سوختن در تب داغ لاغری‌های موضعی

اين روزها بسياري از افراد به جاي رژيم يا ورزش، به سيستم‌هاي لاغري موضعي متوسل مي‌شوند.
هر چقدر هم از مزيت‌هاي لاغر شدن از طريق رژيم‌هاي غذايي اصولي و ورزش‌هاي نرم و مداوم همچون پياده‌روي روزانه حداقل به مدت 40 دقيقه در روز بگوييم، باز هم وسوسه کاهش وزن و سايز با توسل به مکانيسم‌هاي نوين لاغري‌هاي موضعي، در کوتاه‌مدت، دست از سر بسياري از افراد، به خصوص کساني که از توان مالي خوبي برخوردارند، برنمي‌دارد.
گويا خصلت‌هاي ذاتي مهار نشده ما ايجاب مي‌کند که بخواهيم بدون تلاش و پيگيري مداوم و طولاني‌مدت به خواسته‌هاي‌مان به سرعت جامه عمل بپوشانيم، بدون آن که بخواهيم به مدت زمان ماندگاري اثرات مثبت و از آن مهم‌تر عواقب منفي بهره‌گيري از ضرب‌الاجل‌ها فکر کنيم.
سلوليت
جنگ با سلوليت‌ها
اين سلوليت‌ها چقدر آزاردهنده‌اند! منظورمان همان عارضه‌اي است که از تجمع بيش از اندازه چربي در سلول‌هاي چربي واقع در لايه زير پوست ايجاد مي‌شود که با جمع شدن آب در بافت‌هاي مجاور همراه است و در اطراف ران، شکم، بازوها و باسن خانم‌ها شيوع بسياري دارد.
قسمت ناراحت‌کننده‌ي قضيه آن است که اين سلول‌ها نماي زشتي همچون پوست پرتقال را به پوست مي‌دهند. به علاوه در کنار آن، پاره‌اي اختلالات زيان‌آور مانند بالا رفتن فشار خون و کاهش گردش خون موضعي در بافت نيز ايجاد مي‌شود. متأسفانه اين ناهنجاري‌هاي سلوليتي در اغلب موارد با فعاليت‌هاي ورزشي و به تنهايي يا حتي با سخت‌ترين رژيم‌هاي تغذيه‌اي لاغري، قابل درمان نيست.

تحقق روياي رفع سلوليت
اندرمولوژي يا دستگاه LPG يکي از جديدترين تکنيک‌هاي موجود براي درمان سلوليت و کاهش سايز است که با حرکات مکشي ضمن افزايش قوام پوست، سطح آن را يکنواخت و هموارتر مي‌کند. در واقع اين سيستم به صورت کنترل شده روي بافت‌هاي عمقي پوست اثر گذاشته، با تقويت بافت همبند و سفت شدن پوست، باعث رفع سلوليت (ناهمواري‌هاي پرتقالي شکل پوست) و صاف شدن سطح خارجي آن مي‌شود و نماي ظاهري پوست را ترميم مي‌کند. مسلماً اين روش نياز به جراحي ليپوساکشن و عوارض ناشي از آن را مرتفع مي‌کند.
اما همه‌ي اين تأثيرات مثبت بنا بر نظر دکتر بهزاد نوشادي متخصص تربيت بدني و علوم ورزشي تنها يک طرف قضيه است. وي در اين باره مي‌گويد: اين سيستم نه‌تنها به دليل ماليدن پارافين روي پوست مي‌تواند عوارض پوستي به همراه داشته باشد، بلکه به عروق طبيعي بدن و حتي کليه‌ها به علت از دست دادن شديد آب ميان بافتي بدن، آسيب مي‌رساند. علاوه بر آن، بعضاً افرادي که به صورت دوره‌اي از چنين سيستم‌هايي براي کاهش سايز استفاده مي‌کنند، دچار عوارض کبدي، به خصوص در دهه 50 زندگي‌شان مي‌شوند.

خطر بروز نارسايي‌هاي کبدي
در کنار LPG سيستم‌هاي ديگري نيز چون ليزرليپوليزر و اولتراسوند يا دستگاه‌هاي RF (سيستم‌هايي که با بهره‌گيري از امواج راديو فرکانسي دوقطبي و نور مادون قرمز به درمان سلوليت‌ها مي‌پردازند) براي از بين بردن سريع سلول‌هاي چربي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در حالي که بسياري از استفاده‌کنندگان از اين روش‌ها در کشور ما غافل از اين هستند که اين سيستم‌ها نه‌تنها بدون داشتن رژيم غذايي اصولي و ورزش کردن جواب نمي‌دهد، بلکه کار با اين سيستم‌ها هم بايد تحت نظر يک متخصص و اپراتور با تجربه صورت بگيرد.
دکتر زهره نيکبخت، متخصص پوست و مو در اين باره مي‌گويد: قبل از استفاده از اين سيستم‌ها بايد از سلامت کامل فرد اطلاع پيدا کرد تا کاربرد اين روش‌ها منجر به بيدار شدن بيماري‌هاي نهفته در وي نشود. به گفته دکتر نيکبخت، فرد بايد از نظر بالا نبودن آنزيم‌هاي کبدي و نداشتن نارسايي‌هاي کبدي مورد معاينه قرار بگيرد، چرا که در غير اين صورت به دنبال استفاده از اين سيستم‌ها، ترشح آنزيم‌هاي کبدي، افزايش يافته و مقدار چربي خون نيز بالا خواهد رفت.

لاغري با ليزر به چه قيمت؟
ليزر ليپوليزر تکنولوژي نويني است که با بهره‌گيري از امواج الکترومغناطيسي طي چند جلسه به رفع چاقي‌هاي موضعي کمک مي‌کند.
فراموش نکنيم که داشتن يک رژيم اصولي و انجام حرکات هوازي به طور روزانه
بهترين و مؤثرترين روش براي داشتن اندامي متناسب و زيبا براي همه‌ي زمان‌هاست
دکتر نيکبخت تاکيد مي‌کند: گرچه اين روش‌ها به نوعي جايگزين جراحي ليپوساکشن شده‌اند و عوارض ناشي از ليپوساکشن چون آمبولي (انباشته شدن چربي داخل عروق) و بعضاً مرگ ناگهاني را از بين برده‌اند، ولي بدون رعايت رژيم غذايي و ورزش نتيجه مثبت و ماندگاري نخواهند داشت. حتي پس از مدتي در صورت عدم رعايت اين موارد، چربي‌هاي موضعي، بيش از گذشته در بافت‌هاي قبلي ايجاد خواهد شد.

اولتراسوند، کم خطر نيست
اين روزها بسياري از خانم‌ها، به خصوص آن‌هايي که مي‌خواهند ظرف يک يا دو هفته، سايز خود را کاهش دهند، به استفاده از اولتراسوند روي مي‌آورند. اين سيستم نوعي ميکروماساژ مکانيکي ـ حرارتي است که با شکستن سلول و پاره کردن جدار سلول‌هاي چربي و خروج آب از آن‌ها باعث لاغري در محل چاقي‌هاي موضعي مي‌شود. کاربرد اين سيستم در صورت عدم کاربرد تخصصي آن مي‌تواند باعث سوختگي شود.
دکتر نوشادي با نفي جايگزيني هر يک از اين روش‌ها به جاي يک رژيم درست و ورزش نرم و مداوم مي‌گويد: قرار گرفتن بافت‌هاي بدن در معرض حوزه‌هاي مغناطيسي، اشعه‌ها و ليزر بي‌شک اثرات منفي خود را به همراه دارد، به علاوه نبايد از خاطر برد که کاربرد اين شيوه‌ها بايد با مصرف آب زياد همراه باشد تا چربي‌هاي بدي که داخل خون آزاد شده از اين طريق دفع شود وگرنه خطر تصلب شرائين نيز وجود خواهد داشت.
فراموش نکنيم که داشتن يک رژيم اصولي و انجام حرکات هوازي به طور روزانه بهترين و مؤثرترين روش براي داشتن اندامي متناسب و زيبا براي همه‌ي زمان‌هاست.