موی گوش و بینی را ریشه‌کن نکنید

آيا شما هم با مشکل بلندي بيش از حد موهاي گوش و بيني‌تان روبرو هستيد و نمي‌دانيد با اين موهاي مزاحم چه کنيد؟ آيا شما هم دست به دامان روش‌هايي مانند ليزر موهاي زائد يا وسايل موکن براي ريشه‌کن کردن موهاي گوش و بيني‌تان شده‌ايد؟ آيا نمي‌دانيد بهترين راه برخورد با اين موها چيست؟ اگر اين‌طور است، خواندن گفت‌وگو با متخصص گوش و حلق و بيني را به شما پيشنهاد مي‌کنيم. رفع موهاي زائد

آيا ضرورتي براي وجود موهاي گوش و بيني وجود دارد؟
صددرصد! تک‌تک اجزا و سلول‌هايي که خداوند در بدن ما انسان‌ها خلق کرده است، فايده‌اي دارند. موهاي گوش و بيني از ورود اجزاي ريز و خارجي مانند گرد و غبار يا حشرات به داخل حفره‌هاي گوش و بيني پيشگيري مي‌کنند و به‌نوعي،‌ نقش محافظتي در برابر عوامل بيروني دارند.

آيا کوتاه کردن اين موها مي‌تواند باعث ايجاد مشکل شود؟
موهاي بيني و گوش برخي از افراد، بلندتر از حد طبيعي هستند و ظاهر ناخوشايند و آزاردهنده‌اي دارند به‌همين دليل کوتاه کردن آنها با قيچي يا وسايل برقي که براي اين کار طراحي شده‌اند، مشکل خاصي ايجاد نمي‌کند. فقط بايد مراقب بود هنگام کار با قيچي يا حتي دستگاه‌هاي برقي، آسيبي به بافت گوش و بيني نرسد.

يعني کندن يا ليزر اين موها مي‌تواند باعث بروز مشکلاتي شود؟
بله. همانطور که گفتم، موهاي بيني و گوش‌ها، نقش حفاظتي در برابر عوامل بيروني دارند و به‌همين دليل نبايد به‌طور کلي ريشه‌کن شوند و از بين بروند. ليزر موهاي زائد در ناحيه گوش و بيني اصلا توصيه نمي‌شود. از طرف ديگر، کندن و دستکاري بيش از حد اين موها (به‌خصوص موهاي بيني) مي‌تواند خطر ابتلا به جوش‌هاي چرکي، عفونت، موي زيرپوستي، تورم و کورک را داخل حفره گوش و بيني افزايش بدهد و فرد را به دردسر بيندازد. از اين رو،‌ تاکيد مي‌کنم موهاي گوش و بيني را به‌جاي ريشه‌کن کردن، کوتاه و مرتب کنيد.

ليزر موهاي زائد, بيماري‌هاي عفوني


برخي خانواده‌ها ، وسايلي که براي اصلاح موهاي گوش و بيني خريده‌اند، به‌طور مشترک استفاده مي‌کنند. به‌نظر شما اين کار بدون اشکال است؟
دستگاه‌هاي برقي که براي کوتاه کردن موهاي گوش و بيني وجود دارند، جزو وسايل بهداشتي و نظافتي شخصي محسوب مي‌شوند و استفاده مشترک از آنها، حتي بين اعضاي خانواده مانند پدر و پسر يا ? برادر هم توصيه نمي‌شود.

اگر اعضاي خانواده از سلامت يکديگر اطمينان داشته باشند، باز هم نمي‌توانند اين وسايل را مشترک استفاده کنند؟
نه، حتي اگر استفاده‌کنندگان اين دستگاه‌ها از نظر ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي هم کاملا سالم باشند، باز هم نبايد وسيله شخصي خود را در خانه به اشتراک بگذارند.

چرا؟
گوش‌ها و بيني به‌طور طبيعي داراي ميکروب‌هايي هستند که به آنها فلور طبيعي مي‌گويند. بدن هرکدام از ما، به اين فلور عادت دارد. اين در حالي است که امکان دارد بدن افراد ديگر در اثر تماس با آنها، دچار واکنش و بيماري شود. حالا اگر نوع ميکروارگانيسم‌ها و باکتري‌هاي موجود در گوش پدر و پسري باهم فرق کند و هر دو از يک دستگاه براي رفع موهاي گوش و بيني‌شان استفاده کنند، اين باکتري‌ها مي‌توانند از بدن پدر به پسر يا برعکس منتقل و ناقل بيماري محسوب شوند. فلور، فقط براي بدن خود فرد مضر نيست و مي‌تواند با ورود به بدن افراد ديگر، باعث ايجاد بيماري و ناراحتي‌ شود.
منبع: بيتوته