پوست شما به چه مراقبت‌هايي نياز دارد؟

پوست شما در ساعت‌هاي مختلف روز حالات متفاوتي را تجربه مي‌كند و به همين دليل به مراقبت‌هاي ویژه‌ای هم نياز دارد. متخصصان پوست معتقدند: اگر شما هم مانند بسياري از خانم‌ها اصلي‌ترين مراقبتي كه از پوست‌تان مي‌كنيد؛ محدود می‌شود به شست‌وشوی صبحگاهی، خشك كردن و كمي مرطوب كردن است و شب‌ها نيز تنها پاك كردن مواد آرايشي، بايد بدانيد قابليت‌هاي زيادي را براي زيبا بودن از دست مي‌دهيد، چون اين ‌كار‌ها فقط جزئي از يك مراقبت خوب براي حفظ زيبايي است نه همه آن اما شما مي‌توانيد با اجراي يك برنامه صحيح و اصولي پوست‌تان را كاملا متحول كنيد. كافي است سعي كنيد نيازهاي متفاوت پوست‌تان را بشناسيد تا به خوبي آنها را برآورده كنيد و بدانيد كه پوست شما در هر زمان از روز چه حالاتي را تجربه مي‌كند.

پوست مثل سنگ‌پا مي‌شود
صبح‌ها (از ساعت 7 تا 12) : شب‌ها هنگامي كه خواب هستيد پوست و لب‌هاي‌تان رطوبت خود را از دست مي‌دهند و مسلما در اين خشكي صبحگاهي قسمت‌هايي كه بيشتر از همه صدمه مي‌بينند جاهايي است كه پوست ظريف‌تر و آسيب‌پذيري دارند، مثل پوست زير چشم كه به راحتي چروكيده مي‌شود و زيبايي را از چشم‌ها مي‌گيرد. وقتي خواب هستيد حدود ساعت‌ چهار صبح دماي بدن بالا مي‌رود (شايد زياد تجربه كرده ‌باشيد كه نزديك‌هاي سحر كلافه از گرما از خواب بپريد) همچنين در اين زمان فشار خون و سطح هورمون‌ها نيز بالا مي‌روند و همه اينها باعث مي‌شود پوستي كه هنگام خواب كاملا چرب بوده اين چربي را از دست بدهد و خشك شود، البته شايد كرم‌هايي كه هنگام خواب مصرف كرده‌ايد مانع از دست رفتن كامل آب پوست شوند ولي در هر صورت پوست شما نياز به كمك دارد.

راه نفس پوست بسته مي‌شود
صبح،بعد از بیدار شدن: اگر روبالشي كاملا تميز باشد و حتي همان روز آن را عوض كرده‌ باشيد با اين حال پوست طي شب كثيف مي‌شود به همين دليل بايد صبح پوست را با يك پاك‌كننده حاوي مرطوب‌كننده ولي غيرفومي بشوييد تا تمام مواد آلوده و پوست‌هاي مرده روي پوست‌تان از بين بروند.

به مرطوب‌كننده سلام كنيد
ظهر، ساعت 12 : ميزان بعضي از هورمون‌ها در طول روز بالا و پايين مي‌رود، هورمون‌هايي كه سحرگاه شروع به بالا رفتن كرده‌ بودند حدود ظهر تا ساعت چهار بعدازظهر به بالاترين ميزان خود مي‌رسند. يكي از اين هورمون‌ها «كورتيزول» است كه موجب چرب شدن پيشاني، بيني و چانه مي‌شود به‌گونه‌اي كه انگار يك لايه چربي روي پوست خوابيده است. ظهر، هنگام ناهار چربي‌هاي این منطقه را با يك دستمال پاك كنيد یا صورت‌تان را بشوييد.

لب‌هاي‌تان مي‌تركد
در طول روز: خشکی پوست ساعت نمی شناسد و در هر لحظه ای از روز می تواند سراغ تان بیاید.براي اينكه خشكي لب‌هاي‌تان را از بين ببريد تا زيباتر به‌نظر برسند، پيشنهاد مي‌كنيم از جوش‌شيرين استفاده كنيد. كافي است مقداري جوش‌شيرين را روي مسواك‌تان بگذاريد و آرام روي لب‌ها بكشيد تا پوسته‌هاي مرده از روي لب‌ها برداشته شود تا درنهايت لب‌ها كاملا هموار شوند، در اين صورت رژلب نيز روي لب‌ها جلوه بيشتري خواهد داشت.

با خورشید بجنگید
20 دقيقه قبل خروج از خانه: حدود 20 دقيقه قبل از اينكه از خانه بيرون برويد، مقدار زيادي مرطوب‌كننده كه حاوي فاكتور‌ها حفاظتي در برابر اشعه ماوراي بنفش آفتاب ( 30spf يا بيشتر) باشد را روي صورت‌تان بماليد، درواقع بهتر است دنبال ضدآفتابي باشيد كه مواد مرطوب‌كننده‌اي چون گليسيرين و سراميد داشته باشد. اين مواد رطوبت را در سلول‌هاي پوستي به دام مي‌اندازند و باعث مي‌‌شوند ساختار پوستي قوي‌تر شود. علاوه بر اينها آنتي‌اكسيدان‌هايي مانند ويتامين C، ويتامين E و چاي سبز نيز باعث مي‌شوند مقاومت پوست در برابر آفتاب بيشتر شود.

از پوست‌تان روغن مي‌چكد
بعدازظهر،حدود ساعت 5 : بدن حدود ساعت چهار بعدازظهر حالتش را عوض مي‌كند، دماي آن پايين مي‌آيد، فشار خون كمتر مي‌شود و همه اينها باعث مي‌شود پوست بدون آب و خسته به‌نظر برسد. اگر بخواهيد دوباره آب را به پوست‌تان بازگردانيد بهتر است از يك مرطوب‌كننده بسيار سبك استفاده كنيد و اگر مرطوب‌كننده‌تان به‌صورت اسپري باشد اثر بيشتري خواهد داشت چون اين اسپري‌ها با ايجاد جرياني خنك به پوست انرژي مي‌دهند. شما می‌توانید این اسپری های نجات دهنده را از فروشگاه های لوازم آرایشی تهیه کنید. نگران زیان بار بودن‌شان نباشید. آنها فقط پوست شما را مرطوب می کنند.
مراقبت از پوست

شب‌ها هنگامي كه خواب هستيد پوست و لب‌هاي‌تان رطوبت خود را از دست مي‌دهند

زنگ زيبايي به صدا در مي‌آيد
شب، 9 به بعد : شما مي‌توانيد با رعايت نكاتي خواب شب‌هاي‌تان را تبديل به يك مرحله خوب در زيباتر شدن پوست‌تان كنيد. شب‌ها هنگام خواب بدن شما شروع به ترميم بافت‌هاي آسيب‌ديده و بازسازي سلول‌هاي پوستي مي‌كند. دكتر اوا وينار، متخصص پوست و مو در بورلي هيلز مي‌گويد: «افزايش هورمون‌ها براي ترميم پوست بسيار لازم است و اين هورمون‌ها شب‌ها هنگام خواب به بيشترين حد خود مي‌رسند و درنتيجه زمان خواب فرصت مناسبي براي بالا نگه‌داشتن كلاژن و مبارزه با چروك‌هاست. وقتي سرعت گردش خون زير پوست افزايش مي‌يابد، پوست ناخالصي‌ها را پس می‌زند و مواد مغذي را جذب مي‌كند.»

چشم‌ها مثل بادكنك پف مي‌كند
صبح بعداز بیدار شدن: بعضی از افراد این حالت را به محض بیدار شدن تجربه می کنند. چشم های بادکنکی مشکلی است که ممکن است سراغ شما هم آمده باشد. دكتر فرانسزكا فوسكا، متخصص پوست در نيويورك توصيه مي‌كند براي پف چشم‌ها ‌دنبال ژل زير چشمي باشيد كه كافئين داشته ‌باشد، اين ژل بايد نخستين چيزي باشد كه صبح‌ها زير چشم‌تان مي‌ماليد و دقت داشته باشيد اين ژل را در يخچال نگه داريد تا هنگام استفاده هم دماي پايين و هم كافئين آن كمك كند كه رگ‌ها دوباره تنگ شوند و پف و ورم چشم به سرعت از بين برود. براي ماليدن كرم از انگشت‌تان‌تان استفاده كنيد و كرم زير چشم را از سمت خارج به سمت گوشه داخلي بماليد اما راه‌حل ديگر، نوشيدن كمي قهوه است ولي حواس‌تان باشد كه زياد هم نبايد قهوه بنوشيد، يك فنجان قهوه مي‌تواند ادرارآور باشد و درنتيجه مقدار كمي از رطوبت بدن را دفع مي‌كند اما نوشيدن قهوه زياد مي‌تواند ميزان بيشتري از رطوبت را دفع كند.