کویتیشن چیست ؟

دستگاه کويتيشن با توليد امواج اولتراسونيک که فرکانس پايين و شدت بالايي دارند( 20 تا 40 کيلو هرتز)، در بافت چربي لرزش ايجاد مي‌نمايد و با ايجاد فشار در اين بافت حباب‌هايي در بين سلول‌هاي چربي ايجاد مي‌کند. فشار ناشي از حباب‌هاي ايجاد شده و نيز لرزش، باعث پاره شدن غشاي سلول‌هاي چربي شده و نهايتاً منجر مي‌شود که چربي آزاد شده از سلول‌هاي چربي وارد رگ‌هاي لنفاوي و نهايتاً عروق خوني شوند. بافت چربي در مقابل لرزش ايجادشده از طريق دستگاه نمي‌تواند مقاومت کند و متلاشي مي‌شود. اين امواج اثرات کمتري بر بافت عروقي، سيستم عصبي و ماهيچه‌ها دارند؛ ولي بي تأثير بر اين بافت‌ها نيز نمي‌باشند. از آنجا که امواج اولترا سوند بر روي آب سلول هاي چربي تاثير مي گذارد مصرف آب فراوان قبل از اين روش به تاثير بيشتر کمک کرده و بعلاوه حرکت چربي براي متابوليسم در کبد تسهيل مي شود.
موارد منع انجام عمل کويتيشن
1- دوران بارداري و شيردهي
2- بيماري قلبي عروقي و وجود پيس‌ ميکر (ضربان ساز) در بدن يا هر وسيله الکترونيکي در داخل بدن.
3- اگزما، عفونت پوستي، پسوريازيس ، تاتو در ناحيه مورد عمل
4- سطح کلسترول بالا (بالاتر از 300)، تري گليسريد بالا يا فشارخون بالا
5- بيماري‌هاي کبدي، کليوي يا ديابت
6- وجود پروتز فلزي در بدن يا آي يو دي ، ترکش و…
7-کبد چرب، سنگ کيسه صفرا و سندرم روده تحريک‌پذير
8- ابتلا به سرطان يا تومور
9- افسردگي و ساير بيماري هاي رواني
10- تب بالا، سل، ايدز، هپاتيت، صرع، فتق شکمي، آسم، استئوپروز (پوکي استخوان)، فيبروميالژي، سابقه لخته‌خون، مشکلات انعقادخون، آمبولي و ناهنجاري‌هاي فيزيکي.
11- مصرف طولاني مدت آسپرين و مسکن‌ها و داروهاي ضدالتهاب.
12- سن کمتر از 20 و بالاتر از 55
عکس کويتيشن
عکس کويتيشن

فاصله جلسات بين 7 تا 10 روز مي باشد وتا بدست آوردن نتيجه مطلوب ادامه مي يابد. حداقل تعداد جلسات بايد بين 8 تا 12 باشد. درصورت رعايت رژيم غذايي مطلوب وفعاليت بدني در هر جلسه بين 1 تا 4 سايز( 2 تا 8 سانتيمتر) درنواحي بزرگ مثل شکم وپهلوها کاهش سايز خواهيم داشت.( هر سايز 2 سانتي متر مي باشد) بيش از 12 جلسه مداوم انجام درمان با مقاومت بافت چربي به امواج دستگاه همراه ميشود. لذا بايد ازدرمانهاي کمکي بهره برد. ترکيب اين روش با دستگاه R.F و طب سوزني سرعت و مقدار نتيجه گيري را بسيار تغيير ميدهد. دستگاه آر اف در يک جلسه قبل از کويتيشن انجام مي شود که علاوه بر تاثير بر روي بافت چربي ، پوست ناحيه نيز تحت تاثير قرار گرفته و سفت مي شود. که اين بدليل تاثير گرمايي و محرک آر اف بر روي فيبروبلاست ها و کلاژن و الاستين پوست و ايجاد ليفتينگ در ناحيه مي باشد. دستگاه آر اف بايد مونوپولار باشد و از حداکثر انرژي قابل تحمل توسط بيمار استفاده شود.فاصله بين جلسات آر اف هر 2 تا 3 روز يک بار باشد و بطور متوسط دو نوبت در هفته بايد باشد و در تمام نقاط بدن قابل استفاده مي باشد.
انجام کرايوليپوليز همزمان در يک جلسه با کويتيشن منعي نداشته و به تاثير بيشتر درمان کمک مي کند چرا که در روش کرايو با کريستاليزه شدن و مرگ تدريجي سلول هاي چربي بافت چربي کاهش مي يابد و انجام اين روش حتما بايد قبل از کويتيشن باشد چراکه بعد از کرايو آب در بافت چربي تجمع يافته و تاثير کويتيشن بيشتر مي شود.
عوارض کويتيشن
کويتيشن در ناحيه پشت ، قفسه سينه و سر نبايد انجام شود چرا که تاثير امواج اولتراسوند بر روي قفسه سينه ايجاد صداي طبل بزرگ و قوي در گوش بيمار مي نمايد در ناحيه سر و گردن و نزديک به استخوان نيز ممنوعيت دارد چراکه فرد احساس صداي سگ مي نمايد و مي تواند به گوش مياني و يا بافت استخواني آسيب برساند. حين انجام کار بايد تمام وسايل فلزي والکترونيکي (موبايل) رابايد از بدن دورکرد، چرا که انرژي صوتي جذب وسايل فلزي شده و ايجاد گرماي شديدي مي نمايد واحتمال آسيب به بدن يا دستگاه الکترونيکي وجود دارد. بنابراين با وجود دستگاه IUD نمي توان در ناحيه شکم کويتيشن انجام داد. قبل و بعد از درمان با اين دستگاه بايد مقادير زيادي (درحد تحمل) آب نوشيد.
هزينه کويتيشن چقدر است؟
بطور کلي قيمت هر جلسه کويتيشن بر اساس موضع مورد درمان و زمان انجام کويتيشن متفاوت مي باشد. بعنوان مثال چنانچه ضخامت لايه چربي بيشتر از 4 سانتي متر باشد و چاقي موضعي علاوه بر شکم در ناحيه پهلو هم باشد احتياج به مدت زمان بيشتر و انرژي بالاتري براي درمان دارد و هزينه کويتيشن بالاتر محاسبه مي گردد.