تنگ کردن واژن (مهبل)

تنگي واژن- خيلي از زن‌ها يي که احساس مي‌کنند واژن آنها دچار کشيدگي و گشادي شده ، اذعان مي‌کنند که دچار ريزش ادرار هم هستند ، خصوصاٌ در زمان‌هايي که مي‌خندند يا قلقلک مي‌شوند و يا عطسه مي‌کنند. متاسفانه خيلي از زن‌ها هستند که اين امر باعث نگراني آنها مي شود و مشخصاٌ زماني‌که چندين بار زايمان کرده باشند. پزشکان اصلاٌ جا نمي خورند وقتي که مي‌شنوند شما نگران چنين مشکلي هستيد. در نتيجه اين کاملاٌ منطقي مي باشد که شما مشکلتان را در اولين وقت معاينه عنوان کنيد حتي اگر بيان کردن اين مشکل برايتان دشوار باشد .
در هر صورت زايمان باعث تغييراتي در بدن فرد و همچنين نحوه پاسخگويي و رفتارهاي جنسي فرد خواهد شد که مي‌بايست فرد خود را به آنها بوسيله کارهايي مثل امتحان کردن پوزيشنهاي مختلف ، يا انتظارات و درخواستهاي مختلف ، يا کارهاي ديگر ، با آن تطبيق دهد . بعضي وقت ها موارد و کمک‌هاي پزشکي نيز راه گشا خواهند بود .
اما در ابتدا با همسرتان مشورت کنيد، اگر چه که ممکن است برايتان سخت باشد که در مورد چنين چيزي که احتمالاٌ مد نظر و نگراني هر دوي شماست صحبت کنيد. بايد پذيرفت که اين تغييرات ناخواسته به هر ترتيب جزئي از زندگي هر فرد محسوب مي‌شود و کاملاٌ هم طبيعي است . فرد نيز بايد ظرفيت پذيرش آن را در يک رابطه همسرانه داشته باشد.
اگر هنگام زايمان براي شما اپيزيوتومي (در هنگام زايمان طبيعي چنانچه پزشک و يا ماماي شما تشخيص بدهند که نوزاد فضاي بيشتري براي خارج شدن احتياج دارد اقدام به بازکردن قسمت تحتاني دهانه‎ي واژن مي‎کنند و پس از تولد نوزاد دوباره آن را بخيه زده و مي‎دوزند ) انجام شده است و يا دچار پارگي واژن در طول زايمان شده‎ايد ( اين مسئله براي همه‎ي خانم‎ها پيش نمي‏آيد).
علاوه بر بخيه‎هايي که براي بسته شدن اين شکاف زده مي‎شود در صورت تمايل شما، پزشک يا ماما مي ‎تواند يک يا دو بخيه به آن اضافه کند تا تنگي مطلوب ايجاد شود. اما فراموش نکنيد که در صورت تنگي بيش از حد واژن عمل دخول به سختي و همراه با درد انجام خواهد شد که اين مسئله با کاهش ميل جنسي که پس از زايمان در اکثر خانم‎ها اتفاق مي‎افتد مزيد بر علت شده و سردي زوجين به يکديگر را سبب خواهد شد.
البته با انجام ورزش‎هاي کيگل يا ورزش‌هاي عضلات کف لگن در طول مدت بارداري نيازي به زدن بخيه‎هاي اضافي هم نيست. انجام ورزش‌هاي کيگل بطور مرتب در دوران بارداري و پس از آن کمک شاياني به آسان‎ تر نمودن عمل وضع حمل مي‎کند همچنين با سفت کردن عضلات واژن دربالابردن لذت جنسي در هنگام عمل دخول، بند آمدن خونريزي، داشتن نزديکي بدون درد پس از زايمان موثر است.