علل و درمان سیاهی زیر بغل

آيا شما هم ناراحت سياهي زير بغل خود هستيد؟ آيا با پوشيدن لباس‌هاي آستين کوتاه و آستين حلقه‌اي‌ احساس ناراحتي مي‌کنيد؟ آيا به دنبال راهي براي از بين بردن سياهي زير بغل خود هستيد؟ اگر پاسخ شما به اين پرسش‌ها مثبت است، بايد ابتدا با علل به وجود آمدن اين سياهي آشنا شويد.

شايد شما هم متوجه شده باشيد که بسياري از شرکت‌هاي توليد کننده محصولات بهداشتي براي تبليغ و فروش بيشتر ادعا مي‌کنند که محصول آنها مي‌تواند سياهي زير بغل را از بين ببرد. اما واقعيت اين است که از بين بردن سياهي زير بغل، با توجه به علل متعدد به وجود آورنده آن، به همين سادگي‌ها هم نيست. هر چند که ممکن است اين محصولات به طور موقت تاثير کمي‌در کاهش اين سياهي‌ها داشته باشند، اما جالب است بدانيد که در اکثر موارد يکي از اصلي‌ترين علل ايجاد سياهي زير بغل همين محصولات، مانند دئودورانت‌ها هستند. در ادامه به برخي علل تغيير رنگ زير بغل اشاره مي‌کنيم و سپس برخي راه‌هاي درماني را به شما معرفي مي‌کنيم. رفع موهاي زائد

استفاده از تيغ
وقتي که شما براي از بين بردن موهاي زير بغل، از تيغ براي تراشيدن آنها استفاده مي‌کنيد، شما در واقع مو را از سطح پوست مي‌تراشيد و ريشه آن همچنان در زير پوست شما باقي مي‌ماند. شايد مو در ظاهر از بين رفته باشد، اما در زير پوست شما همچنان وجود دارد و از آنجا که پوست زير بغل بسيار نازک است، وجود اين موها باعث تيره به نظر رسيدن زير بغل شما مي‌شود. استفاده از تيغ همچنين باعث مي‌شود موهاضخيم‌تر شوند که همين امر نيز سياهي زير بغل را افزايش مي‌دهد.

سلول‌هاي مرده
يکي ديگر از عوامل سياهي زير بغل مي‌تواند وجود سلول‌هاي مرده در زير بغل شما باشد. براي کاهش سلول‌هاي مرده زير بغل، کافيست پوست اين ناحيه را با ليف يا هر پارچه ضخيم ديگري تميز کنيد تا اين سلول‌ها از پوست جدا شوند.

استفاده بيش از حد از دئودورانت‌ها و اسپري‌هاي ضد تعريق
بسياري از متخصصان معتقدند که مواد شيميايي موجود در دئودورانت‌ها مي‌توانند يکي از عوامل موثر در ايجاد سياهي زيربغل باشند. محصولات ضد تعريق مي‌توانند رنگ زير بغل را تغيير دهند و اين تغيير معمولا بلند مدت يا حتي گاه هميشگي است. براي جلوگيري از اين مشکل، از راه‌هاي طبيعي براي کاهش تعريق استفاده کنيد.

اصطکاک
گاهي اوقات، استفاده از لباس‌هاي تنگ باعث اصطکاک بين پوست بدن و پارچه لباس مي‌شود که همين امر به تغيير رنگ زير بغل منجر مي‌شود. به منظور جلوگيري از اين اتفاق، سعي کنيد از لباس‌هاي گشادتر يا لباس‌هايي که از پارچه‌هاي طبيعي و نازک تهيه شده‌اند استفاده کنيد تا پوست شما بتواند نفس بکشد. کاهش وزن نيز مي‌تواند کمک کند.

عامل وراثت
برخي افراد، سياهي زير بغل خود را از والدين خود به ارث مي‌برند، اما اگر عامل مربوط به وراثت نباشد، مي‌توان عوامل ديگري نظير تغيير هورموني، افزايش وزن و يا حتي استفاده از قرص‌هاي ضد بارداري را موثر دانست. در چنين مواردي، بهتر است براي درمان به يک پزشک متخصص مراجعه کرد.

ديابت
يکي از نکاتي که اکثرا از آن آگاه نيستند، نقش ديابت در تغيير رنگ زير بغل است. بهترين راه مبارزه با سياه شدن زير بغل براي افراد ديابتي، نگه داشتن انسولين در حد متناسب و استفاده از راه‌هاي طبيعي کاهش تعريق است.

راه‌هاي درمان
حال که ما مي‌دانيم علل اصلي تغيير رنگ پوست زير بغل چه چيزهايي هستند، مي‌توانيم براي درمان اقدام کنيم.

اپيلاسيون يا ليزر
مهمترين علت سياهي پوست زير بغل، استفاده از تيغ يا کرم‌هاي موبر براي از بين بردن موهاست. به جاي تيغ و کرم‌هاي موبر، از موم براي کندن موها استفاده کنيد. درست است که درد آن بيشتر است، اما با اين روش مو از ريشه کنده مي‌شود و در نتيجه رنگ زير بغل بلافاصله چندين درجه روشن‌تر خواهد شد. استفاده از موم همچنين به کم و نازک شدن تدريجي موها نيز کمک مي‌کند. اگر به دنبال روشي دائمي‌ هستيد، مي‌توانيد از ليزر استفاده کنيد. با استفاده از ليزر، رنگ زير بغل به تدريج روشن‌تر مي‌شود.
منبع: بيتوته