربيان شدند با گزارش به اداره کل ورزش و جوانان استان ما را مطلع سازند.
ايلکا در پايان يادآورشد: در بازديدهاي که به صورت دوره‌اي از باشگاه‌ها مي‌شود اين موارد به شدت بررسي مي‌شود، شايد برخي باشگاه‌ها در اين زمينه کوتاهي داشته باشند که گزارش‌هاي مردمي و همچنين نظارت‌هاي ما در اين خصوص کارساز خواهد بود.

منبع: ايسنا