تأثیر ورزش‌های هوازی در لاغر شدن شکم و پهلوها

ناحيه پايين شکم و پهلوها دو قسمتي هستند که با ورزش و رژيم غذايي، به سختي لاغر مي‌شوند. بعضي افراد روزهاي متمادي از جديدترين وسايل لاغري شکم استفاده مي‌کنند، در حالي که هيچ‌کدام از اين روش‌ها براي لاغر کردن شکم مؤثر نيست. تنها راه عملي براي لاغر کردن شکم و پهلو ترکيبي از انجام ورزش‌هاي هوازي، داشتن يک رژيم صحيح و علمي، حرکات ورزشي مربوط به شکم و بلند کردن وزنه است.
با رژيم غذايي و ورزش، کاهش چربي طبق يک قاعده کلي صورت مي‌گيرد و تمام قسمت‌هاي بدن لاغر مي‌شوند و هر قسمتي از بدن که سريع‌تر چاق مي‌شود، به ‌همان نسبت ديرتر از ساير قسمت‌هاي بدن لاغر مي‌شود. اين مسأله به ساختمان ژنتيکي افرد مربوط است؛ مثل رنگ چشم، رنگ مو و …، يعني نمي‌توان آن را تغيير داد. مثلاً در يک فرد ران‌ها چاق‌‌تر از ساير قسمت‌ها و در فرد ديگري باسن چربي بيشتري دارد و هنگام لاغر شدن اين قسمت‌ها ديرتر لاغر مي‌شوند.
در خانم‌ها نقاطي از بدن که نسبت به کاهش وزن مقاوم هستند شامل باسن، ران و کمر است. در آقايان قسمت پاييني شکم و پهلوها مي‌باشد.

بعضي افراد چاق تصور مي‌کنند با انجام ورزش‌هاي مخصوص يک ناحيه از بدن و بدون رژيم غذايي مي‌توانند آن قسمت را لاغر کنند. به همين دليل براي لاغر کردن شکم، هر روز تمرينات ورزشي مخصوص اين قسمت را انجام مي‌دهند ولي با اين کار فقط عضلات شکم را قوي مي‌کنند، در حالي که مقدار چربي شکم تغييري نمي‌کند.
بهترين راه براي سوزاندن چربي شکم انجام ورزش‌هاي هوازي است. ورزش‌هاي هوازي مثل پياد‌ه‌‌روي، دويدن، دوچرخه‌سواري، شنا و کوهنوردي مقدار زيادي از چربي‌هاي بدن را مي‌سوزانند. ولي بيشتر افراد خيلي زود از انجام اين ورزش‌ها خسته مي‌شوند و آن را رها مي‌کنند. ?? دقيقه اول ورزش، گليکوژن (ذخيره قندي در کبد) بدن مي‌سوزد. اگر فقط ?? دقيقه ورزش کنيد، نيمي از عمل سوزاندن چربي را انجام داده‌ايد که براي حفظ سلامتي قلب خوب است، ولي چربي زيادي از بين نمي‌رود زيرا تا وقتي‌که کاملاً ذخاير گليکوژني کبد از بين نرود، چربي زيادي نمي‌سوزد. بنابراين براي از بين بردن چربي شکم،?-? بار در هفته و هر بار بايد ?? تا ?? دقيقه پشت سر هم ورزش هوازي را انجام دهيد. مثلاً يک ساعت در روز پياده‌روي کنيد. البته اين پياده‌‌روي بايد به قصد ورزش باشد نه تفريح، مثلاً براي ديدن ويترين مغازه‌ها يا خريد چيزي نباشد که مجبور شويد بين پياده‌روي خود بايستيد.