مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌آید و یکی از عمل پزشکی زیبایی غیر جراحی است که طی آن داروهای هومیوپاتیک که معمولا توسط پزشکان طب جایگزین تجویز می‌گردد، وارد پوست می‌شود. این روش که تا حدودی تهاجمی است با تزریق زیر یا داخل جلدی مخلوطی از عصاره های گیاهی، مواد هومیوپاتیک، داروها، ویتامینها و سایر مواد حیاتی در مقادیر میکروسکوپی انجام می‌شود.
مزوتراپی برای هر مشکلی قابل انجام نیست و به زبان ساده می‌توان گفت این روش نوعی متد انتقال دارو است و بایستی با پرسازی بافت افتراق داده شود.
مزوتراپی یک روش درمانی جدید می‌باشد. در این روش دارو در قسمتهای مختلف پوست تزریق می‌شود. در واقع دارو به بجای اینکه از راه دهان خورده شود، مستقیماً به داخل پوست تزریق می‌شود. تزریق های متعدد توسط دستگاه مزوتراپی در فواصل منظم در پوست صورت می گیرد.

در حال حاضر از این روش برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود:
نمونه های کاربرد مزوتراپی در زیبایی:

* کشیدن پوست صورت (لیفتینگ) و درمان افتادگی صورت
* رفع پف دور چشم و افتادگی پلک
*رفع تیرگ‍ی دور چشم
* درمان چاقی موضعی بدن، اندام و صورت
* درمان سلولیت و افتادگی پوست اندامها و صورت
* درمان ملاسما و لک حاملگی یا لک صورت
* درمان ریزش مو و تقویت موها
* درمان استریا(ترک خوردن پوست بدنبال حاملگی)
* رفع غبغب زیر چانه و گردن
مزوتراپی و جوان‌سازی پوست صورت و گردن (مزولیفت): کشیدن پوست صورت بدون جراحی
زمانی که پوست چروک می‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم‌ها و درمان‌های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می‌توانند از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌های به ‌وجود ‌آمده نیاز به درمان‌های سریع و تهاجمی‌تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق‌های مزوتراپی می‌توانند بسیار کمک‌کننده‌تر باشند.

جوان‌سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین ‌و چروک و آسیب‌های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک‌ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی‌ در کنار سایر روش‌ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه‌برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می‌شود. درمان‌های ترکیبی در رفع چروک‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا‌صاف و پر از فرو‌رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شکل سلول‌های جدید تولید شده، سلول‌های قدیمی‌ به صورت لایه‌ای مرده با روش میکرودرم ابرژین برداشته می‌شوند.
برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت چروک‌ها جلوگیری شود و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین ‌و چروک‌ها کمک کرد.
برخی از دارو‌هایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند‌ از: انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها (به ‌طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک.