انواع سمعک از نظر تکنولوژی و شکل ظاهری

سمعک ها دسته بندی های مختلفی دارند. با این حال وقتی صحبت از «انواع سمعک» می شود، باید توجه داشت که به طور کلی صحبت در مورد یکی از موارد زیر است:

1.انواع سمعک از نظر تکنولوژی ساخت

2.انواع سمعک از نظر شکل ظاهری

3.انواع سمعک از نظر نوع مارک یا برند سمعک (برای مشاهده این مورد روی این لینک کلیک کنید)

۱- انواع سمعک از نظر تکنولوژی ساخت و یا نوع مدار همان گونه که گفتیم، بعضا سمعک ها را از نظر تکنولوژی ساخت و یا نوع مدار طبقه بندی می کنند. تکنولوژی اخیر سمعک ها بیشتر گرایش به دو نوع سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند دیجیتال دارد.

به طور کلی اگر بخواهیم، سمعک را از نظر تکنولوژی دسته بندی کنیم، موارد زیر حائز اهمیت خواهند بود:

1.سمعک آنالوگ (Analog)

2.سمعک قابل برنامه ریزی (Programmable)

3.سمعک دیجیتال (Digital)

4.سمعک هوشمند (Intelligent)

5.سمعک بلوتوث دار (Wireless)

الف) سمعک آنالوگ (Analog) ساده ترین نوع سمعک است.

این سمعک امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. در مرحله بعد، این سیگنال ها به آمپلی فایر ارسال می گردد.

این نوع سمعک دارای امکان تنظیم صدا و همچنین کنترل زیر و بم بوده و تنها یک برنامه را می توان در آن ها تنظیم نمود.

ب) سمعک قابل برنامه ریزی (Programmable) این سمعک ها، یک مرتبه پیشرفته تر از سمعک های آنالوگ هستند، چرا که این نوع سمعک ها به وسیله کامپیوتر قابل تنظیم بوده و در آن ها می توان بیش از یک برنامه را تنظیم نمود.

ج) سمعک دیجیتال (Digital) این سمعک ها، به وسیله کامپیوتر قابل تنظیم هستند.

کمی پیش تر، سه بخش اصلی هر سمعک را ذکر نمودیم. این سمعک ها علاوه بر آن سه بخش، دارای بخش مدارات پردازشی نیز هست. این مدارات پردازشی خودشان از تعدادی باند و کانال تشکیل شده اند.

حال هرچه پردازشگر سمعک یا همین مدارات پردازشی پیشرفته تر باشند، تعداد این باندها و کانال ها بیشتر خواهد بود. این امر سبب می شود که ادیولوژیست یا همان شنوایی شناس بتواند تنظیمات را برای بیمار بهتر انجام دهد. نتیجه این امر، رضایت بیمار از سمعک خواهد بود.

د) سمعک هوشمند (Intelligent) این نوع سمعک، یک مرتبه از سمعک دیجیتال پیشرفته تر هستند. در حقیقت اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، سمعک های هوشمند، نوعی سمعک دیجیتال بوده که قابلیت انطباق با شرایط محیط های مختلف شنیداری را دارند. بیشتر بخوانید: سمعک هوشمند چیست

(به زبان ساده یغنی سمعک های هوشمند خودشان سمعک دیجیتال نیز محسوب می شوند. به همین دلیل به این سمعک ها، «سمعک هوشمند دیجیتال» نیز گفته می شود. گاهی برخی می پرسند که «سمعک دیجیتال بهتر است یا سمعک هوشمند؟» در این جا متوجه شدیم که اساسا این سوال اشتباه است چون سمعک هوشمند خود یک نوع سمعک دیجیتال پیشرفته به حساب می آید.)

ویژگی این سمعک ها این است که به دلیل داشتن ردیاب سیگنال گفتار، می توانند گوینده را در محیط اطراف جستجو کرده و صدای او را به صورت فوق العاده ای تقویت نمایند. این سمعک ها، به صورت همزمان صداهای مزاحم محیط اطراف را نیز حذف خواهند نمود.

بیماران استفاده کننده از این نوع سمعک، وضوح صدای فوق العاده ای را احساس کرده و از آن احساس رضایت فوق العاده ای می کنند.

تنظیم این گروه سمعک، نیز با کامپیوتر انجام شده و بسته به نوع و مدل سمعک، در کانال ها و باندهای مختلف به صورت عالی قابل تنظیم است. ه) سمعک بلوتوث دار (Wireless) سمعک های وایرلس یا همان سمعک های بلوتوث دار، دارای قابلیت شبیه سازی عملکرد گوش طبیعی بوده و از این لحاظ پیشرفته ترین تکنولوژی ساخت سمعک محسوب می گردند.

این دسته از سمعک ها، علاوه بر داشتن امتیازات و ویژگی های پیشرفته ترین سمعک ها، قابلیت برخورداری ارتباط همزمان میان دو سمعک در دو گوش را دارند.

 

این بدین معنا است که سمعک های دو گوش شما به قدری پیشرفته هستند که می توانند خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و صدا را به بهترین شکل به مغز شما برسانند. نکته جالب دیگر این سمعک ها، امکان ارتباط آن ها با تلفن همراه و تلویزیون شما است.