شکم‌تان شل است؟

عمل جراحي آبدومينوپلاستي به 2 روش کلاسيک (TummyTuck) و پيشرفته (ليپو آبدومينوپلاستي) انجام مي‌شود. مثلا خانم‌هايي که به دليل زايمان، شلي پوست و عضلات جدار شکم يا به دليل کاهش شديد وزن ناشي از رژيم‌هاي سخت غذايي لاغر شده‌اند يا با عمل‌هاي جراحي کاهنده وزن مانند کوچک کردن يا باي‌پس معده يا روده‌ها دچار لاغري و شلي شده‌اند و گاهي افراد چاقي که شلي چربي شکم و پوست اضافي دارند، کانديداي اين عمل‌هاي جراحي زيبايي هستند. نکته مهم اين است که فرد به وزن ايده‌آل خود رسيده باشد و سپس تحت عمل جراحي قرار بگيرد. چون اگر بعد از عمل جراحي، کاهش وزن قابل توجهي داشته باشد مجددا شلي پوست و افتادگي شکم ايجاد خواهد شد. پس بهتر است وزن فرد طي ماه‌هاي اخير ثابت بوده و تصميم به لاغري دوباره نداشته باشد. عوارض کرايوليپوليز
بسيار مهم است که بدانيم عمل جراحي آبدومينوپلاستي و ليپو آبدومينوپلاستي هيچ‌کدام براي کاهش وزن انجام نمي‌شوند و اين عمل‌ها تنها براي کاهش سايز و تناسب‌اندام هستند و حداکثر وزني که بيمار از دست مي‌دهد بين 3 تا 4 کيلوگرم خواهد بود.

جراحي‌ها چه خوبي‌ها و بدي‌هايي دارند؟
مزاياي روش‌هاي جراحي اين است که يک‌بار انجام مي‌شود و فرد نياز به مراجعه مکرر ندارد. اما مسلما اين روش‌ها چندان ساده و بدون درد و عارضه نيستند. به هر حال هر اقدام جراحي داراي درصد کمي از عوارض است که البته با تکنيک‌هاي جديد ميزان عوارض عمل‌هاي جراحي تا حد زيادي کاهش يافته اما هنوز به صفر نرسيده است، ضمن اينکه نگهداري و نقاهت بعد از جراحي هم گريبانگير فرد خواهد بود. بعضي مواقع هم ممکن است اين جراحي‌ها ناموفق بوده و نياز به ترميم مجدد داشته باشد.


کدام براي من مناسب است؟

در کل روش‌هاي لاغري موضعي هيچ‌کدام به‌تنهايي مفيد نيستند و بهتر است هرکدام در قالب يک پکيج به فرد ارائه شود؛ زيرا در مقاطعي از کاهش وزن برخي از اين روش‌ها موثر هستند و در مواقع ديگر شيوه‌هاي ديگري کارساز مي‌شوند، به همين دليل بهتر است افراد سراغ مراکز مجهزي بروند که تمام امکانات و شيوه‌هاي ذکر شده را داشته باشند تا در صورت لزوم از همه اين روش‌ها براي کوچک شدن موضع مورد نظرشان کمک بگيرند تا به سايز ايده‌آل دست پيدا کنند. مراکزي که تنها داراي يکي، دو دستگاه محدود هستند و براي همه بيماران همان دستگاه‌ها را به کار مي‌برند، موارد ماموفق بيشتري نسبت به مراکز مجهز خواهند داشت. البته برخي افراد براي استفاده از راه‌هاي غير‌تهاجمي لاغري موضعي منع مطلق هستند؛ مثلا افرادي که مبتلا به سرطان بوده، تومور فعال دارند يا در حال گذراندن دوره‌هاي شيمي‌درماني و راديوتراپي هستند، افرادي‌که در همان موضعي که قصد لاغر کردن را دارند، داراي پروتز فلزي بوده، کساني که ضربان‌ساز قلب (Pace maker) يا باتري قلبي دارند و کساني که مبتلا به ضربان قلب هستند، حتما بايد با نظر پزشک معالج‌شان اقدام به انجام اين کار کنند.

روش چهارم: رژيم غذايي خاص
رژيم سيب يا پروتئين؟
درکل هيچ رژيم خاصي براي کوچک کردن شکم يا هر جاي ديگر بدن به طور اختصاصي وجود ندارد! بعضي‌ها مي‌گويند سيب شکم را کوچک مي‌کند و به همين دليل رژيم سيب مي‌گيرند و چند روزي را فقط با خوردن سيب مي‌گذرانند! اما رژيم‌هاي اينچنيني اصلا وجود ندارد! يعني هيچ رژيمي وجود ندارد که با رعايت آن بتوان يک نقطه از بدن را کوچک کرد چون اصلا چيزي به اسم رژيم هوشمند وجود ندارد که بتواند فقط منطقه خاصي از چربي‌هاي بدن را هدف قرار دهد! اينکه مي‌شنويم با خوردن فلان خوراکي فقط شکم کوچک مي‌شود يا با رعايت فلان رژيم لاغر مي‌شوي اما صورتت اصلا لاغر نمي‌شود، هيچ‌کدام حقيقت ندارد و فقط ادعا هستند.
منبع: الو دکتر