عمل جراحی چاقی آری ، نه؟

چاقي از جمله بيمارهاي چند دهه اخيراست که سهم عمده اي در بيماري هاي ديگرازجمله ديابت و سرطان و حتي مرگ و مير جوامع بشري داشته است. همه گيري اين بيماري در قرن بيست و يکم به سرعت در حال پيشرفت است. اين امر موجب دگرگوني نگرش و عملکرد سياست گزاران بهداشتي در سطوح مختلف جهاني، منطقه اي و کشوري شده است. توجه خاص به پيشگيري اوليه و ثانويه مورد توجه مسئولان امر سلامت جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است ولي هنوز راهبردي جامع براي پيشگيري و مقابله موثر با اين بيماري و ممانعت گسترش عوامل خطرناک آن در سطح ملي تدوين و عملي نشده است. چاقي يک بيماري مزمن خطرناک است که به سرعت در حال گسترش بوده و ميليون ها نفر را در سراسر دنيا درگير کرده است .ظبق آمار جهاني ، چاقي دومين علت مرگ قابل پيشگيري است.

 

خطر چاقي پيش روي نسل جوان آينده

کوچه‌ها ديگر صداي شور و بازي کودکان را شاهد نيستند. اين روزها کودکان ايراني به تنهايي پاي کامپيوتر يا تلويزيون مي‌نشينند و «پلي استيشن» بازي مي‌کنند يا بازي‌هاي آنلاين را مرحله به مرحله فتح مي‌کنند.از يکسو غذاهاي رنگارنگ فست فودي سلامت دانش‌آموزان ايراني را نشانه رفته و از سوي ديگر خانواده‌هايي که طاقت نه گفتن به فرزندان خود را ندارند نيز بدون توجه به همه پيامدهاي تربيتي هرآنچه کودک مي‌خواهد در اختيار او قرار مي‌دهند تا ناخواسته بر ريشه کودکان خود تيشه بزنند.

يکي از راههايي که امروزه براي مقابله با چاقي کاربرد دارد ، استفاده از عمل هاي جراحي چاقي در سطح دنياست . اين عمل ها حدود ?? سال قدمت دارند و به سرعت در حال رشد و تکامل هستند. اينطور به نظر ميرسد که با توجه به هزينه هاي درمان راه حل مناسبي براي جلوگيري و بهبود بيماران محسوب مي شود و در بين افراد چاق هم طرفدار دارد. حتما بارها و بارها شنيده‌‌ايد که رژيم‌هاي غذايي خاص شايد براي کاهش وزن دائمي مناسب نباشند. برخي از رژيم‌ها ناگهان و يکباره طرفداران بسيار پيدا مي‌کنند وبسيار محبوب مي‌شوند اما واقعا براي همه افراد کارساز نيستند. اين رژيم‌هاي پرطرفدار اغلب براي کاهش وزن در مدت کوتاه محبوب و معروف مي‌شوند ولي در دراز مدت اثري ندارند.

دکتر هاشم موذن زاده متولد???? در قم يکي از جراحان فعال و تنها جراح اين زمينه دربيمارستانهاي نيروهاي مسلح است که عمل هاي جراحي لاپاراسکوپي چاقي در ايران را انجام مي دهد. وي با سابقه ?? ساله در زمينه جراحي هاي لاپاراسکوپي ، ? سال است که به صورت تخصصي در زمينه چاقي فعال است. او در مصاحبه اي با خبرنگار ما در باره انواع عمل هاي جراحي چاقي و مزايا و معايب آن سخن گفت. وي در آغاز با بررسي روند چاقي اظهار داشت:

چاقي يک وضعيت خطرناک است و يکي از تهديد هاي مهم سلامت است . چاقي بايستي با سالم‌سازي نحوه زندگي و يک رژيم مناسب درمان شود اما در خيلي از بيماران وقتي وزن خيلي بالا مي‌رود و از سطح خاصي ميگذرد ، ديگر اين اقدامات کافي نيست و تلاش بيماران براي کاهش وزن بدون دخالت هاي مهم به نتايج مناسب نميرسد . چاقي براساس ضريبBMI محاسبه ميشود( وزن بر اساس کيلوگرم تقسيم بر مجذور قد بر حسب متر ) BMI بين ?? تا ?? طبييعي تلقي مي شود. BMI بين ?? تا ?? اضافه وزن و بيش از ?? چاقي ناميده مي شود که خود يه کلاس هاي مختلف خفيف ، متوسط ، شديد و خيلي شديد تقسيم مي شود . معمولا به ضريب بالاي ?? چاقي مرضي نيز اطلاق مي شود که در اين بيماران در حال حاضر جراحي تنها درمان موثر طولاني مدت است . مثل بقيه بيماري ها نوع جراحي بستگي به علت دارد . افراديکه زياد مي‌خورند درماني متفاوت از کساني که قطعات پر کالري مانند شيريني جات مي‌خورند و وزن مي گيرند دارند.

با ايجاد تحول در دانش و مهارت هاي جراحي و گسترش وسيع جراحي هاي با روش لاپاروسکوپي ، تغييرات وسيع در درمان اين موارد رخ داده است . بخصوص با وجود منافع بسياري که اين روش ها براي بيماران چاق دارد ، با استقبال عمومي بيماران و جراحان و مجامع علمي مواجه شده و عملا جايگزين روش هاي باز گرديده است. با اينکه هنوز جراحان بسياري درمان جراحي را با روش باز انجام مي دهند ولي تغيير به سمت لاپاروسکوپي ، قطعي و اجتناب ناپذير خواهد بود .