موی اضافی همان موی زائد نیست!

برخي از موهاي ناخواسته يا اضافي مانند موهاي گوش و بيني مي‌توانند جلوي ورود گرد و غبار و ذرات ريز محيطي به داخل گوش و بيني را بگيرند، به همين دليل، ليزر کردن و از بين بردن کامل آنها به ‌هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.

«موهاي بدن به 3 گروه تقسيم‌بندي مي‌شوند؛ گروه اول، موهاي تاثيرگذار بر زيبايي مانند موهاي سر، ابرو و مژه‌ها هستند. گروه دوم، موهاي ناخواسته يا اضافي‌اند و گروه سوم هم موهاي زائد را در برمي‌گيرند. بيشتر مردم ما، تفاوتي بين موهاي زائد و اضافي قائل نمي‌شوند و به ‌همين دليل هم به دنبال يافتن راه مناسب درماني براي رفع موهاي زائد خود نمي‌روند.» اينها، بخشي از گفته‌هاي دکتر داوودي، متخصص پوست و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي بقيه‌ا... درباره موهاي زائد بود که باب گفت‌وگوي اين مطلب را باز کرد.

تفاوت بين موهاي زائد و ناخواسته چيست؟
موهاي ناخواسته يا اضافي به آن گروه از موهايي گفته مي‌شود که به ‌صورت ناخواسته در بدن همه افراد با تعداد و تراکم مختلف وجود دارد. اين موها، شامل موهاي زير بغل، دست، پا، شکم، کمر و ناحيه تناسلي مي‌شوند. اين در حالي است که موهاي زائد به موهايي در بدن خانم‌ها گفته‌ مي‌شود که به ‌صورت غيرمعمول و در جاي غيرمعمول به وجود مي‌آيند. چنين موهايي، بيشتر در قسمت‌هايي مانند اطراف هاله سينه، چانه و گونه خانم‌ها رشد مي‌کنند. رفع موهاي زائد

آيا حذف دائمي موهاي زائد، ممکن و بدون مشکل است؟
موهاي زائد، همان‌طور که از نام آنها پيداست، زائد هستند و بايد از بين بروند اما راه از بين بردن اين موها برخلاف تبليغاتي که در مورد آنها صورت مي‌گيرد، استفاده از ليزر نيست. در واقع، ما ابتدا بايد دلايل ايجاد موهاي زائد مانند اختلال‌هاي هورموني يا ابتلا به تخمدان پلي‌کيستيک را بشناسيم تا بتوانيم با درمان آنها موهاي زائد را از بين ببريم. اگر موهاي زائد بدون شناسايي دليل ابتلا به آنها ليزر شوند يا با روش‌هاي ديگري مانند الکتروليز از بين بروند، دوباره رشد خواهند کرد و از بين بردن دائمي آنها بدون رفع مشکل اوليه بروزشان به ‌هيچ عنوان ممکن و ميسر نخواهد بود.

کمي هم درباره موهاي ناخواسته و دليل ايجاد آنها برايمان مي‌گوييد؟
موهاي ناخواسته يا اضافي در بدن همه افراد وجود و ميزان يا پراکندگي آنها تا حد زيادي به نژاد افراد بستگي دارد. مثلا ميزان و تراکم موهاي ناخواسته در بدن افراد غرب آسيا مانند ما ايراني‌ها، پاکستاني‌ها، هندي‌ها، عرب‌ها و حتي ترکيه‌اي‌ها، بيشتر از مردمان اروپايي يا بومي‌هاي آسياي شرق و جنوب شرق است. اين مساله، کاملا ژنتيکي و هورموني است و راه فراري هم از آن وجود ندارد. از اين رو، ما در قياس با اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها،‌ پرمو و در مقايسه با مردم غرب آسيا، افرادي با تراکم موي معمولي به حساب مي‌آييم.

آيا عملکردي هم براي موهاي ناخواسته در بدن وجود دارد يا ما مي‌توانيم آنها را هم بدون دغدغه و مانند موهاي زائد کاملا از بين ببريم؟
برخي از موهاي ناخواسته مانند موهاي گوش و بيني مي‌توانند جلوي ورود گرد و غبار و ذرات ريز محيطي به داخل گوش و بيني را بگيرند. به همين دليل، ليزر کردن و از بين بردن کامل آنها که اين روزها هم بسيار رواج پيدا کرده، به ‌هيچ عنوان توصيه نمي‌شود. بهتر است موهاي اين قسمت‌ها به ‌جاي از بين رفتن، فقط به ‌صورت دوره‌اي کوتاه شوند. موهاي ناخواسته ساير قسمت‌هاي بدن مانند ناحيه تناسلي، زير بغل، کمر و کشاله ران هم مي‌توانند تا حدودي جلوي راه افتادن قطره‌هاي عرق روي سطح پوست را بگيرند و حس عرق‌کردن را کمتر براي فرد به ‌وجود بياورند. در واقع،‌ افرادي که موهاي بدن به‌خصوص قسمت‌هايي که تراکم موي بيشتري دارند را کاملا با ليزر يا اپيلاسيون از بين مي‌برند، بيشتر دچار رطوبت پوست ناشي از تعريق مي‌شوند. ضمن اينکه از بين بردن کامل موهاي قسمت‌هايي از بدن مانند موهاي بين باسن هم باعث افزايش ايجاد اصطکاک در اين قسمت پوست، تعريق و عرق‌سوز شدن آن مي‌شود. با اين حساب، مي‌توان گفت که عملکرد موهاي ناخواسته در بدن به ‌قدري نيست که روي فيزيولوژي طبيعي پوست تاثير چنداني بگذارد و اگر فردي با افزايش تعريق و رطوبت پس از حذف اين موها مشکلي نداشته باشد، مي‌تواند آنها را کاملا از بين ببرد.
منبع: بيتوته