دستگاه اسکارلت و نحوه عملکرد آن

اين دستگاه مي تواند تاثيرات مفيدي براي از بين بردن چروک هاي روي پوست بگذارد مي خواهيم با نحوه عملکرد آن شما را آشنا کنيم و توضيحاتي پيرامون کارکرد آن و تاثيرگذاري روي پوست بدهيم
پزشکان در سال‌هاي اخير از امواج راديويي به عنوان درماني براي از بين بردن چروک‌ها و سفت نمودن پوست‌هاي شل و افتاده استفاده مي نمايند. جديدترين و برترين نمونه اين تکنولوژي دستگاه اسکارلت است که داراي تاييديه ثبت اختراع جهاني بوده و به واسطه تکنولوژي خاص خود يک متد غير تهاجمي، بدون درد و عارضه مي باشد.
دستگاه سوزن‌هايي از جنس طلا دارد که علاوه بر جلوگيري از ايجاد حساسيت به دليل رسانايي بالا پس از ورود به پوست ناحيه تحت درمان امواج آراف را در اعماق پوست آزاد نموده و در نتيجه درماني عميق تر و موثر تر را براي پوست به ارمغان مي آورد. عمق نفوذ سوزن‌هاي مذکور از 5/0 تا 5/3 ميليمتر با توجه به نوع درمان و نظر پزشک قابل تغيير است.
مختصري در مورد پوست
پوست از سه قسمت اپيدرم، درم و هايپودرم تشکيل شده است. قسمت مياني يا همان درم مسئول استحکام و قوام پوست است و از رشته هايي به نام کلاژن و الاستين تشکيل شده است. اين رشته ها با افزايش سن و عوامل ديگر نظير آفتاب، سيگار، استرس و … تغيير شکل داده و تضعيف مي شوند و درنتيجه باعث شلي پوست، افتادگي صورت و ايجاد چروک‌ها مي شوند.
مکانيسم اثر اسکارلت
اسکارلت ستون‌هاي حرارتي به شکل قطره اشک در درم و درم عمقي ايجاد مي کند. سيستم هاي RF فرکشنال امکان ايجاد دما بين 40-60 درجه سانتيگراد را دارا مي باشند اما اسکارلت حرارتي بين 57 تا 60 درجه سانتيگراد را فراهم مي سازد؛ اين نکته بسيار حائز اهميت است که دستگاه بيشترين دما را در درم عمقي ايجاد کند.
کاربردهاي اسکارلت چيست؟
مهمترين کاربرد اسکارلت در سفت کردن پوست و درمان شلي پوست است، در واقع اسکارلت اين قابليت را دارد که ليفتينگ بدون جراحي براي پوست ايجاد کند. اين اثر به سه صورت ظاهر مي شود که اولين اثر از همان جلسه درمان به بعد شروع خواهد شد اثر دوم 3 تا 4 هفته بعد با ترميم کلاژن‌هاي موجود در پوست اتفاق مي افتد.
و اثر آخر و مهمتر، با تحريک فيبروبلاست ها (سلولهاي سازنده کلاژن) باعث ساخته شدن کلاژن و الاستين جديد در پوست مي شود.
يکي از کاربردهاي مهم اسکارلت در سفت کردن قسمت تحتاني صورت شامل غبغب و پوست نواحي فک پايين، چروکهاي دور لب و افتادگي اطراف چانه و نيز پوست گردن مي باشد بطوريکه بيمار بعد از اتمام جلسات درمان رضايت چشمگيري از بهبود اين مشکلات دارد.
اثربخشي اسکارلت در برطرف کردن چروک‌هاي اطراف چشم بسيار شگفت انگيز است. ترکيب اين روش درماني با بوتاکس مي تواند بهترين گزينه براي چروک‌هاي اطراف چشم باشد.
اسکارلت در درمان اسکارهاي فرورفته، آکنه و بطور خاص در درمان اسکارهاي عمقي بسيار موثر است. در روش‌هاي ديگر براي درمان اين نوع از اسکارها احتمال بوجود آمدن عوارضي مانند لک و سوختگي بسيار زياد است در حاليکه در درمان با اسکارلت هيچ گونه لک و سوختگي برجاي نمي ماند لذا يک گزينه بسيار مناسب خواهد بود. همچنين نتايج بسيار جالبي در برطرف کردن اسکارهاي سوختگي يا ناشي از جراحي دارد.
کاربرد ديگر آن درمان جوش فعال صورت است. خانم‌هايي که بر اثر مشکلات هورموني در سنين 30-40 سال هنوز جوش ميزنند پس از درمان با اسکارلت علاوه بر جوانسازي پوست از کاهش جوش‌هاي صورت ابراز رضايت مي کنند.
کاربرد بعدي آن درمان ترشح بيش از حد چربي و درمان منافذ باز پوستي است، بطوريکه کاهش 60-70% ترشح چربي صورت فقط بعد از يک بار درمان مشهود است.
اين تکنولوژي در درمان ترک‌هاي پوستي استريا نيز موثر بوده بطوريکه جز يکي از بهترين درمان‌هاي آن است. البته اين اثر بخشي نسبي است و به معني از بين بردن کامل آنها نيست ولي باعث کمتر شدن استريا مي شود در ضمن پوست اين نواحي که اسکارلت شده نيز سفت مي گردد.
يکي از جالبترين کاربردهاي اسکارلت درمان تعريق بيش از حد در ناحيه زير بغل است، در بررسي‌هاي صورت گرفته اين اثر طولاني مدت است همچنين کساني که از بوي بد عرق شکايت دارند مي‌توانند از اين درمان بهره ببرند.
تعداد جلسات درماني اسکارلت و فواصل بين درمان چگونه است؟
تعداد جلسات بستگي به هدف درمان، نوع و شدت مشکل پوستي دارد و با صلاحديد پزشک 3 تا 4 جلسه درمان با فواصل يک ماه الزامي است.
با توجه به اينکه نميتوان از روند پيري جلوگيري نمود بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم که تا آخر عمر به درمان مجدد احتياج نباشد از اين رو پيشنهاد مي شود هر 6 ماه تا يکسال يک بار بيمار جهت درمان نگهدارنده به پزشک مراجعه کند.
آيا اين روش درماني احتياج به مکمل هاي ديگر دارد؟
معمولا اسکارلت درمان کامل و جامعي را ارائه مي دهد ولي در بعضي مواقع درمان ترکيبي با روش‌هاي ديگر اثرات مورد نظر را دو برابر مي کند. مثلا در مورد افتادگي شديد پوست در خانم هاي مسن ترکيب آن با Doublo (جديدترين سيستم هايفو) نتايج عالي بهمراه دارد.
منبع: دکتر سلام