راز سلامت، زیبایی و جوان ماندن برخی بازیگران ایران

چرا بعضی از افراد مشهور انگار خیال پیر شدن ندارند؟ همه اش زیر سر گریم های سنگین است؟ دم جراحان زیبایی زبردست را دیده اند؟ کلی پول خرج می کنند؟ البته این واقعیت را انکار نمی کنیم که روش های زیبایی و گریم های آرایشی و عکس های فتوشاپی و ... جوانی کاذب را به آنها هدیه داده اند و اصل ماجرا چیز دیگری است اما همیشه اینطور نیست و خیلی ها هم هستند که با مراقبت و دوری از عوامل پیرکننده پوست هنوز ماشاءالله جوان مانده اند. راز جوانی آنها چیست؟

1- ژنتیک
میزان اهمیت:
بدون شک سن و ژنتیک مهمترین عوامل در پیری پوست و البته نوع و سلامت آن در طول زندگی هستند. اگر شانس بیاوریدو سابقه ژنتیکی خوبی نصیب تان شود، دیگر خیالتان راحت باشد چون اگر خودتان بلایی سر پوست تان نیاورید، خودش نیز هوایتان را دارد و می شود یکی از همان قالی های کرمانی که هر چه می گذرد انگار نه انگار که باید پیر شوید. تازه خیلی ها با گذر سال ها جوانتر هم می شوند. البته آن روی سکه چندان خوشایند نیست. متاسفانه بعضی هات به دلیل همین ژنتیک جنس پوست شان چندان خوب نیست و در دوران جوانی هم پوستی چروکیده و با ظاهری نه چندان شاداب دارند، چه برسد به دوران میانسالی و سالمندی. اگرچه فعلا علم حریف ژنتیک نشده و باید با خوب و بدش بسازید اما اجتناب از عوامل دیگر باعث می شود حداقل از اینی که هست بدتر نشود.


یک نمونه مشهور: بهرام رادان ؛ 34 ساله
آدم فقط کافی است شانس بیاورد و در خانواده ای متولد شود که جنس ژنتیک شان جور جور است. آن وقت عواملی مثل سن دیگر کاری از دستشان برنمی آید و آدم همیشه جوان می ماند. البته اینطورها هم نیست که اگر از نظر ژنتیکی کارتان درست است، پس می توانید بقیه مراقبت های پوستی را بی خیال شویدو برای مثال تا دلتان می خواهد سیگار بکشید. یکی از این افراد خوش شانس بهرام رادان است که اگرچه هنوز خیلی جوان است و 34 سالش بیشتر نیست اما همین الان هم سنش کمتر از آنچه هست نشان می دهد. البته اگر نگاهی به صورت پدر و مادر محترم ایشان بیندازید متوجه می شوید که بهرام رادان به احتمال زیاد قرار است همچنان جوان بماند چون والدینش در آستانه 70 و 80 سالگی حدود 15 سالی جوانتر به نظر می رسند.

2- دوری از دخانیات
میزان اهمیت:
دخانیات به ویژه سیگار باعث از بین رفتن کلاژن که یکی از مهمترین پروتئین های ساختاری پوست است می شودو نتیجه آن بروز علائم پیری مانند خط و چین و چروک پوستی و عدم استحکام پوست است. سیگار همچنین مانع از خونرسانی می شود و در نتیجه انبوهی از آلودگی ها در سطح پوست باقی می مانند.

این بهترین دلیل برای ترک سیگار است، البته چنانچه به شادابی پوست خود بها می دهید. علاوه بر موارد ذکر شده، کشیدن سیگار باعث کاهش دفاع طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد (مواد شیمیایی خطرناک) می شود.

نیکوتین موجود در دخانیات و به ویژه سیگار در هر شکلی باعث ایجاد چروک در پوست و شل شدن، افتادگی و زرد شدن آن می شود. همچنین پک زدن به سیگار و قلیان باعث به وجود آمدن خطوط چرون عمیق در اطراف دهان می شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث تحریک چشم ها و جم شدن غیرارادی آنها و در نتیجه باعث بروی چین و چروک ها در طرفین آنها می شود. تمام این تغییرات باعث می شود فرد سیگاری چهره ای رنگ پریده و یا رنگ زرد متمایل به خاکستری داشته باشد.

یک نمونه مشهور: حسین محجوب؛ 65 ساله
دخانیات این روزها بین اقشار مختلف رواج پیدا کرده است. با این همه یکی از افرادی که اصلا اهل قلیان و سیگار نیست، یکی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون یعنی حسین محجوب است. این بازیگر که متولد سال 1327 است اهل دخانیات نیست و همین مسئله باعث شده وقتی او را بدون گریم های سینمایی می بینیم، سرحال تر از سن واقعی اش به نظر برسد.

3- استفاده از ضد آفتاب
میزان اهمیت:
یکی از دلایل زودرس پیری یا بیماری پوستی مانند سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی است؛ بنابراین حتی الامکان از قرار گرفتن در زیر نور خوشید آن هم در وسط روز خودداری کنید. آفتاب سوختگی ها، حمام آفتاب ها و برنزه کردن ممکن است 20 سال شما را پیرتر کنند.