سوالات رایج در جراحی چاقی

عمل جراحی جایگزین رژیم غذایی سالم نیست و حتی اگر شما عمل هم بنمایید بایستی تغییرات لازم را در رژیم غذایی خود اعمال نمایید. به همین دلیل، قبل و بعد از عمل جراحی بایستی یک سری از اقدامات را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
در ذیل سعی شده است به سوالات متداول درباره جراحی کاهش وزن جواب داده شود.

آیا جراحی کاهش وزن برای شما مناسب است؟
جراحی به منظور کاهش وزن برای همه کاربرد ندارد. قبل از انجام عمل جراحی حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید و ابتدا رفتارهای غذایی سالم را با نظر متخصصین برای خود طراحی نمایید.

پزشکان عموما جراحی کاهش وزن را برای افرادی با شرایط زیر مناسب می دانند:
* داشتن یک نمایه توده بدنی معادل 40 و یا بیشتر(در حدود 50 کیلوگرم اضافه وزن برای مردان و 40 کیلوگرم اضافه وزن برای زنان)
* داشتن نمایه توده بدنی کمتر(35 تا 40) ولی به همراه عوارض جدی در سلامت که با چاقی مرتبط هستند از جمله: بیماری قلبی، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، تنگی نفس شدید در خواب.
* سابقه ی تلاش ها و شکست های مکرر در کاهش دادن وزن با استفاده از روش های رایج غیر جراحی(روش هایی نظیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی و غیره).
* درک کامل خطرها و تمایل داشتن به عمل توسط بیمار

چگونه جراحی کاهش وزن به کاهش وزن من کمک خواهد کرد؟
دو شکل اصلی برای جراحی کاهش وزن وجود دارد. جراحی محدود کننده ی حجم و جراحی کاهش دهنده ی جذب غذا. که هر کدام از آن ها، وزن را به شیوه ی متفاوتی به شرح زیر کاهش می دهند:
banding
* جراحی کاهش وزن محدود کننده(تکنیک باندینگ یا حلقه گذاری معده یا gastric banding):
در این روش به صورت فیزیکی سایز معده کاهش داده می شود و مقدار غذای جامدی که می توانید بخورید کاهش می یابد. یک معده ی طبیعی قبل از جراحی حدودا به میزان 1400 سی سی گنجایش دارد و پس از جراحی به میزان 100 تا 120 سی سی می رسد. بدیهی است وقتی حجم معده ی شما کوچک تر باشد کمتر هم غذا می خورید.
* عمل جراحی کاهش جذب(مانند عمل بای پس معده)
توسط تغییر دادن طول مسیر جذب غذا، عمل می کند. این شکل از جراحی کاهش وزن، پیچیده تر است. جراح بخش هایی از روده ی شما را بر می دارد و یک راه میان بُر برای هضم غذا باقی می گذارد که بدین معناست که غذای کمتری جذب بدن می گردد. ترکیب جراحی سوء جذبی با جراحی محدود کننده، گنجایش کمتری را در معده ایجاد می کند که در نتیجه مقدار غذایی که می توانید بخورید کاهش می یابد.

تاثیر جراحی کاهش وزن بر سلامت عمومی بدن چگونه است؟
پس از جراحی کاهش وزن معمولا عوارض بالینی مرتبط با چاقی، بهبود خواهند یافت که این عوارض عموما عبارت هستند از:
* تنگی نفس در خواب
* دیابت نوع 2
* رفلکس مری معده(GERD)
* کلسترول بالا