مراقبت ها و ملاحظات پس از درمان لیپوماتیک

رژيم غذايي
اگر تخليه چربي با بي‌حس کننده موضعي انجام شده است، بيمار مي‌تواند فوراً به رژيم غذايي معمول خود بازگردد. به مقدار کافي آب، آب ميوه يا نوشيدني‌هاي غير الکلي براي جلوگيري از اتلاف آب بدن بنوشد. از خوردن نوشيدني‌هاي الکلي، به مدت ?? ساعت قبل و بعد از جراحي اجتناب شود.
فعاليت فيزيکي
استراحت مطلق براي چند ساعت اول بعد از جراحي پيشنهاد مي‌شود. تا ?? ساعت رانندگي نکند. در روز يا عصر تخليه چربي، پياده روي کوتاهي اگر تمايل داشته باشد مي‌تواند انجام دهد. در صورت شلي اوليه زياد پوست در ناحيه شکم تا ? الي ? روز بيمار را از نشستن ?? درجه بايد منع کرد زيرا پوست شل شده چين خورده و مايعات در بين سپتوم‌هاي آن محبوس شده و به همراه سروماي تشکيل شده سبب سفتي پوست زير شکم مي‌شود. اين مشکلي است که خيلي از پزشکان پس از تخليه چربي با آن مواجه مي‌شوند و دنبال راه حلي براي آن مي‌گردند. براي جلوگيري از اين امر به بيمار توصيه مي‌شود که در اين مدت بيشتر دراز کشيده، راه برود يا براي نشستن لم دهد.
روز بعد از تخليه چربي با عمل ليپوماتيک بيمار مي‌تواند خود را درگير فعاليت‌هاي فيزيکي روزانه خود کند. همچنين مي‌تواند ? تا ? روز پس از درمان به ورزش يا فعاليت فيزيکي خود بازگردد. پيشنهاد مي‌شود که با ?? درصد از شدت ورزش نرمال خود آغاز کند و سپس فعاليت روزانه ورزشي را با حوصله افزايش دهد. هرچه تحرک بيمار در روزهاي اول بيشتر باشد تخليه مايعات بهتر صورت مي‌گيرد.
پوشيدن گن‌هاي ويژه تخليه چربي
براي ترغيب درناژ مايعات از محل‌هاي برش و جلوگيري از تورم پس از تخليه چربي مي‌بايست گن‌هاي ويژه‌اي را که قبلا هم در اين فصل به آنها اشاره شده متناسب با سايز بيمار تجويز نمود تا بلافاصله پس از پانسمان شده بر تن وي پوشيده شود. با آغاز روز بعد از جراحي بيمار مي‌تواند گن را فقط روزانه براي رفتن به حمام بيرون آورده، گن را شسته و پس از خشک شدن مجدداً بپوشد و پوشيدن مداوم گن را بايد تا ?? ساعت بعد از اينکه درناژ مايعات کاملاً متوقف شد، ادامه دهد. پوشيدن گن پس از درمان با جراحي ليپوماتيک فقط به مدت ? تا ?? روز توصيه مي‌گردد و پس از آن اجازه داه مي‌شود تا پوست فشرده نشده و به طور عرضي شروع به کشيده شدن نمايد.
ضعف و سرگيجه
بيماران ممکن است احساس سرگيجه مختصري را در صبح روز بعد از تخليه چربي، تجربه نمايند که معمولاً به هنگام درآوردن لباسها و يا تغيير وضعيت سريع از حالت نشسته به ايستاده رخ مي‌دهد. در اين حالت بيمار بايد سريعاً در حالت نشسته يا درازکش قرار بگيرد.
غش کردن (از حال رفتن) با ديدن خون
بعضي از افراد با ديدن خون از حال مي‌روند. چنين افرادي بايد هنگام تعويض پانسمان‌هاي خوني شده و لباسهايشان پيش‌بيني اين مشکل را کرده و مراقب باشند.
از حال رفتن بعد از ادرار کردن
صبح بعد از زايمان، خانم باردار اگر سريعاً بعد از ادرار کردن بايستد، با خطر از حال رفتن مواجه است که به آن سنکوپ بعد از ادرار کردن مي‌گويند. موقعيت مشابه صبح بعد از تخليه چربي مي‌تواند اتفاق بيفتد. بيماري که تخليه چربي انجام داده است بايد بعد از ادرار کردن در ?? ساعت اول پس از عمل به آرامي بايستد. به منظور اجتناب از آسيب ديدگي جدي ناشي از افتادن، اگر سرگيجه اتفاق افتاد، بيمار بايد نشسته يا فوراً روي زمين دراز بکشد. پيشنهاد مي‌شود که بيماران در حمام يا دستشويي را قفل نکنند تا هنگام لزوم به آنها کمک شود.
مديريت درناژ بعد از عمل
فرد بايد انتظار خروج مقدار زيادي خونابه و ماده بي‌حسي را از محل‌هاي برش در طي ?? تا ?? ساعت اول بعد از تخليه چربي داشته باشد. در کل، هرچه درناژ و تخليه مايعات بيشتر باشد، کبودي و تورم کمتري رخ مي‌دهد. در ?? تا ?? ساعت اول توصيه مي‌شود علاوه بر پانسمان از پدهاي بسيار جاذب بر روي نواحي درمان شده و زير گن استفاده شود. بعد از اينکه بيشتر درناژ متوقف شد، بيماران نياز به قرار دادن پدهاي جاذب بر روي برش‌هايي دارند که مايع از آنها تخليه مي‌شود.
مراقبت از زخم و حمام کردن
بيمار بايد بريدگي‌ها را تميز نگه دارد. پس از ?? ساعت اول يک يا دوبار در روز حمام کردن توصيه مي‌شود پس از شستن دستها ابتدا بايد پوست محل تخليه چربي را مقداري ماساژ داده تا به درناژ کمک شود سپس بريدگي‌ها را به آرامي‌ با آب و صابون شسته و بعد با حوله تميزي خشک کرد. محل برش را دوباره پانسمان کرده و از پدهاي جاذب جديد استفاده شود. هنگامي که به مدت ?? ساعت از محل برش مايعي تخليه نشود، ديگر نيازي به پانسمان کردن و استفاده از پد نيست.
تجويز آنتي بيوتيک
آنتي بيوتيک‌هايي براي پوشش باکتري‌هاي گرم مثبت و گرم منفي به مدت يک هفته تجويز مي‌شود. به بيمار توصيه مي‌شود که اگر نشانه‌اي از عفونت مانند تب، ترشحات بودار يا قرمزي کانوني، تورم يا درد در ناحيه درمان شده ديد، با پزشک تماس بگيرد.
نبايدها
نبايد از آيس‌پک يا پدهاي گرمايي براي پوست ناحيه درمان شده استفاده شود. نيازي به استفاده از محلول‌هاي ضد عفوني کننده يددار مثل بتادين بر روي محل‌هاي برش نيست زيرا مکان‌هاي بريدگي بدون اين محلول‌ها سريع‌تر و بهتر بهبود مي‌يابند. در آب حمام، جکوزي، استخر يا دريا حداقل تا ? روز بعد از درمان براي کاهش خطر عفونت نبايد شنا کرد.
حالت تهوع
تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبي هستند که ممکن است پس از تخليه چربي رخ دهند. تهوع مي‌تواند با آنتي بيوتيک‌ها، لورازپام يا بي‌حس کننده‌هاي موضعي ايجاد شود.
بي‌نظمي‌هاي قاعدگي
بي‌نظمي‌هاي قاعدگي ممکن است براي يک ماه يا بيشتر بعد از تخليه چربي اتفاق افتد. تاخير يا تسريع قاعدگي ماهانه عارضه جانبي هر عملي مي‌تواند باشد.
بالا رفتن دما
بالا رفتن دما در طول ?? ساعت اول پس از عمل نتيجه طبيعي واکنش بدن به تروماي ناشي از تخليه چربي است.
تورم و التهاب
تورم، التهاب و زخم شدن از عوارض شايع تخليه چربي هستند. براي کاهش ورم و التهاب مي‌توان دو عدد تيلنول هر ? ساعت تجويز نمود. احساس ناراحتي و زخم زير پوست تا روز دوم بعد از تخليه چربي ممکن است بيشتر شود و سپس روزانه بهبود مي‌يابد.
اجتناب از مصرف آسپرين و ايبوپروفن
به مدت ? روز بعد از تخليه چربي، استفاده از آسپرين، ايبوپروفن يا NSAIDS (داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي) مانند بومزين، آناسين يا نوپرين ممنوع است. NSAIDS مي‌تواند خونريزي‌ها را با آسيب به ساختار پلاکت‌ها افزايش دهد. همچنين پاسخ ايمني به عفونت را با آسيب به ساختار گلبول‌هاي سفيد خون پايين مي‌آورند.
کبود شدگي
کبود شدگي به دنبال تخليه چربي با ليپوماتيک کمتر از ساير روش‌هاي تخليه چربي است. اگرچه، هرچه حجم چربي تخليه شده بيشتر باشد، ريسک کبود شدگي، بيشتر خواهد بود. احتمال و ميزان کبودي از فردي به فرد ديگر متغير است.
درد و تورم
درد و تورم به دليل واکنش التهابي به تروماي ناشي از تخليه چربي ممکن است اتفاق افتد و ? تا ?? روز بعد از درمان افزايش يابد. هرچه روش انجام درمان کم تهاجمي‌تر باشد درد و تورم پس از آن بيشتر خواهد بود.
خارش
خارش نواحي درمان شده، چند روز بعد از تخليه چربي ممکن است به عنوان بخشي از فرآيند عادي بهبود اتفاق افتد. براي بهبود اين حالت، مي‌توان از تجويز داروهاي ضد خارش استفاده کرد.