رژیم لاغری سریع

اگر از يکي از رژيم هاي لاغريِ سريع پيروي مي کنيد، بدانيد که همراهان زيادي داريد. اما آيا مي توانيد براي مدتي طولاني از اين رژيم غذايي لاغري سريع، پيروي کنيد؟ و اگر با استفاده از اين رژيم وزن شما کم شده است، آيا با بازگشت به رژيم غذايي سابقتان وزن شما نيز به حالت اول خود باز نمي گردد؟
واقعيت اين است که رژيم هاي غذايي لاغري سريع براي کاهش وزن هاي دائمي و طولاني مدت کاربرد ندارند و در اين زمينه نمي توانند به شما کمکي بکنند.

پس چه بايد کرد؟ در ادامه به چند نکته ي ساده و کليدي خواهيم پرداخت.
دقيقا مثل ماشيني که براي داشتن عملکرد مناسب به بنزين نياز دارد، بدن انسان نيز براي رشد و داشتن عملکردي درست به يک برنامه ي غذايي سالم نياز دارد. اين برنامه ي غذايي بايد شامل مقدار متعادلي از پروتئين ها، کربوهيدرات ها، چربي ها و ساير مواد ضروري براي بدن باشد.
زماني که شما وارد يک رژيم غذايي لاغري سريع مي شويد، خودتان را از برخي از مواد مغذي لازم محروم کرده و در واقع خودتان را در معرض خطر ابتلا به بيماري ها قرار مي دهيد. دريافت کم و يا حذف يک دسته از مواد غذايي ممکن است در کوتاه مدت مشکل خاصي را به وجود نياورد اما در بلند مدت مي تواند مشکل ساز شود. در اين مواقع بايد حتما در رژيم غذايي خود تجديد نظر کنيد و از سالم بودن آن اطمينان حاصل کنيد.

ممکن است اپيدمي چاقي در آمريکا منحصرا از نوع غذاهايي که مردم مصرف مي کنند ناشي نشوند و علاوه بر نوع غذا، افزايش حجم غذاي مصرفي نيز در اين قضيه تاثير داشته باشد. حجم وعده هاي غذايي در طول سال هاي متمادي به مرور بيشتر شده است. اين قضيه فقط مختص به فست فود ها نمي شود و فست فود ها تنها جاهايي نيستند که مي توان وعده هاي غذاهايي با حجم زياد را پيدا کرد. محققان متوجه شده اند که از سال ???? تا سال هاي ???? ميزان حجم مصرفي غذاهايي مانند همبرگرها، تاکو ها، سيب زميني سرخ کرده، نوشابه ها، بستني، پاي ها، کلوچه ها و تنقلات شور افزايش يافته و اين افزايش حجم علاوه بر رستوران ها در خانه ها نيز مشاهده مي شود.

نکته ي مهم اينجاست که اندازه ي يک وعده ي غذايي سالم چقدر است؟ در ادامه به چند دستورالعمل براي داشتن درکي بهتر از پيمانه ها خواهيم پرداخت:

منظور از يک پياله ميوه اندازه اي در حدود اندازه ي يک مشت شماست.
اندازه ي هر اونس از گوشت و يا پنير در حدود اندازه ي انگشت شستتان (از پايه ي انگشت تا نوک) است.
اندازه ي سه اونس از گوشت، ماهي و يا مرغ (يک وعده ي غذايي معمولي) در حدود اندازه ي يک کف دست است.
اندازه ي يک تا دو اونس آجيل برابر است با يک مشت آجيل.

در زير چند نکته براي کنترل ميزان پروتئين (کالري) دريافتي شما آورده شده است:
وعده هاي غذايي خود را به جاي بشقاب بزرگ در بشقاب هاي ميوه خوري ميل کنيد.
ميان وعده هاي خود را در اندازه هاي کوچک آماده کرده و در هر وعده فقط يکي از آنها را مصرف کنيد.
هنگامي که در رستوران غذا سفارش مي دهيد، وعده ي غذايي خود را با دوستانتان به اشتراک بگذاريد تا مقدار کمتري از غذا را مصرف کرده باشيد.
در رستوران ها پرس هاي مخصوص کودکان را سفارش دهيد (مثلا ميني پيتزا) و به هيچ عنوان به سمت پرس هاي چند نفره و يا ويژه نرويد.
حجم معده ي خود را به جاي غذا هاي چرب، نان، ماکاروني و دسرها با سالاد هاي غير گوشتي و تازه، ميوه ها و سبزيجات پر کنيد