طب سوزن گامی موثر در درمان بیماری های مزمن معده و روده

امروزه بیماریهای گوارشی طیف وسیعی از افراد را به مطب پزشکان سوق می دهند.
زندگی ماشینی سبب شده است تا از سویی تامین مواد غذایی و آب آشامیدنی سالم وعاری از افزودنیها و سموم شیمیایی بسیار مشکل گردد و از سویی دیگر استرسهای فراوان زندگی ماشینی، بی تحرکی مفرط جامعه امروز و عدم تناسب زمان غذا خوردن وحجم غذاهای هر وعده میزان ابتلا به بیماریهای گوارشی از جمله زخمهای معده و اثنی عشر، گاستریتهای مزمن، کولیتهای عصبی و نیز ریفلاکسهای معده به مری (برگشت مواد غذایی معده به مری ) به شدت افزایش یابد.
شدت بیماری بر اساس نوع بیماری، طول مدت بیماری،فاکتور های ژنتیک ،میزان فاکتورهای مستعد کننده وغیره متغیر می باشد که این طیف می تواند از یک التهاب و تورم ساده مری و معده (ازوفاگوگاستریت) تا زخمهای شدید دستگاه گوارش که باعث خونریزی های شدید و سوراخ شدن معده و روده می گردد.متغیر باشد. .
صد البته بحث در مورد انواع بیماری های گوارشی و مکانیسم های متنوع آنان خود مبحث بسیار وسیعی دارد که بیشتر باید توسط اساتید این رشته مورد کاوش قرار گیرد و هدف ما تنها بیان مبانی کلی این بیماری ها و ارتباط طب سوزنی با طب رایج غربی در درمان آنها می باشد .
تئوریهای مختلفی برای چگونگی ایجاد بیماری ها ی معده و روده بیان می شود از جمله :
-افزایش اسید وآنزیم های گوارشی
-تخریب سد های محافظتی معده و روده توسط داروها ویا مواد شیمیایی دیگر
-افزایش تحرک عصب واگ وبعبارت دیگر عدم تعادل در سیستم اعصاب خودکار دستگاه گوارش
چنین بیمارانی معمولا سالهای طولانی از داروهای مختلفی جهت تسکین درد های خوداستفاده می کنند. اما هزاران سال است که در چین وآسیای جنوب شرقی مردم از طب سوزنی و رژیم های درمانی غذایی خاص جهت درمان خود استفاده می کنند .
بر اساس تئوری طب سوزنی که شاخه ای از طب سنتی چین( T.C.M)می باشد، کل جهان و منجمله بدن انسان از تقابل دو انرژی مثبت و منفی (یین و یانگ )ساخته شده است که این دو انرژی توسط جریانی از انرژی در بدن که چی(Qi)نامیده می شود با هم در تعادل قرار دارند یعنی وجود جریان طبیعی انرژی چی در بدن،باعث ایجاد تعادل بین اعضای مختلف آن و در نتیجه حفظ سلامتی بدن می شود .این انرژی در چهارده مسیر اصلی (که در طب سوزنی به آنها مریدین Meridians گفته می شود )وچند مسیر فرعی جریان دارد .
حال اگر به هر علتی جریان "چی" در هر نقطه ای از مریدینها بلوک شده و یا افزایش چشمگیر داشته باشد باعث از بین رفتن تعادل بین" یین ویانگ "در بدن شده و در نتیجه بیماری در فرد ایجاد می شود.
با توجه به این توضیحات می توان دریافت که تشخیص افتراقی در طب سوزنی بسیار وسیع بوده و اختلال در هر یک از مریدینهای مربوط به دستگاه گوارش باعث ایجاد بیماری خواهد شد .
این نکته روشن می سازد که همیشه برای درمان بیماری مثل زخم معده از سوزن زدن روی معده سود نمی بریم بلکه در مواردی حتی با اینکار سبب بدتر شدن بیماری فرد می شویم که بحث در مورد این موضوعات را به مجالی دیگر موکول می نماییم .
طب سوزنی البته در نوع علمی وآکادمیک خود قادر است
1-تحرک عصب راگ را کم کرده و در نتیجه تعادل بین سیستم اعصاب خودکار دستگاه گوارش (سمپاتیک و پاراسمپاتیک )ایجاد کند.
2- ترشح اسید وآنزیم را در دستگاه گوارش کاهش دهد
3- با آرام سازی بیمار، از تحریکات عصبی نا خواسته دستگاه گوارش جلوگیری کند .
پس با نگاه کردن به این مکانیسم ها پی می بریم که طب سوزنی در درمان طیف وسیعی از بیماریهای گوارشی نقش مهمی داشته و به کاهش مصرف داروها و حتی قطع آنها در بعضی از بیماران منجر خواهد شد .
علاقه مندان می توانند برای تحقیق بیشتر به سایتهای معتبر منابع پزشکی مثل سایت سازمان بهداشت جهانی ( W.H.O)انستیتویبین المللی سلامت (N.I.H)و ژورنالهای معتبر پزشکی مانند Pub-Medمراجعه نموده و نتایج تحقیقات بین المللی و مکانیسم ها و میزان موفقیتها را مشاهده نمایند.
توجه به این نکته ضروری است که اگر به هزینه های درمانی و تشخیص فعلی مثل اندوسکپی دستگاه گوارش، رادیولوژی ، سونو گرافی، آزما یش های تشخیص بیماریهای عفونی وانگلی معده و روده و نیز هزینه داروهای مصرفی در سالهای طولانی توجه نمائیم ارزش درمانی و اقتصادی درمان طب سوزنی بیشتر آشکار خواهد شد.
در درمان بیماریهای گوارشی اکوپانکچریست(متخصص طب سوزنی ) با گذاشتن سوزنهای بسیار ظریف در مناطق خاصی از بدن تعادل از دست رفته را به دستگاه گوارش بر گردانده و پس از آن با رعایت رژیم غذایی، سلامتی کامل بیمار باز خواهد گشت .
البته لازم به ذکر است که تحقیقات مراکز علمی دنیا در چندین دهه اخیر بیشتر بر روی بیماری های شایع دستگاه گوارش مثل زخمهای گوارشی ،افزایش اسید معده، ریفلاکس معده به مری، بیماریهای التهابی روده(کرون و کولیت اولروز)وسندرم روده تحرک پذیر (I.B.S)متمرکز بوده است و بنابراین فقط همین موارد از طرف سازمان بهداشت جهانی مورد تائید ( Aprove)قرار گرفته است و در مورد تومورهای دستگاه گوارش و بیماری های بد خیم و بعضی موارد دیگر هنوز تحقیقات مجامع علمی دنیا ادامه داشته و هنوز کامل نشده است، ولی بدلیل اینکه طب سوزنی کاملا بدون عوارض جانبی می باشد، در کشور چین در درمان تمام بیماری های مزمن (و حتی از نظر طب غربی لا علاج) از طب سوزنی استفاده میشود که در بسیاری موارد نتایج درمانی بسیار شگفت انگیز بوده وبیماران از آن سود می برند .
سوزنهای طب سوزنی به قطر چند تار مو بوده و بنا بر نظر بیماران درد چندانی ندارد و هر سوزن برای بیمار اختصاصی بوده و بسته به شدت و طول مدت بیماری طی چند جلسه درمان آثارمفید درمانی خود را ظاهر می سازند .
حال به ذکر نمونه هایی در این خصوص می پردازیم .
مورد اول :آقای محمود خ-34ساله مهندس کنترل کیفیت مواد که به گفته خود وی حدود 30 سال از بیماری کولیت عصبی ( I.B.S)رنج می برُد .
تمام اقدامات تشخیص درمانی برای او طی حدود 20 سال گذشته انجام شده و وی در زمان مراجعه از مصرف داروها و بیماری خود خسته شده و طی آشنایی قبلی خود و مطالعات شخصی خود با توصیه یکی از همکاران محترم جهت درمان با طب سوزنی مراجعه نمود .
درمان طبق اصول کاملا علمی طب سوزنی برای وی آغاز گردید . بیمار طی جلسات اولیه درمان فقط دوبار حمله بیماری را تجربه نمود که آنهم با درمان به موقع سریعا فرو کش نمود .
پس از 30 جلسه درمان ،بیماری وی کاملا بهبود یافت و اکنون حدود یکسال است که دستگاه گوارش وی در سلامت بوده و هیچگونه داروئی مصرف نمی کند .
مورد دوم :آقای ابراهیم ف.28ساله که از 8سال قبل بدلیل درد معده به همکاران و متخصصان محترم بیماریهای داخلی مراجعه نموده و تشخیص گاستریت(التهاب معده)و التهاب روده برای وی داده شده بود و داروهای فراوانی مصرف نموده بود . بطوریکه از حدود 3 سال قبل، بیمار از داروهای امپرازول ،وبیسموت ،دایمتیکون وبلادونا و گاهی از شربتهای معده و رایتیدین استفاده می نمود و در طول این 3 سال پزشک معالج اجازه مصرف میوه جات و سبزیجات را به وی نداده بود . بیمار در شرایطی به کلینیک طب سوزنی مراجعه نمود که دچار افزایش آنزیمهای کبدی ناشی از مصرف طولانی مدت داروها شده وبعبارت دیگر کبد وی به سمت نارسایی پیش می رفت .
سریعا درمان طب سوزنی بصورت کاملا اصولی و علمی برای وی آغاز گردید و طی دوازده جلسه اول درمان، ناراحتی و درد بیمار کاملا بهبود یافته و داروهای او نیزبه نصف تقلیل یافت .
بعد از 20 جلسه درمان ،آنزیمهای کبدی وی کاملا به حد طبیعی رسید و پس از انجام دوره کامل درمانی، کلیه داروهای وی قطع گردید و هم اکنون فقط با رژیم غذایی در سلامت کامل بسر میبرد و نیاز به هیچگونه درمان دیگری ندارد .
در خاتمه این مبحث، ذکر این نکته را ضروری است که اگر به مثالهای فوق توجه نموده باشید، بیماران برای خود درمان و داروهای خود را قطع نکرده اند و پس از شروع درمان طب سوزنی وبا حصول نتایج درمانی متخصص طب سوزنی با آگاهی کامل از هر دو نوع درمان طب غربی وطب سوزنی تدریجا داروها را کم نموده و در صورت امکان قطع می نمایند.