مراقبت از پوست 3 کلمه است!

اولین توصیه‌ها در این زمینه عبارتند از: پیشگیری از مواجهه طولانی‌مدت با آفتاب، مراقبت از خشكی پوست، عدم مصرف سیگار، عدم اسكراب پوستی در پوست‌های دارای ضایعه و استفاده از محصول‌های غیر كومدوژن در بیماران مبتلا به آكنه...

• محصولات انتخابی برای مراقبت پوست:
صابون‌ها و پاك‌كننده‌ها، تونرها، مرطوب كننده‌ها، كرم‌های دور چشم، ضدآفتاب، لایه‌بردارها و ماسك‌هاست.

• صابون‌ها و پاك‌كننده‌ها:
هدف از به‌کارگیری این تركیب‌ها، پاك كردن آرایش، چربی و كثیفی از سطح پوست است كه جهت سرعت بخشیدن به تمیز كردن پوست از این فرآورده‌ها استفاده می‌شود. مدت‌ها صابون به عنوان پاك‌كننده اصلی بود ولی امروزه پاك‌كننده‌های، جایگزین صابون استفاده می‌شوند چرا كه رطوبت پوست را بهتر حفظ می‌كنند. پاك كردن پوست اساس حفظ سلامت پوست است. این تركیبات در مورد پوست خشك باید ملایم بوده و صابون همراه با مرطوب‌كننده باشد.

• تونرها، قابض‌ها و شاداب‌كننده‌ها:
هدف از استفاده از این تركیب‌ها برطرف كردن چربی یا باقیمانده صابون است ولی علاوه بر آن اثر نرم كننده نیز بر پوست دارند. در مواردی كه شوینده‌های قلیایی استفاده می‌شود شاید مصرف این تركیبات ضروری به نظر برسد.در صورتی كه رتینوئید مصرف می‌كنید، مصرف این تركیبات پوست را قرمز، ملتهب و دچار خارش می‌كند. در این صورت استفاده از تركیبات فاقد الكل مفید است. این تركیبات پوست را خنك و شاداب به نظر می‌رساند و به صورت موقت منافذ پوست را می‌بندد و چربی لایه خارجی پوست را می‌برد.

• لایه‌بردارها (scrubs):
این تركیب‌ها لایه استراتوم كورنئوم (لایه شاخی پوست) را تخریب می‌كند. اسکراب یا مالش بر اساس عمل فیزیكی لایه‌بردارها پایه‌گذاری شده است. البته مصرف این تركیبات امروزه خیلی زیاد شده و در بعضی از موارد باعث بروز مشكلاتی شده است. شایع‌ترین تركیباتی كه به عنوان لایه‌بردار به كار می‌روند، آلفاهیدروكسی اسید (AHA)، بوتیلتید هیدروكسی آنیزول (BHA) و رتینوییدها هستند.

• ماسك‌ها (Masks):
بیماران معمولا این فرآورده‌ها را برای سفت‌كردن پوست، پاك كردن عمقی منافذ پوستی و مرطوب كردن پوست استفاده می‌كنند. بیشتر افراد برای كاربرد این فرآورده‌ها رغبت نشان می‌دهند چرا كه در مدت زمان كوتاهی انواع متفاوتی از محصولات را روی صورت می‌گذارند و حس ماسك گذاشتن را دوست دارند ولی باید به بیماران توضیح داد كه منافع این فرآورده‌ها فقط تا زمانی است كه روی پوست قرار دارند. بهتر است این محصولات هفته‌ای یك بار روی پوست به كار روند. مراقبت‌های پوستی به سن، جنس، تیپ پوستی بیمار، حساس بودن، چرب بودن و... یا روش زندگی (كار در خارج از منزل یا خانه‌داری) و شیفت كار در روز یا شب بستگی دارد. به‌طور كلی 3 كلمه اصلی در مراقبت از پوست وجود دارد: تمیز كردن، درمان كردن وحفاظت كردن.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir