درمان قطعی موهای زائد چیست ؟

درمان قطعي موهاي زائد چيست ؟
موهاي نا خواسته يا موهاي زائد به موهايي گفته مي شود که در مواضعي از بدن ايجاد ميشود که غير معمول بوده و رنگ تيره آنها نيز اين رويش غير طبيعي را بيش تر نمايان مي سازد . رويش موهاي زائد را عمدتا در نواحي چانه ، لب فوقاني ، نواحي دو طرف صورت ،از محل ناف به طرف پايين و در فرورفتگي ناحيه کمر ، به رنگ تيره و سياه مي توان مشاهده نمود .
ريشه هر مو داراي رنگدانه اي به نام ملانين بوده که در روند رشد مو ، به تدريج اين رنگدانه فعال گشته و تمامي بدنه يک مو را تيره و به رنگ هاي سياه ، قهوه اي و بلوند و ... در مي آورد .

مکانيسم اثر ليزربرموهاي زائد چگونه است؟
مکانيسم اثر ليزر ، بر بمباران و نابود ساختن رنگدانه يا ملانين موجود در ريشه مو استوار مي باشد .
ليزر ، با گسيل نمودن نور هدايت شده خود به سوي هدف يا cible مو که همان محل انبار شدن ملانين موجود در ريشه هر مو است ، رنگدانه مورد نظر را بمباران و نهايتاً متلاشي مي نمايد .
اثر نور ليزر بر روي ملانين يا رنگدانه مو بر اساس مکانيسم گرم نمودن آن تا حد نابود کردن مو بوده که اين مکانيسم به نام فوتو ترموليز خوانده مي شود .
در پي تابش نور هدايت شده ليزر به ريشه مو ، رنگدانه مو گرم شده و نهايتاً به علت افزايش شديد دما ، دچار از هم گسيختگي اجزا آن و نهايتاً مرگ سلولي ايجاد مي گردد .

بديهي است با نابود شدن مرکز رنگ سازي موها (ملانين)، فرد پس از طي مدت معيني از درمان ، بايد کاهش محسوس موهاي زائد و ناخواسته خود را مشاهده نمايد .
ليزرهاي الکساندريت ، ليزر ruby ، ليزر ديود ، ليزر ipl ، و ليزر nd:yag در زمره ليزرهايي هستند که قادر به درمان موهاي زائد بر اساس مکانيسم ياد شده فوق مي باشند که در اين ميان ليزر الکساندريت بيشترين و بهترين تاثير و کم ترين عارضه را دارد .
ضروري است به نکاتي چند جهت اگاهي از قابليت درمان موهاي زائدبا ليزر براي محو و از بين بردن موهاي زائد فهرست وار اشاره نمود .
1- ليزر فقط رنگدانه هاي تيره موجود در ريشه هاي مو را بمباران و نابود مي سازد . بنابراين درمان موهاي سفيد ، روشن و پرزهاي صورت و بدن توسط ليزر امکان پذير نمي باشد .

2- افرادي که داراي پوست روشن هستند نتيجه درمان موهاي زائد بهتر از درمان در افراد داراي پوست برنزه و تيره مي باشد .

3- افراد برنزه و داراي پوست تيره ، به لحاظ فعال تر بودن رنگدانه ها در پوستشان پزشک بايد به منظور پيشگيري از ايجاد عوارض پررنگي و بد رنگي بر روي پوست دقت لازم را داشته باشد .

4- نتيجه درمان موهاي زائد توسط ليزر در صورتيکه کليه پارامترهاي لازم همچون انرژي ، مدت زمان پالس و ... به درستي توسط پزشک معالج انتخاب گردد ، پس از هر جلسه بين 25 تا 20 % موهاي زائد ناخواسته بايد از بين برود

5- فاصله بين دو جلسه درمان موهاي زائد با ليزر حداقل بايد 6 هفته در نظر گرفته شود .

6- تعداد جلسات درمان با ليزر در افراد مختلف متفاوت است ولي به طور متوسط 4-6 جلسه ضروري است .

7- در پي انجام هر جلسه درمان موهاي زائد با ليزر ممکن است علائمي همچون قرمزي ، التهاب خفيف و يا متوسط ولي گذرا ، ايجاد گردد که پس از گذشت چند ساعت برطرف گشته و هيچ نشانه و علامتي غير عادي به روي پوست نبايد باقي بماند .

8- در فواصل بين ليزر از روش هايي که باعث کندن ريشه مو مي شود ( موچين ، بند ، موم و اپي ليدي ) استفاده نشود و در صورت لزوم موها تراشيده شود .

9- پس از درمان توسط ليزر ، بمنظور رفع شدن سريع تر علائم فوق ، پيشنهاد مي گردد محل درمان شده توسط کيسه يخ سرد گردد . و در صورت مشاهده هر گونه عارضه غير طبيعي يا تاول بدون هيچ دستکاري سريعاً با پزشک معالج مشورت شود . رفع موهاي زائد

10- در صورتي که محل درمان شده توسط ليزر در ناحيه صورت باشد ، ضروري است که حتماً از کرم هاي ضد آفتاب قوي به منظور پيش گيري از عوارضي همچون تيره شدن محل درمان استفاده نمود .

11- افرادي که اختلالات زمينه اي همچون اختلال هورموني و يا کيست تخمدان دارند علاوه بر ليزر بايد تحت درمان دارويي نيز قرار گيرند .

12- اگر سابقه تب خال داريد و يا داروي خاصي استفاده مي کنيد قبل از انجام ليزر پزشک معالج خود را مطلع نماييد .
منبع: بيتوته