چه رژیم لاغری مناسب شماست؟

گاهي اوقات پيدا کردن رژيم غذايي لاغري مناسب نياز به زمان براي امتحان کردن رژيم هاي غذايي مختلف دارد. اگر شما يک رژيم غذايي خاص را انتخاب کرديد و بعد از مدتي مشاهده کرديد که ديگر مانند سابق تاثيري بر کاهش وزن شما ندارد، ممکن است اين رژيم براي شما و سوخت و ساز بدنتان و يا وضعيت جسماني و سبک زندگي شما مناسب نباشد.

rej چه رژيم لاغري سريع مناسب شماست؟

ژنتيک، خانواده، محيط زندگي، دوستان و اطرافيان مي توانند بر روي اينکه چه مي خوريد و يا چه مقدار مي خوريد و يا حتي چگونه مي خوريد تاثير گذارند. پس اگر چنانچه يک رژيم غذايي براي بسياري از افراد جوابگو بوده اما براي شما تاثيري نداشته است خودتان را سرزنش نکنيد. هميشه زمان براي امتحان کردن يک رژيم غذايي جديد وجود دارد. فراموش نکنيد که تقريبا تمام رژيم هاي غذايي حداقل براي مدتي مي توانند در کاهش وزن به شما کمک کنند.

در ادامه سه نوع رژيم غذايي رايج را بررسي مي کنيم.

?) رژيم غذايي لاغري کم چرب
يکي از رژيم هاي غذايي لاغري، رژيم هاي غذايي کم چربي است.
فراموش نکنيد که برخي از چربي هاي مفيد در واقع حتي مي توانند به کاهش وزن شما کمک کنند و برخي ديگر از چربي ها هستند که براي قلب مفيد هستند و حذف اين نوع چربي ها از رژيم غذايي مي تواند براي شما مشکلاتي به وجود بياورد.
از آنجا که چربي ها حاوي ? کالري انرژي در هر گرم هستند و کربوهيدراتها تنها ? کالري انرژي در هر گرم دارند، به صورت تئوريک مي توان اينگونه برداشت کرد که شما مي توانيد چربي ها را از برنامه غذايي خود حذف کنيد و به جاي آنها کربوهيدرات ها و علل خصوص ميوه ها را اضافه کنيد. با اين حال اين رژيم هاي غذايي معمولا شامل غذاهايي ميشوند که خوشمزه محسوب نمي شوند و انسان را کمتر سير مي کنند. اگر کربوهيدرات ها در سيستم گوارش شما به سرعت هضم شوند ممکن است شما به سرعت احساس گرسنگي کنيد و مجبور به خوردن کربوهيدرات بيشتر شويد که همين قضيه مي تواند رژيم غذايي شما را دچار مشکل کند و حتي ممکن است باعث شود که رژيم غذايي شما برعکس عمل کند.

?) رژيم غذايي لاغري کم کربوهيدرات
خوردن کربوهيدرات ها و به ويژه کربوهيدرات هاي فرآوري شده مانند نان سفيد و برنج سفيد مي تواند به سرعت باعث افزايش قند خون و در نتيجه افزايش ترشح انسولين از پانکراس شود. افزايش انسولين مي تواند به سرعت سطح قند خون را پايين بياورد و باعث افزايش احساس گرسنگي شود. طرفداران رژيم غذايي کم کربوهيدرات ادعا مي کنند که اين فرايند باعث مي شود که اين افراد مقدار غذاي بيشتري را مصرف کنند و در نتيجه مقدار کالري بيشتري دريافت کرده و با افزايش وزن مواجه شوند. اين افراد معتقدند که محدود کردن مقدار کربوهيدرات ها و جايگزين کردن آنها با پروتئين و چربي ها مي تواند از افزايش سطح انسولين جلوگيري کرده و باعث شود که شما براي مدتي طولاني تر احساس سير بودن داشته باشيد.
براي جبران فقدان کربوهيدرات در رژيم غذايي، بدن مجبور مي شود که از ذخاير کربوهيدرات خود در کبد و بافت عضلات استفاده کند. در اين فرايند، معمولا بدن ابتدا مقدار زيادي آب را از دست مي دهد که همين قضيه باعث کاهش وزن سريع شما مي شود. اما بعد از چند مدت، اين سرعت به تدريج کم شده و حتي ممکن است برعکس شده و با افزايش وزن مواجه شويد.
از طرفي برخي از رژيم هاي غذايي کم کربوهيدرات حاوي مقدار بالايي چربي مضر و پروتئين هستند که مي توانند براي قلب، کليه ها و استخوان مضر باشند. کمبود ميوه ها و سبزيجاتي که حاوي کربوهيدرات هستند در رژيم غذايي اين دسته از افراد نيز مي تواند نگران کننده باشد. اين سبزيجات و ميوه ها مي تواند در کاهش سکته مغزي، روال عقل و برخي سرطان ها مفيد باشند.

?) رژيم غذايي لاغري مديترانه اي
رژيم غذايي لاغري مديترانه اي عبارت است از چربي ها و کربوهيدرات هاي سالم به اضافه ي مقدار زيادي ميوه و سبزيجات. منظور از چربي خوب چربي هاي موجود در مواد غذايي مانند زيتون (و يا خود روغن زيتون)، ماهي، کانولا و گردو است. رژيم غذايي مديترانه اي شامل مقدار مناسبي چربيست که بيشتر آن را چربي هاي خوب تشکيل مي دهد. کربوهيدرات هاي موجود در رژيم غذايي مديترانه اي از نوع موادي مانند غلات کامل و حبوبات هستند. اين رژيم غذايي سرشار از ميوه ها، سبزيجات، آجيل و ماهيست و تنها مقدار کمي گوشت و پنير را شامل مي شود.
مردم کشور هاي مديترانه نسبت به ميزان ميانگين جهاني، به ميزان کمتري به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند. شيوه زندگي در اين کشور ها به صورت سنتي بوده و شامل فعاليت بدني بالا، الگوي غذايي منظم و حمايت هاي اجتماعي خوب و مناسب است. شواهد حاکي از آن است که رژيم غذايي مديترانه اي مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت را کاهش دهد.

و اما نکته آخر…
رژيم غذايي شما بايد شامل مواد غذايي گوناگوني باشد و محدوديت هاي کمي داشته باشد و تا جايي که امکان دارد تلاش کنيد که از مصرف مواد غذايي خاص (و معمولا گران قيمت) بپرهيزيد. رژيم غذايي لاغري شما نبايد هيچ گونه خطري را براي قلب، استخوان ها، مغز و روده به وجود بياورد. همچنين يک رژيم غذايي خوب رژيمي است که شما بتوانيد براي مدتي طولاني و يا حتي براي تمام مدت زندگيتان از آن استفاده کنيد (البته اينگونه رژيم هاي غذايي معمولا به صورت دراز مدت جواب مي دهند ولي معمولا بي خطر و يا حتي مفيد هستند).