جلوگیری از چاقی شکم و پهلو در زمستان

سرما كه از راه مي‌رسد خيلي‌ها خانه‌نشين مي‌شوند و آلودگي هوا هم بهانه خوبي است تا خانم‌هاي خانه‌دار كمتر بيرون بيايند و حتي پياده‌روي‌هاي هفتگي را هم كاهش دهند. در نتيجه به دليل كاهش فعاليت روزانه احتمال چاقي در اين فصل افزايش مي‌يابد؛ بنابراين اگر فرد دورانديشي باشيد براي پيشگيري از اضافه‌وزن و انباشته شدن چربي‌هاي ناخواسته فكري مي‌كنيد. لاغري شکم و پهلو
پيشنهاد ما اين است كه هر روز 20 دقيقه تا نيم ساعت براي انجام چند تمرين ساده وقت بگذاريد. سپيده زاهدي، مربي تناسب اندام از گلدجيم آمريكا و مدرس دوره‌هاي تيف استراليا، تمريناتي را به شما آموزش مي‌دهد كه به كمك آنها مي‌توانيد اندام متناسبي داشته باشيد و از انباشتگي چربي‌ها در شكم و پهلوهايتان پيشگيري كنيد.

بهترين نسخه براي لاغري و چري سوزي در زمستان
با شروع فصل سرما و سردتر شدن هوا مي‌توانيد با وسايلي سبك، كم‌جا و ارزان‌قيمت در خانه ورزش كنيد. براي از بين بردن چربي‌هاي اضافه شكم و پهلو و چربي‌سوزي در خانه به چند نكته توجه داشته باشيد:

_ اگر در ناحيه شكم و پهلوها چربي‌هاي اضافه زيادي داريد حتما بايد مصرف چربي و قند‌ها را در رژيم غذايي‌تان محدود كنيد.
_ بهتر است با كمك يك متخصص تغذيه ميزان كالري مورد نياز بدن‌تان را مشخص و سعي كنيد هر روز كالري دريافتي‌تان كمتر از مقدار نياز روزانه باشد تا لاغر شويد.
_ در كنار انجام تمرينات با وزنه و چوب حداقل براي 20دقيقه ورزش هوازي هم انجام دهيد. اگر به دليل سردي هوا و آلودگي نمي‌توانيد از خانه خارج شويد استفاده از وسايل ورزشي خانگي مانند دوچرخه ثابت و تردميل بخش هوازي ورزش روزانه شما را تكميل مي‌كند.

 

لباس مناسب ورزش خانگي

_ وقتي در هواي سرد خارج از خانه ورزش مي‌كنيد مهم اين است كهلباس شما به گونه‌اي باشد كه رطوبت را جذب كند تا در طول تمرين بدن شما را خنك نگه دارد. اگر هواي داخلي خانه شما هنگام ورزش كردن چندان گرم نيست توصيه مي‌شود كه به لباس پوشيدن‌تان توجه داشته باشيد.
_ بهتر است چند لايه لباس تن‌تان باشد تا بعد از گرم كردن اوليه و قبل از اينكه بدن‌تان خيس شود بتوانيد آنها را در بياوريد. وقتي ورزش تمام شد دوباره لباس گرم بپوشيد. در واقع تنظيم درجه حرارت بدن در طول ورزش به سلامت بدني شما بيشتر كمك مي‌كند و در تقويت سيستم ايمني‌تان نقش دارد.

براي تامين انرژي چه بخوريم؟
ماهيچه‌ها براي تامين انرژي از دو منبع غذايي استفاده مي‌كنند، هيدرات كربن و چربي‌ها. هيدرات‌هاي كربن به سرعت انرژي مورد نياز را در اختيار ماهيچه‌ها قرار مي‌دهند و به همين دليل مصرف آنها براي ورزش‌هاي شديد كوتاه‌مدت توصيه مي‌شود. زماني كه مي‌خواهيد حركات ورزشي را به‌طور كامل انجام دهيد به انرژي بيشتري نياز داريد كه بهترين منبع تامين اين انرژي هيدرات‌هاي كربن هستند و انرژي مورد نياز براي 20 تا 30 دقيقه ورزش متوسط را فراهم مي‌كنند.
پس از اين مدت اگر چربي‌ها نتوانند به انرژي تبديل شوند، احساس خستگي سراغ‌تان مي‌آيد. اين را هم بدانيد كه براي تامين هيدرات كربن مورد نياز مي‌توانيد از منابعي مانند انواع نان، پاستا و ماكاروني، سيب زميني و حبوبات استفاده كنيد و براي تامين چربي سراغ روغن‌هاي گياهي و مغزهايي مانند گردو، پسته و بادام برويد.

 

دوش بگيريد تا خسته نشويد

پس از پايان ورزش اگر در خانه هستيد و قرار نيست تا چند ساعت از خانه خارج شويد توصيه مي‌شود كه حتما دوش بگيريد. در اين صورت نه تنها بهداشت فردي‌تان را رعايت مي‌كنيد، بلكه به سرحال شدن و رفع خستگي خودتان هم كمك مي‌كنيد.
علاوه بر اين به كمك دوش گرفتن خون شما در بدن‌تان بهتر جريان پيدا مي‌كند و خستگي و كوفتگي ناشي از ورزش از بين مي‌رود. پيشنهاد مي‌شود كه وقتي زير دوش هستيد به تناوب، آب را سرد و گرم كنيد و قسمت‌هايي از بدن را كه بيشتر تحت ورزش قرار دارند در معرض آب سرد و گرم قرار دهيد تا از مزايان اين دوش ورزشي بيشتر بهره مند شويد.

 

نوشيدن آب را فراموش نكنيد
يكي از بزرگ‌ترين مزاياي ورزش در خانه اين است كه هميشه آب كافي در دسترس داريد. از اين رو بهانه‌اي براي كم آب شدن بدن‌تان وجود ندارد. البته اين احتمال وجود دارد كه نوشيدني‌هاي ديگري مانند آبميوه‌هاي كارخانه‌اي، چاي و دلستر ميوه‌اي هم داشته باشيد و ناگهان تصميم بگيريد كه براي رفع تشنگي سراغ‌شان برويد اما بهتر است بدانيد كه بهترين نوشيدني براي ورزشكاران خانگي آب است. وقتي قبل و در طول ورزش به اندازه كافي آب بنوشيد كمتر خسته مي‌شويد و انرژي بيشتري داريد.