موهای زائد

کسانی که قصد خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی را دارند این مقاله را بخوانید تا با 14 بایدها و نبایدهای لیزر موهای زائد آشنا شوید.
۱- آیالیزر باعث از بین رفتن موهای زائد میشود؟
به 3روش میتوان موهای زائد تا حدودی بر طرف کرد: دارو، الکترولیز و لیزر. لیزر موها را کم و نازک می‌کند ولی آنها را از بین نمیبرد . معمولا ۴ تا ۶ جلسه به فاصله ماهی یک‌بار برای صورت و به فاصله ۳ ماه یک بار برای بدن از لیزر استفاده می‌کنیم.بعد از ۴ تا ۷ جلسه تعداد موها خیلی کمتر می‌شود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد وجود دارد و لیزر موها فایده‌ای نخواهد داشت. کسانی که مشکلی از لحاظ هورمونی ندارندمیتواند لیزر را شروع کند اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمی‌کند.
۲- بعد از جلسات مورد نیاز لیزر، نتیجه تا چه زمانی پایدار است؟
معمولا بعد از ۴ تا ۶ جلسه لیزر هر ۶ ماه یک بار (بین ۳ تا ۴ بار) آن را تکرار می‌کنیم. به اینصورت تعداد موها به طور متوسط ۶۰ تا ۸۰ درصد کم می‌شود.
۳- آیا لیزر می تواند ضرر داشته باشد؟
اگر آفتاب گرفته باشید ممکن است پوست بسوزد و جای آن لک‌های سفید ایجاد شود. همچنین بعد از لیزر مراقبت‌های لازم را رعایت نکنید یا در صورت ایجاد زخم آن را بکنیدو تاول شود، ممکن است جای آن اسکار شود. و همینطور اگر پزشک یا تکنسینی که شمارا لیزر می‌کند مهارت کافی نداشته باشد و دستگاه را براساس رنگ پوست شمادرست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.
۴- فقط پزشک متخصص پوست باید این کار را انجام دهد؟
بهتر است متخصص پوست , لیزر موهای زائد انجام دهد زیرا پوست‌های مختلف را می‌شناسد و کار را درست انجام می‌دهد.
۵-تبلیغات دستگاه های مختلفی را نشان میدهد . فرق بین آنها چیست و کدام دستگاه مناسب تر است؟
دو سیستم برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد: سیستم‌های لیزری و سیستم‌های غیر لیزری. دستگاه‌های غیر لیزری، سیستم‌های نوری هستند که IPL نام دارند. این دستگاه‌ها مناسب هستند اما قدرت‌شان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آنجایی که سیستم‌های لیزری گران‌قیمت هستند، سیستم غیرلیزری IPL طراحی شد که دسترسی به آن آسان‌تر و هزینه‌هایش کمتر است اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستم‌های لیزری انواع مختلفی دارند ازجمله الکساندرایت و دایود با مکانیسم‌ها و طول موج‌های مختلف که هریک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و … کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده می‌شود، شاید مناسب پوست سبزه نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است .
۶- چرا بعضی ها با لیزر دچار سوختگی میشوند؟ بخاطر انتخاب نادرست دستگاه و لیزر میباشد.
۷- ممکن است لیزر باعث تیرگی پوست شود؟ اگر باعث سوختگی شود بله امکانش هست ولی در حالت عادی پوست را تیره نمی کند.
۸- آیا لیزر روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می گذارد؟ خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است . انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند .
۹- آیا لیزر در بارداری ممنوع است؟ در بارداری بهتر است از لیزر استفاده نشود ولی در شیردهی مشکلی ندارد.
۱۰- ممکن است بیماری های واگیردار پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر منتقل شوند؟ بله، اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروس‌های دیگر باشد این ویروس به فرد دیگر منتقل می شود اگر کسی که به این بیماری‌ها مبتلاست باید حتما به پزشک اطلاع دهد و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.
۱۱- آیا لیزر دردناک است؟ میزان درد در افراد مختلف، فرق میکند. درد آن درحد متوسط است . می‌توان از پماد بی‌حس کننده استفاده کرد.
۱۲- بین آفتاب گرفتن و لیزر چقدر باید فاصله باشد؟ تا ۳ ماه قبل از لیزر، آفتاب نگیرید یا از سولاریم استفاده نکنید.
۱۳- لیزر موهای زائد تاتو را پاک می‌کند؟ خیر. لیزر مو به هیچ وجه ربطی به تاتو ندارد.
۱۴- چه کسانی نباید از لیزر استفاده کنند؟ خانمهای باردار ، کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند و از لیزر موهای زائد استفاده نکنند.