اعلام اسامی داروهای ماهواره ای غیرمجاز

سخنگوي سازمان غذا و دارو، ضمن اعلام اسامي داروهاي ماهواره اي غير مجاز، تصريح کرد که مصرف اين داروها در ماه هاي اخير ، سبب مرگ چند نفر و ابتلاي عده اي ديگر به سوءهاضمه شده است.
«محمد هاشمي» روز شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: با تبليغات بي شمار ماهواره اي و اينترنتي، شاهد مصرف روزافزون و وسيع داروهاي غيرمجاز از جمله لاغري بوده ايم که باوجود هشدارهاي مکرر سازمان غذا ودارو، در ماه هاي اخير چندين مورد تلفات جاني و موارد زيادي سوء هاضمه بدليل مصرف چنين داروهايي اتفاق افتاده است.
ادامه داد: سازمان غذا و دارو با همکاري ستاد مرکزي اطلاع رساني داروها و سموم (دي پي آي سي) اين سازمان، پس از رصد و شناسايي انواع داروهاي لاغري موجود در تبليغات ماهواره اي و اينترنتي، اين نوع محصولات را معرفي و عوارض سوء آنها را اعلام مي کند.
هاشمي افزود: از آنجاييکه انگيزه مصرف اين محصولات در بين جوانان و بانوان مثل باشگاه هاي ورزشي خصوصا بدنسازي و سالن هاي زيبايي مثل آرايشگاه هاي زنانه بيشتر شده از اين رو با اطلاع رساني، بايد جلوي مصرف اين گونه محصولات گرفته شود.
وي در معرفي اين داروها گفت: قرص هاي داراي آمفتامين شامل ريلاکر، نوتري فيت است که عملکرد اين نوع قرص ها، سوزاندن چربي و کالري در بدن معرفي شده که نشانگر وجود ترکيبات آمفتامين و کافئين در اين قرص ها است.
به گفته هاشمي، «مجيک اسليم» نيز از ديگر داروهاي غير مجاز است که در عملکرد لاغري اين قرص به افزايش سوخت وساز بدن و دفع چربي هاي اضافه اشاره شده، که نشانگر وجود آمفتامين و کافئين است.
وي ادامه داد: اسليمينگ نيز از داروهايي است که به کاهش اشتها و افزايش چربي سوزي معرفي مي شود که به علت وجود آمفتامين ها درترکيبات اين قرص است.
هاشمي گفت: شنگ يو آن فانگ ، بوتانيکال اسليمينگ نيز جزو داروهاي لاغري به فروش مي رسد که به چربي سوز قوي معرفي مي شوند که به دليل وجود آمفتامين در ترکيبات اين دارو است.
وي ادامه داد: عوارض مصرف داروهاي داراي آمفتامين باعث افزايش انبساط عروقي و افزايش ضربان قلب، افزايش فشار خون، سکته هاي قلبي و مغزي مي شود.
هاشمي گفت: نام هاي تجاري متا بولايف (Meta bolife)، متريم (Metrim)،
هربا لايف آدي فين (Herbalife Adiphen)، ترمولايف (Thermolife) ، ترمالين(Thermalean)، ليپودراين (Lipodrene) ، زي ماکس (Zymax) ، جني سيل(Genicil)، پاتينت لاين (Patent lean)، ترمو اسليم (Thermo slim)، آلترا ليپولاين (Ultralipo lean)، تايم لايف (Time life) و اکس انا دراين (Xenadrine) به عنوان داروها و مکمل هاي لاغري در بازار قاچاق عرضه مي شوند.

سخنگوي سازمان غذا و دارو ادامه داد: از اجزاي مهم و فعال اين داروها و مکمل هاي لاغري افدرين و کافئين است که مصرف افدرين به عنوان يک داروي محرک جهت کاهش وزن از طرف سازمان غذا و داروي آمريکا ممنوع است.

هاشمي گفت: بايد توجه داشت که گياهي بودن منشا يک فرآورده دليل بر بي خطري آن نيست.

وي تصريح کرد: در صورتي که عنوان Ma Huange (نام ديگر افدرين)، Ephedrine ، کافئين وKolaunt برروي بسته بندي فرآورده اي باشد، بايد از مصرف آنها خودداري کرد.

وي خاطرنشان کرد: هيچ مدرکي مبني بر اينکه Ephedra به کاهش وزن کمک مي کند، وجود ندارد و از عوارض آن مي توان به لرزش، حمله قلبي، سکته، افزايش فشار خون، سيروز کبدي و تخريب بافت عضلاني اشاره کرد.
هاشمي گفت: ورزش سنگين و دهيدراتاسيون ( از دست دادن آب بدن) عوارض جانبي دارو را تشديد مي کنند.
سخنگوي سازمان غذا و دارو گفت: عوارض اين قرص ها به طور دقيق مانند عوارض مصرف شيشه شامل تپش قلب، بي قراري، بي خوابي زياد، لاغري سريع، قطع اشتها و حتي توهم است.
هاشمي افزود: متاسفانه معلوم نيست چه ميزان مصرف مي تواند اين حالات را پيش آورد ولي ممکن است فردي مقدار زيادي از اين قرص ها را در طول چند ماه مصرف کند و عارضه خاصي نشان ندهد اما در برخي موارد بدن ها به قدري مستعد است که حتي با مصرف يک يا دو عدد قرص فرد دچار عارضه هاي شديد شده و به آن وابسته مي شوند .
وي خاطرنشان کرد: اگرچه اين قرص ها ممکن است سبب لاغري شوند اما به دنبال آن عوارض بسيار شديد و حالات بدي در انتظار فرد خواهد بود که گاهي حتي با قطع قرص عوارض برطرف نمي شود.