پوست و موی تان را با این مواد غذایی زیبا کنید

پوست و موی سالم و شاداب جزء زیبایی‌هایی هستند که تمامی افراد خواهان آن هستند و برخی از افراد جهت تحقق این هدف حاضرند هزینه‌های گزافی را بپردازند و راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند غافل از این‌که با کمترین هزینه و تنها با رعایت یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل می‌توانند به این هدف دست یابند.


به‌طورکلی جهت داشتن پوست و مویی سالم رژیم غذایی متنوع و متشکل از همه گروه‌های غذایی نظیر لبنیات، انواع گوشت‌ها، نان و غلات، مغزها، حبوبات و میوه و سبزی توصیه می‌شود که این رژیم متعادل و متنوع می‌تواند تمامی مواد مورد نیاز برای سلامت پوست و مو را فراهم کند. جهت جلوگیری از خشکی پوست و موها و داشتن پوست و موی زیبا و درخشان باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی پیروی کرد.
از جمله ترکیبات غذایی که می‌تواند در سلامت و زیبایی پوست و مو تأثیرگذار باشد می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

 

میوه‌ها و سبزیجات رنگی؛ زیبایی و شادابی پوست

میوه‌ها و سبزیجات خصوصاً انواع رنگی نظیر انار، هویج، انواع توت‌ها و... حاوی مواد شیمیایی به نام فیتوکمیکال‌ها هستند که در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی سلول‌های پوست و مو نقش داشته و مانع از آسیب پوست می‌شوند. همچنین منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز محسوب می‌شوند که نقش موثری در جلوگیری از آسیب عوامل مضر محیطی داشته و در برابر سرطان نیز مقاومت ایجاد می‌کنند.
از جمله مواد مغذی که نقش مهمی در زیبایی و شادابی پوست و موهای شما دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C، آهن، روی، سلنیم، منیزیوم و کلسیم که با مصرف رژیمی متنوع و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تأمین مقادیر کافی از آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد.

 

ماهی؛ خداحافظ خشکی پوست

اسیدهای چرب امگا 3 سبب حفظ رطوبت در پوست می‌شوند و در برابر خشکی‌های پوست و مو اثرات حفاظت کننده دارند. از جمله منابع امگا 3 علاوه بر ماهی که بایستی در یک رژیم نرمال حداقل هفته‌ای 2 بار مصرف گردد، گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز تیره می‌باشند.

 


آووکادو؛ جلوگیری از شکنندگی موها

آووکادو منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B خصوصاً بیوتین می‌باشد که به جلوگیری از شکنندگی و خشکی پوست و موها کمک می‌کند و سبب آب‌رسانی و شادابی پوست شما می‌شود. البته شما می‌توانید تکه‌های میوه را به‌صورت ماسک روی صورت خود قرار داده و شادابی و زیبایی را تجربه کنید.

 

پروتئین‌ها؛ هم برای مو هم برای پوست

ترکیبات پروتئینی نیز سرشار از مواد مغذی هستند که برای سلامت پوست و مو مفید می‌باشند. به‌عنوان‌مثال تخم‌مرغ نیز یک منبع خوبی از پروتئین بوده که سرشار از بیوتین می‌باشد. بیوتین همان‌طور که قبل‌تر نیز ذکر شد از جمله مواد مغذی ضروری جهت جلوگیری از خشکی و داشتن پوست و مویی سالم و زیبا می‌باشد. انواع لوبیاها نیز برای شادابی پوست شما توصیه می‌شوند و از طرفی منابع خوب پروتئین نیز می‌باشند.

 

بادام؛ محافظت در برابر نور خورشید

بادام سرشار از ویتامین E است که از پوست در برابر اشعه‌های زیانبار خورشید محافظت می‌کند. افرادی که می‌خواهند پوست سالمی داشته باشند، اگر روزانه 14 میلی‌گرم ویتامین E (حدود 20 عدد بادام) مصرف کنند، در برابر خطراتی مثل آفتاب‌سوختگی بیش از دیگران در امان هستند. ازآنجایی‌که ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است، از رگ‌های خونی شما در برابر خطر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

 


بذر کتان؛ جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک

این دانه‌های ریز که سرشار از امگا 3 می‌باشند، قادر به حذف خال‌ها و لکه‌های ریز و چین‌وچروک روی سطح پوست هستند. اگر یک روز در میان به مدت شش هفته یک‌دوم قاشق چای‌خوری بذر کتان بخورید، هم پوست مرطوب‌تری خواهید داشت و هم بسیار کمتر دچار حساسیت و قرمزی پوست می‌شوید.

گوجه فرنگی پخته‌شده؛ محافظت در برابر نور خورشید

لیکوپن و فیتوکمیکال که باعث قرمزی گوجه می‌شوند، رادیکال‌های آزادی که در اثر اشعه‌های نور خورشید به وجود می‌آیند و سبب پیری پوست می‌شوند، را از بین می‌برند.