همه چیز درباره میان برهای لاغری!

هميشه راه‌هاي ميان‌بر و کوتاه‌تر بيشتر انتخاب مي‌شوند. اين قضيه را مي‌توان از رشد قارچ‌گونه تبليغات مختلف و فريبنده براي لاغري و تناسب اندام فهميد. ديگر کمتر کسي است که نداند تنها راه درمان چاقي، رژيم‌غذايي سالم،‌ تحرک بدني و پرهيز از پرخوري است، با وجود اين، بازار پودر و ژل و چاي، گن و هزاران محصول لاغري ديگر هنوز داغ‌ داغ است. تبليغات مختلف براي لاغرشدن در ماهواره و نشريه‌ها و اينترنت اين روزها زياد شده و به راحتي افراد را فريب مي‌دهد.
براي آشنايي با عملکرد آنها و ادعاهايي که در مورد محصولاتشان بيان مي‌کنند، با دکتر مسعود کيمياگر، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني، دکتر ضياءالدين مظهري، ‌رييس انجمن علمي غذا و تغذيه حامي سلامت و دکتر محمدرضا وفا، رييس انجمن تغذيه ايران گفت‌وگو کرده‌ايم.

کفش‌ لاغري
اين محصول که قرار است مشکل اضافه‌وزن و چاقي خيلي از افراد زودباور را حل کند، هم در ماهواره زياد تبليغ مي‌شود و هم در اينترنت و مجله‌ها. از آنجا که اين کفش شبيه کتاني است،‌ خواه‌ناخواه کمي بعضي‌ها را قانع مي‌کند که با دويدن با آن، شايد وزنمان کمتر شود.
در توضيحات اين تبليغ بيان شده، از جديدترين تکنولوژي روز دنيا در طراحي آن استفاده شده که با فعال‌سازي ماهيچه‌هايي که تا پيش از آن استفاده چنداني از آن نمي‌شد، از پاشنه گرفته تا انگشتان، باعث حرکت پا مي‌شود و هنگام هرگونه فعاليتي، بدن را وادار به سوزاندن کالري بيشتر مي‌کند.

دکتر کيمياگر
ظاهر بسياري از تبليغات براي لاغرشدن، علمي است، اما در حقيقت هيچ مبناي علمي‌اي ندارند. بايد بدانيم حرکت با عضلات انجام مي‌شود و وقتي راه مي‌رويم، انرژي مي‌سوزانيم، سطح سوخت‌وساز بدن بالا نگه‌داشته مي‌شود و همين مساله باعث کاهش وزن مي‌شود. فعاليتمان زياد باشد و بدويم و راه برويم، هم همين اتفاق مي‌افتد چون مکانيسم عضلات ما اين‌گونه است و ربطي به يک نوع خاص کفش ندارد.
از سوي ديگر 2 نقد مهم به استدلال سازندگان اين کفش وجود دارد؛ اول آنکه ما در بدن هيچ ماهيچه غيرفعالي نداريم که استفاده از يک کفش بخواهد آن را فعال کند. دوم آنکه چگونه کفش مي‌تواند يک ماهيچه را فعال کند؟ انرژي ماوراءالطبيعه دارد؟ چه نيرويي در کفش است که ماهيچه‌هاي بدن را فعال مي‌کند؟

دکتر مظهري
قبل از هر چيز بهتر است با مکانيسم‌ حرکت آشنا شويم. حرکت، عامل مصرف انرژي است. انرژي‌اي که براي جابجايي استفاده مي‌کنيم، ناشي از فرمان‌هايي است که از مغز به عضلات صادر مي‌شود و عضلات را منقبض و منبسط و امکان حرکت را برايمان فراهم مي‌کند. سوزاندن چربي هم به ميزان سرعت و مدت‌زمان حرکت بستگي دارد.
وقتي مدت‌ زمان حرکت بيشتر مي‌شود، قسمتي از انرژي و قندهاي ذخيره‌شده بدن مي‌سوزد و اگر مدت‌زمان آن بيشتر باشد، اسيدهاي چرب آزاد شده در بدن به انرژي تبديل مي‌شود. با اين اوصاف، کفش هيچ مکانيسمي براي فعال کردن عضلات ندارد و فقط از نظر راحتي هنگام دويدن و راه‌رفتن به ما کمک کند.

دکتر وفا
اين کفش‌ها به خودي خود نمي‌توانند ماهيچه‌ها را فعال کنند و کالري بسوزانند، مگر آنکه درون کفش‌ها دستگاه ويبراتوري نصب باشد که به صورت متناوب به ماهيچه‌ها شوک الکتريکي وارد کند و به شکل موضعي بتواند مقدار بسيار ناچيزي انرژي بسوزاند.
اين کفش چنين قابليتي ندارد و اگر هم چنين دستگاهي درون آن نصب مي‌شد، نمي‌توانست درمان چاقي باشد، چون فقط تحرک مي‌تواند چربي را بسوزاند و اين ارتباطي به نوع کفش ندارد.

گن لاغري
اين گن فناوري‌اي دارد که مي‌تواند جريان هوا را در سراسر آن زياد کند و باعث تعريق شود و علاوه بر اينکه مي‌توانيد سايز کم کنيد، چربي‌هاي بدن نيز آب مي‌شود. همچنين براي آب کردن چربي‌هاي اطراف ران، باسن، سينه، شکم و پهلو بسيار مناسب است.

دکتر مظهري
عملکرد گن شبيه سوناست، يعني راه مبادله هوا را مي‌بندد و به علت تعريق، آب ميان‌بافتي از بدن خارج مي‌شود و همين خروج آب از بدن مي‌تواند باعث کاهش سايز فرد شود. اين عمل در اصطلاح علمي تغذيه، لاغر شدن نيست بلکه از دست دادن آب بدن است و بلافاصله بعد از خوردن آب، دوباره فرد به حالت قبلي برمي‌گردد.
علاوه بر آن، برخي گن‌ها نيز با ضربه‌هايي که به بدن مي‌زنند، باعث منبسط و منقبض شدن عضلات مي‌شوند در حالي که در اين زمينه هيچ فرماني از مغز صادر نشده است. نکته مهم اينجاست که اين انرژي نه از بدن خارج مي‌شود و نه از بين مي‌رود بلکه به نور، حرارت و حرکت تغيير شکل مي‌دهد.
در بدن افرادي که اضافه‌وزن دارند، چربي متراکم است و هر کيلو چربي 6500 تا 7000 کيلوکالري انرژي دارد. اين ميزان چربي با پوشيدن گن يا تحريک عضلات آب نمي‌شود، بلکه فقط تحرک بدني مي‌تواند، چربي را به انرژي و بعد به حرارت تبديل کند.

دکتر کيمياگر
چنين ادعايي پايه علمي ندارد. توجه داشته باشيد بدن ما تابع قانون پايستگي انرژي و ماده‌ است يعني بايد دخل و خرج انرژي منفي شود تا لاغر شويم. گن با ايجاد گرما، حرارت يا تعريق نمي‌تواند انرژي و چربي بدن را بسوزاند. اگر باز هم قانع نشديد، از خود بپرسيد اگر اين روش واقعا کارساز است، چرا در هيچ کنگره علمي‌اي مطرح نشده يا اگر يک گن قابليت سوزاندن چربي بدن را دارد، چرا سازنده آن تاکنون جايزه نوبل نگرفته است؟

ژل‌ لاغري، لاغري سريع در 3 روز
در توضيحات اين ژل آمده است، اين ژل به‌طور معجزه‌آسايي چربي‌هاي ذخيره‌شده در پوست را کاهش و سوخت‌وساز چربي را افزايش مي‌دهد و درنتيجه باعث لاغرشدن مي‌شود. همچنين اين ژل در پوست نفوذ مي‌کند و به‌طور موثر چربي‌ها را مي‌سوزاند. علاوه بر آن، صددرصد گياهي و مورد تاييد اتحاديه اروپا و وزارت بهداشت ايران است.

دکتر مظهري
نهايت کاري که ژل مي‌تواند انجام دهد، ايجاد تعريق در پوست است و اصلا نمي‌تواند باعث سوزاندن چربي در بدن شود. در ضمن اگر چنين يافته‌هايي صحت دارد و در آمريکا و اروپا مورد تاييد است، پس چگونه 60 درصد مردم آمريکا و 40 درصد اروپايي‌ها دچار چاقي مفرط هستند و سالانه هزينه‌هاي هنگفتي صرف عوارض چاقي در آنجا مي‌شود.

دکتر وفا
برخي ترکيب‌هاي دارويي مي‌توانند به صورت موضعي در درمان سلوليت و چربي‌هاي موضعي خاص تا حدودي موثر باشند. اين ترکيب‌ها در کنار روش‌هاي ليزرتراپي و هورمون‌درماني بيشتر جنبه درماني دارند و تحت‌ شرايط خاص زير نظر پزشک و براي افراد خاص به کار مي‌روند. البته بايد بدانيم مصرف مداوم آنها عوارض جانبي متعددي دارد. اينکه يک ژل بتواند از طريق پوست جذب شود و چربي‌هاي بدن را بسوزاند، هرگز در علم به اثبات نرسيده است.