قرص های دارای سیبوترامین

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: داروی ˈسیبوترامین ˈ مهارکننده جذب مجدد منوآمین ها است که به صورت مرکزی عمل می کند و موجب کاهش کلسترول مفید (HDL) و تری گلیسیرید و افزایش فشار خون و تعداد نبض می شود.
هاشمی ادامه داد: سوپراسلیم از دیگر داروهایی است که در عملکرد لاغری آن به چربی سوزی و کاهش اشتها اشاره شده که به علت وجود سیبوترامین با مهار بازجذب سرتونین و نوراپی نفرین در مغز باعث کاهش اشتها می شود.
وی افزود: پارت اسلیم نیز دارویی است که به کاهش وزن سریع و مهار کننده اشتها معرفی می شود که سیبوترامین و آمفتامین ها در ترکیبات این قرص است.
هاشمی خاطرنشان کرد: سیبوترامین با مهار بازجذب سرتونین و نوراپی نفرین و تحریک تولید هورمون های سروتونین و سایر کاتکولامین ها و تاثیر آنها بر مرکز اشتها در مغز باعث کاهش اشتها می شود.
هاشمی گفت: عوارض مصرف این داروها بی اشتهایی مفرط ، بی خوابی، مشکلات عروقی، افزایش فشارخون و ضربان قلب، حمله ی قلبی و سکته های مغزی است.
وی تصریح کرد: مجوز مصرف داروی سیبوترامین قبلا دارای تأییدیه از سازمان های جهانی بوده است که به دلیل بالا بردن ریسک سکته های مغزی و قلبی، در اروپا و آمریکا لغو شده است و شرکت سازنده مجبور به جمع آوری این دارو از بازارهای اروپا و آمریکا شده اند و از سال 1390 از فهرست داروهای ایران نیز حذف شده است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: استفاده از این دارو به دلیل بالا بردن خطر سکته های مغزی و قلبی و همچنین بالا بردن فشارخون بیمارانی که از این دارو به عنوان داروی ضد چاقی استفاده می کنند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

** داروهایی که دفع آب بدن را بالا می برند
هاشمی گفت: این قرص ها معمولا از چای سبزGreen tea ، درخت غان white birch و آب آلو prunus domestic تهیه می شوند که خواص مسهلی معروف هستند.
وی تصریح کرد:در واقع این داروها در صورتی که شخصی دچار مشکلات گوارشی یا احتباس آب باشد موثر عمل می کنند اما در کاهش وزن تاثیر چندانی ندارند.