5 عامل باورنکردنی که چاقتان می‌کند

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که میوه و سبزیجات و همچنین دانه‌های کامل میل می‌کنید، به اندازه‌ی کافی فعالیت جسمی دارید، پُرخوری نمی‌کنید اما باز می‌بینید که چند کیلو چاق‌تر هستید و نمی‌توانید همین چند کیلو را آب کنید و یا حتی چاق‌تر هم می‌شوید؟ آیا تا به حال با افرادی روبه رو شده‌اید که می‌گویند ما آب هم که می‌خوریم چاق می‌شویم؟
باید بگوییم برخی افراد به خاطر دلایلی چاق می‌شوند که بسیار شگفت‌آور است و معمولاً ربطی به زیاد خوردن و عدم تحرک هم ندارد. اگر می‌خواهید با این دلایل دور از ذهن آشنا شوید با ما همراه باشید. چگونه چاق شویم

شما به خوابتان اهمیت نمی‌دهید
اگر به بهانه‌ی این که کار یا درس دارید عادت کرده‌اید که در طول شب فقط چند ساعت بخوابید و تصور می‌کنید اشکالی ندارد و می‌توانید با نوشیدن چای یا چند فنجان قهوه شب زنده‌داری کنید باید بگوییم البته که می‌توانید تا صبح دوام بیاورید ولی در عین حال کاری می‌کنید که بدنتان نتواند چربی‌ها را بسوزاند. مطالعات متعدد نشان داده است کم خوابی و شب زنده‌داری‌های طولانی، تعادل هورمون‌های کنترل کننده‌ی اشتها را به هم می‌ریزد و باعث کند شدن متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید و توجه داشته باشید که کیفیت خواب نیز به اندازه‌ی کمیت آن مهم است. بی‌خوابی و بد خوابی‌های طولانی مدت به افزایش وزن منجر خواهد شد.

زندگی یا کار پُرتنشی دارید
زمانی که با استرس زندگی می‌کنید بدن هورمونی به نام کورتیزول تولید می‌کند که باعث می‌شود قندی که در کبد و عضلات انباشته شده است وارد جریان خون شود. در این صورت میزان انسولین افزایش می‌یابند و مانع سوختن چربی‌ها می‌شود.
توصیه می‌کنیم هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید و توجه داشته باشید که کیفیت
خواب نیز به اندازه‌ی کمیت آن مهم است. بی‌خوابی و بد خوابی‌های طولانی مدت
به افزایش وزن منجر خواهد شد
در واقع در این حالت بدن چربی‌ها را ذخیره می‌کند تا بعدها از آن‌ها استفاده کند. برای رهایی از این مشکل سعی کنید استرستان را کاهش دهید. ورزش کنید. مدیتیشن یا یوگا کار کنید. زمانی که استرس بر شما غلبه می‌کند نفس عمیق بکشید. روزانه زمانی را برای استراحت و آرامش خود اختصاص دهید.

گوشتی که می‌خورید پُر از هورمون است
متأسفانه باید بگوییم گوشتی که امروزه مصرف می‌کنیم علاوه بر پروتئین حاوی مواد دیگری نیز هست. در واقع این روزها به همراه گوشتی که می‌خوریم هورمون‌هایی نیز وارد بدن ما می‌شود. این هورمون‌ها همان هورمون‌هایی هستند که به همراه غذا به حیوانات داده می‌شود تا زودتر رشد کنند. وقتی هورمون‌ها باعث رشد و بزرگ شدن حیوانات می‌شوند همین تأثیر را نیز روی بدن انسان می‌گذارند یعنی باعث چاقی می‌شوند. برای مقابله با این مشکل اگر امکانش را دارید گوشت مصرفی خود را (گوشت گاو، مرغ و غیره) از جاهایی تهیه کنید که می‌دانید حیواناتشان را به روش‌های طبیعی پرورش می‌دهند و از هورمون‌ها استفاده نمی‌کنند.
منبع: تبیان