محدوده شدت علایم واژینیسموس

1. ناراحتي جزئي و يا سوزش به همراه سفتي در هنگام دخول از طريق واژن و يا احساس فشار در مهبل که ممکن است در طي رابطه کاهش پيدا کند
2. سوزش جدي تر و تنگي واژن که در هنگام دخول از طريق واژن و يا احساس فشار تجربه مي شود
3. گرفتگي غير ارادي ماهيچه هاي واژن, دخول و حرکت را دشوار و دردناک مي کند
به دليل اينکه ماهيچه هاي واژن محکم بسته شده اند دخول غير ممکن است و در صورت اجبار درد قابل توجهي به وجود مي آورد.
واژينيسموس اوليه
واژينيسموس اوليه معمولا اشاره به تجربه واژينيسموس با تلاش به مقاربت براي اولين بار دارد. به طور معمول واژينيسموس اوليه زماني کشف مي شود که يک زن تلاش براي داشتن رابطه جنسي براي اولين بار با همسريا شريک زندگي داردکه در اين حالت قادر به دستيابي به دخول نمي شود و برجستگي دهانه ي مهبل (واژن) دخول را غير ممکن يا بسيار دشوار مي کند. واژينيسموس اوليه از علل شايع عدم ميل جنسي يا ازدواج به وصال نرسيده است.برخي از زنان مبتلا به واژينيسموس اوليه در هنگام استفاده از تامپون و يا معاينات زنانه نيز با مشکل مواجه هستند. برخي از زنان همچنين ممکن است دچار اسپاسم مرتبط با آن، در ساير گروه هاي عضلاني بدن و يا حتي توقف تنفس شوند.
در افراد مبتلا به واژينيسموس اوليه، ذهن و بدن يک واکنش شرطي را در مقابل دخول نشان مي دهند.بدن درد پس از دخول را پيش بيني مي کند ، به طوري که عضله PC با عدم شل شدن، عليه درد مقاربت از بدن محافظت مي کند
سکس يک فعاليتي است که شامل بسياري از واکنشهاي شرطي پيچيده است مقاربت موفق از طريق تجربه و تعامل آموخته مي شود، بنابراين سيستم عصبي و عضلات را کشف کنيد و به ياد داشته باشيد که پس از چند تجربه اول، مقاربت لذت بخش تر مي شود. ذهن و بدن با يادگيري پيش بيني مقاربت مثبت و سالم، اجازه ورود مي دهد.
واژينيسموس ثانويه
واژينيسموس ثانويه معمولا به تجربه واژينيسموس پس از يک دوره مقاربت بدون درد در زندگي اشاره دارد. يک زن ممکن است سال ها قادر به مقاربت عادي و بدون درد بوده و پس از آن، به طور موقت، دچار اين مشکل شود. از علل رايج اختلال واژينيسموس ثانويه مي توان به موارد زير اشاره کرد.
1. درد لگن خاصره با توجه به وضعيت پزشکي، عفونت، ضربه فيزيکي و يا تجاوز، تغييرات وابسته به سن، و يا حوادث فيزيکي از قبيل زايمان.
2. استرس هاي روحي رواني، اضطراب، ترس، مشکلات رابطه اي، و يا ديگر احساسات مشابه که مربوط به رابطه نامشروع جنسي و هر نوع ضربه در گذشته باشد.
3. پيش بيني درد لگن به علت برخي از شرايط گذشته يا حال
4. علل ديگر
توجه داشته باشيد که اين تعاريف را مي توان در برخي از موارد تغيير داد به عنوان مثال، برخي از زنان قادر به تحمل دخول هستند اما با درد به تدريج رو به افزايش و ناراحتي که در نهايت فعاليت جنسي را متوقف مي کند روبرو مي شوند و يا ممکن است با حرکت متناوب بعد از دخول دچار اسپاسم لگني گردند.
در صورت عدم درمان، واژينيسموس اغلب بدتر مي شود، چرا که تجربه درد مداوم جنسي باعث شدت انقباض بيشتر و طولاني مدت تر غير ارادي ماهيچه PC مي شود.
واژينيسموس غير ارادي است وعمدي نمي باشد:
اين مهم است که توجه داشته باشيد که واژينيسموس عمدا توسط زن ايجاد نمي شود. اين اتفاق اغلب غير ارادي, بدون کنترل عمدي و بدون هيچ گونه آگاهي رخ مي دهد. واژينيسموس اغلب داراي انواع علل در پاسخ به ترکيبي از عوامل فيزيکي يا عاطفي است. رمز و راز اين مشکل مي تواند براي هردو نفر رابطه بسيار خسته کننده و ناراحت کننده اي داشته باشد. با وجود اين واقعيت که واژينيسموس غير ارادي است و مي تواند براي هر زني بوجود بيايد، بسياري از زنان بعلت احساس شرم شديد هيچگاه به پزشک مراجعه نمي کنند.
منبع:
هفت سيب