کمک به رفع کیست تخمدان با طب سنتی

براي درمان کيست هاي تخمدان چه راههاي طبيعي وجود دارد و چگونه مي توان آن را به کمک طب سنتي درمان کرد؟
حتي کساني که خودشان تا به حال ردي از کيست تخمدان را در سونوگرافي‌هاي‌شان نديده‌اند، حتما شکايت زنان ديگري که از اين ‌مهمان ناخوانده شکايت مي‌کنند را شنيده‌اند.
گرچه کيست‌هاي تخمدان اغلب خوش خيم و بي‌دردسر هستند و با تجويز قرص‌هاي پيشگيري از بارداري کنترل مي‌شوند اما تخمدان‌هايي که کيست‌ساز هستند، مدتي بعد از درمان باز کيست ديگري مي‌سازند و اين ماجرا سال‌ها ادامه پيدا مي‌کند. سودابه بيوس، کارشناس مامايي و مدرس طب سنتي علت اصلي پيدا شدن کيست‌هاي تخمدان را انتخاب سبک زندگي نادرست مي‌داند و عوامل بروز کيست تخمدان را از ديدگاه طب سنتي بررسي مي‌کند.
علت ايجاد کيست تخمدان چيست؟
از نظر طب سنتي چهار علت عمده باعث تشکيل کيست در تخمدان مي‌شود که ممکن است کسي تحت تاثير يکي از اين عوامل و شخص ديگري تحت تاثير هر چهار عامل دچار کيست شده باشد. چاقي، غلظت خون، برودت و رطوبت چهار علت اساسي به وجود آمدن کيست تخمدان هستند.
1– افزايش وزن و ايجاد کيست تخمدان
انباشته شدن مواد زائد در بدن، باعث به وجود آمدن انواع بيماري‌ها مي‌شود. در بدن افراد چاق مواد زائدي که اطراف رحم جمع مي‌شوند، مانع خون‌رساني درست مي‌شوند و عملکرد رحم را مختل مي‌کنند؛ درنتيجه نظم قاعدگي به هم مي‌خورد و کيست در تخمدان تشکيل مي‌شود. به همين دليل چاقي يکي از عوامل اصلي ناباروري است و در برخي موارد حتي در صورت باردار شدن فرد، احتمال سقط جنين بالا مي‌رود. بنابراين اگر چاق هستيد، قبل از امتحان هر روش درماني ديگري، بايد حتما فکري به حال اضافه وزن‌تان بکنيد. رفع موهاي زائد
وزنتان را کم کنيد
براي لاغر شدن لازم نيست انواع رژيم‌هاي عجيب و غريب هفت روزه و چهل روزه را امتحان کنيد؛ فقط کافي است کمي خوددار باشيد و به پرخوري نه بگوييد.
√ تا گرسنه نشده‌ايد، سراغ غذا نرويد. هرقدر هم به نظرتان خوشمزه بيايد، به دردسرهاي اضافه وزن نمي‌ارزد.
√ قبل از سير شدن کامل دست از غذا خوردن بکشيد. قرار نيست گرسنه بمانيد ولي لازم هم نيست بيش از حد بخوريد.
√ خودتان بهتر از هر کسي اندازه گرسنگي و سيري دست‌تان است؛ پس با خودتان صادق باشيد.
√ همراه غذا سالاد و ترشي نخوريد؛ چون شما را به بيشتر خوردن تشويق مي‌کنند.
√ حتما در طول روز فعاليت جسماني داشته باشيد. قرار نيست هر وقت دوست داشتيد، ورزش کنيد؛ بايد براي ورزش برنامه روزانه منظمي داشته باشيد و طبق آن برنامه عمل کنيد؛ منظور از تحرک روزانه اين است که بدن خسته شود و عرق کند.
2– رطوبت و تشکيل کيست تخمدان
يک سري از مواد خوراکي حاوي رطوبت هستند و خوردن آنها باعث ايجاد حالت ‌تري مي‌شود. هر ماده طبيعي که آبدار باشد، اين خاصيت را دارد. همچنين از نظر طب سنتي رطوبت يکي از عوامل اصلي ابتلا به چاقي است. بعضي‌ها مي‌گويند «هوا هم که مي‌خورم، چاق مي‌شوم!» پر بيراه نمي‌گويند؛ چون هواي زيادي خنک هم باعث ايجاد رطوبت و چاقي مي‌شود. کم‌تحرکي هم مي‌تواند رطوبت ايجاد کند.
افرادي که در طول شبانه‌روز از مواد خوراکي حاوي رطوبت استفاده مي‌کنند، استعداد بيشتري براي جذب رطوبت دارند. کساني که مواد آبکي زيادي مصرف مي‌کنند، يعني علاوه بر اينکه براي رفع تشنگي آب مي‌نوشند، از انواع آب ميوه‌ها و نوشابه‌ها هم نمي‌گذرند و آنها را هم مي‌نوشند در معرض اين خطر قرار دارند.
رطوبت را دور بزنيد
√ دمنوش و عرق پونه مصرف کنيد.
√ دارچين مصرف کنيد. مي‌توانيد چوب دارچين را در ليوان آب بيندازيد، يا يک قاشق چاي‌خوري پودر دارچين و عسل را يک بار صبح و يک بار شب ميل کنيد.
√ دمنوش زنجبيل ميل کنيد.
√ ترکيب پودر دارچين، زنجبيل و عسل بسيار مفيد است. سعي کنيد از اين ترکيب استفاده کنيد.
√ هر روز ورزش کنيد.

3- افزايش غلظت خون و ايجاد کيست تخمدان
در بدن يک فرد کاملا سالم، خون از قلب و از راه رگ‌ها به تمام اعضا مي‌رسد. چاقي يا به تعبير طب سنتي مواد زائد زيادي که در بدن وجود دارد، عمل خون‌رساني را با کندي يا اختلال مواجه مي‌کند. وقتي به عضو يا بافتي خون نرسد، آسيب مي‌بيند. در محيط اطراف رحم فرد چاق، مواد زائد مانع خون‌رساني مي‌شوند و عملکرد تخمدان مختل مي‌شود. افرادي که مواد سودازا مصرف مي‌کنند، بيشتر در معرض غلظت خون قرار دارند و احتمال مبتلا شدن‌شان به کيست تخمدان افزايش پيدا مي‌کند.
کساني که بعد از غذا مي‌خوابند يا کساني که زياد عطر، ادکلن، اسپري، دئودورانت و صابون‌هايي که در تهيه آنها الکل به کار رفته را استشمام مي‌کنند هم از اين خطر دور نيستند. گذشته از اين نفس کشيدن در هواي آلوده هم خطر غلظت خون را بيشتر مي‌کند.
منبع": دکتر سلام