اشتباهات مهم در رژيم لاغري

امروزه خيلي از افراد چاق و يا آنان که به تازگي دچار افزايش وزن شده اند، تصميم به رژيم لاغري مي گيرند و در اين راه بر اساس اطلاعاتي که دارند و يا بنابر توصيه هاي دوستان و نزديکان خود و يا راه هايي که احيانا اين نزديکان براي کاهش وزن خود طي نموده اند، اقدام به گرفتن رژيم لاغري سريع مي نمايند.
اما متاسفانه بايد پذيرفت که در خيلي از موارد اين توصيه ها، آنان را به کاهش وزن مطلوب نمي رساند و چه بسا عوارضي را براي آنان به همراه خواهد داشت. کم نيستند افرادي که با يک رژيم سخت غذايي در يک مدت زمان کوتاه، وزن خود را کم نموده اند و پس از اندکي به وزن بالاتري دست يافته اند.
اين مقاله سعي مي نمايد شما را با بعضي از اشتباهات معمول در رژيم لاغري آشنا نمايد:

1- انتخاب رژيم هاي لاغري معجزه آسا:
حتما شما هم ديده ايد و يا مي شناسيد افرادي که رژيم هاي لاغري سريع و معجزه آسا را انتخاب نموده و يا يک روز تصميم مي گيرند که فقط يک وعده غذايي بخورند و يا فقط گريپ فروت و يا سوپ کلم بخورند. اين افراد ميزان انرژي دريافتي خود را به طور ناگهاني به ميزان حتي کمتر از 1000 کيلو کالري در روز مي رسانند و اين طبيعي خواهد بود که چند کيلو از وزن خود را در زمان کوتاهي از دست بدهند. اما بايد بدانيد وقتي شما وزن خود را سريعا کاهش مي دهيد، ميزان متابوليسم يا سوخت و ساز بدن خود را نيز کاهش مي دهيد و چون معمولا نمي توانيد اين رژيم ها را براي مدت طولاني ادامه دهيد، به محض قطع رژيم، با دريافت مواد غذايي به ميزان معمول خود و يا گاه بيشتر از حد معمول، بعد از سختي که به خود داده ايد از يک طرف انرژي بيشتري دريافت مي نماييد و از طرف ديگر سوخت و ساز کاهش يافته ي شما، باعث ذخيره شدن اين انرژي و افزايش سريع وزن مي شود.

2- حدف صبحانه:
اين روش به نظر يک راه ساده براي کاهش وزن مي باشد، ولي واقعيت چيز ديگري است. خيلي از افراد چاق از آنجا که صبح ها اشتهايي براي غذا خوردن ندارند، صبحانه را حذف مي نمايند.
مطالعات نشان داده است که وقتي شما صبحانه نمي خوريد، احساس گرسنگي زياد، شما به سمت ريزه خواري و خوردن تنقلات پرانرژي مي کشاند و از طرف ديگر خيلي از اوقات فکر مي کنيد که چون صبحانه نخورده ايد، مي توانيد يک ناهار و شام مفصل بخوريد. در حالي که خوردن يک صبحانه، به ويژه اگر حاوي مواد فيبري و پروتئين باشد، در کنترل اشتهاي شما در طي روز خيلي موثر خواهد بود.
بايد اذعان نمود که مطالعات متعدد نشان داده است که خوردن صبحانه باعث مي شود شما راحت تر وزن خود را کاهش دهيد.

3- بي توجهي به تنقلات روزمره:
خيلي از افراد چاق هنگامي که تصميم به رژيم لاغري مي گيرند، وعده هاي اصلي غذايي خود مانند ناهار و شام را کنترل مي کنند، ولي از تنقلات روزمره غافل هستند.
اين موضوع به ويژه در افرادي که در طي روز معمولا پشت ميز مي نشينند و يا کارهاي کامپيوتري دارند، زيادتر است. اين افراد خيلي از اوقات، شيريني که در طي روز به آنان تعارف شده است و يا باقيمانه بستني کودکشان را که خورده اند جزو کالري دريافتي خود به حساب نمي آورند.

4- حذف کامل ميان وعده ها در طي روز:
همانطور که خوردن تنقلات پر انرژي باعث چاقي مي شود، حذف کامل ميان وعده ها نيز باعث مي شود اشتهاي شما در هنگام صرف وعده هاي اصلي غيرقابل کنترل گردد و افزايش وزن شما را به همراه داشته باشد. لذا نشان داده شده است، کساني که ميان وعده هاي سالم به ويژه ميوه جات و نيز مواد غذايي حاوي پروتئين را در طي روز مصرف کرده اند، در کنترل وزن موفق ترند.
خشکبار از نوع خام اگر به صورت کنترل شده استفاده شود، انتخاب خوبي در بين تنقلات حاوي پروتئين بوده و در کنترل اشتها در طي روز موثر است.

5- خوردن فراوان مواد غذايي کم چرب:
اين تصور که شما مي توانيد به هر ميزان که خواستيد از مواد غذايي آماده که ادعاي کم چرب و يا کم انرژي بودن را دارند استفاده نماييد، يکي از اشتباهات بزرگي است که موقع اجراي رژيم لاغري داريد. خيلي اوقات اگر شما يک ظرف بيسکويت يا شکلات کم انرژي و کم چرب را به بهانه ي آن که کم انرژي است بخوريد، انرژي بيشتري دريافت مي کنيد تا اين که کمي از شيريني ها يا تنقلات معمولي را بخوريد.
لذا اگر چه محصولات کم چرب و يا کم قند مي توانند شما را در کنترل انرژي دريافتي کمک نمايند، ولي اين به معناي استفاده ي آزاد از اين نوع مواد غذايي نمي باشد.

6- کم توجهي به انرژي نوشيدني ها:
خيلي از ما توجهي به انرژي نوشيدني هاي مصرفي در طي روز نداريم. به ويژه در فصل تابستان استفاده فراوان از انواع نوشيدني هاي خنک و يا نوشيدن آبميوه ها به بهانه اين که نوشيدني سالمي است، باعث مي شود شما انرژي زيادي دريافت نماييد.
ذکر اين نکته نيز ضروري است که آبميوه ها به دليل عبور سريع تر از دستگاه گوارش، اولا قندشان سريع تر جذب مي شود، ثانيا در کاهش گرسنگي زياد موثر نمي باشند.
استفاده از نوشابه هاي رژيمي نيز به بهانه آن که فاقد انرژي هستند، باعث چاقي خواهد شد، زيرا باعث افزايش اشتها مي شوند. لذا مصرف اين نوع نوشابه ها نيز براي کاهش وزن بايد کم شود.