موی زائد و رشد آن روی پوست

موهاي زائد تبديل به مشکل بزرگي براي اکثر بانوان شده است و مي تواند مشکلات زيادي براي آن ها به وجود بياورد علت اين امر چيست و چرا موي زائد روي پوست بانوان رشد ميکند
با نزديک شدن به سن بلوغ کم‌کم آن پوست لطيف و بي‌عيب و ايراد جاي خود را به پوستي چرب و ضخيم مي‌دهد. زياد طول نمي‌کشد که سر و کله موهاي زايد نيز پيدا شده و دردسرهاي ازبين بردن آن آغاز مي‌شود. اگر خانم خوش‌شانسي باشيد اين موها فقط در نواحي طبيعي رشد مي‌کنند و مي‌توانيد به‌راحتي با يکي از روش‌هاي تراشيدن، کندن يا ليزر آنها را برطرف کنيد.
اما متاسفانه گاهي اوقات به علل مختلف از ژنتيک گرفته تا مشکلات هورموني، رشد موهاي زايد بيش از حد افزايش يافته و حالتي مردانه به خود مي‌گيرد. در اين صورت برطرف کردن آن نيز مشکل‌تر و پرهزينه‌تر مي‌شود، به‌خصوص اگر در انتخاب روش موزدايي به شرايط فرد توجه نشود. اگر شما نيز از پرمويي يا رويش موهاي زايد در نقاط غيرطبيعي مانند چانه، قفسه سينه، شکم و… رنج مي‌بريد توصيه‌هاي دکتر محمد گلشني، متخصص پوست و مو و دبير انجمن متخصصين پوست ايران را در اين مورد از دست ندهيد.
افزايش موهاي زايد چه عللي دارد؟
افزايش رشد موهاي زايد با ضخامت‌هاي مختلف در نقاط غير‌متعارف بدن خانم‌ها «هيرسوتيسم» نام دارد. اين نواحي اغلب شامل چانه، پشت لب، گونه‌ها، ساعد دست‌ها، ساق پاها، وسط سينه، پشت، روي شکم و… مي‌شوند. اما موهايي که در نواحي زير بغل، ناحيه تناسلي و کشاله ران رشد مي‌کنند نشانه‌اي از هيرسوتيسم نيستند. عوامل افزايش موهاي زايد را مي‌توان به 3دسته کلي تقسيم کرد ازجمله:
1. ژنتيک و محيط زندگي
عوامل ژنتيک و وراثت مهم‌ترين علت رشد و رويش موهاي زايد در خانم‌ها به‌حساب مي‌آيند. عوامل جغرافيايي و منطقه‌اي محل تولد و زندگي نيز در اين امر تاثيرگذارند. براي مثال زنان منطقه خاورميانه از‌جمله ايراني‌ها، عرب‌ها و ساکنان اين نقاط از جهان استعداد بيشتري براي رشد موي زايد دارند. همچنين وجود چند تار موي زايد روي نواحي نامتعارف مثل صورت، چانه و سينه در نژاد ايراني‌ها طبيعي است و جاي نگراني ندارد.
2. اختلالات هورموني و تخمداني
اختلال عملکردي تخمدان‌ها، بروز عارضه کيست تخمدان و افزايش ميزان هورمون جنسي مردانه در زنان از ديگر علل هيرسوتيسم به‌حساب مي‌آيند. بدن زنان به‌طور طبيعي داراي مقدار بسيار کمي از هورمون‌هاي مردانه است اما درصورت به‌هم ريختن تعادل اين هورمون‌ها، موهاي زايد افزايش پيدا مي‌کند.
بنابراين خانم‌هايي که دچار رويش مو در نواحي مردانه مي‌شوند بايد توسط متخصصان پوست يا متخصصان غدد و زنان تحت بررسي قرار بگيرند تا علل و راه‌هاي درماني لازم براي‌شان مشخص شود.
اين آزمايش‌ها بايد شامل بررسي کامل هورموني، بررسي تخمدان‌ها از نظر کيستي بودن، اختلال در کارکرد غدد فوق کليه، اختلال در هورمون رشد و درنظر گرفتن احتمال مصرف داروهاي استروئيدي ازجمله کورتن‌ها باشند. لازم به ذکر است که خانم‌هاي چاق بيشتر در معرض اختلالات تخمدان پلي‌کيستيک قرار مي‌گيرند.
3. بلوغ و يائسگي
رشد موهاي زايد در دوران بلوغ و يائسگي افزايش مي‌يابد زيرا هورمون‌هاي مردانه در خانم‌ها طي بلوغ فعال‌تر مي‌شوند و هورمون‌هاي زنانه آنها طي يائسگي کاهش پيدا مي‌کنند. در چنين شرايطي متخصصان زنان از راهکارهاي هورمون استفاده کرده و اقدامات لازم را در کنار متخصصان پوست انجام مي‌دهند.
سرما، گرما و رژيم غذايي بي‌تاثيرند
به اعتقاد و باور عام، رشد موهاي زايد در بعضي ماه‌ها و فصول سال متفاوت است. اما اين موضوع فقط درمورد برخي موجودات زنده مطرح شده است و براي انسان صدق نمي‌کند. همچنين تاثير مصرف پوست مرغ يا برخي مواد غذايي بر افزايش موهاي زايد به اثبات نرسيده است. حتي نمي‌توان گفت که با تغيير نوع غذاي مصرفي يا بهره‌گيري از رژيم غذايي خاص، افراد دچار پرمويي مي‌شوند. رفع موهاي زائد
الکتروليز، ليزر يا مومک و تيغ؟
راه‌هاي درمان موهاي زايد بر‌اساس علل آن متفاوت هستند. در گذشته براي اين منظور از جريان الکتريسيته و دستگاهي به‌نام الکتروليز استفاده مي‌شد. اما اين راهکار علاوه بر دردناک و وقت‌گير بودن با عوارضي ازجمله بازگشت موها و آسيب‌هاي پوستي و ايجاد جاي زخم همراه بود. تيغ زدن و تراشيدن مو، استفاده از موم، اپيلاسيون و کندن مو نيز از ديگر روش‌هاي قديمي محسوب مي‌شوند که امروزه با روي کار آمدن ليزرها تقريبا متقاضيان کمتري دارند. ليزر فقط براي رفع موهاي سپيد قادر به اثر نيست و در چنين مواردي بايد از روش‌هاي سنتي مثل تراشيدن مو و الکتروليز استفاده کرد.
منبع: دکتر سلام