عوارض جراحي زيبايي در کودکان و نوجوانان

جراحي بيني و افزايش قد، دو جراحي پر طرفدار در ميان نوجوانان کشورمان است.
به تازگي کتابي در آمريکا منتشر شده است به نام "مامان زيباي من" که شايد ديگر کودکان و نوجوانان هنگام خواب بايد کتاب‌هاي "تام و جري" يا "سيندرلا" را کنار بگذارند و مادرشان اين کتاب داستان را برايشان بخواند تا خواب‌شان ببرد. اين کتاب به وسيله يکي از جراحان پلاستيک نوشته شده است که در آن جراحي‌هاي پلاستيک و زيبايي را که روي يک مادر انجام شده است، براي دخترش به زباني کودکانه توضيح مي‌دهد. از جراحي بيني گرفته تا ليپوساکشن. حرف و حديث‌هاي منتقدان درباره اين کتاب حسابي داغ است.
برخي معتقدند که کودکان و نوجوانان با اين توضيحات مي‌توانند با چهره جديد والدين‌شان پس از جراحي‌هاي زيبايي کنار بيايند، ولي از سوي ديگر، برخي مي‌گويند که کتاب‌ها و فيلم‌هايي مانند اين، کودکان و نوجوانان را زودتر از زمان مناسب، درگير دغدغه‌هاي مد و زيبايي مي‌کند و دختر بچه‌ها فکرشان را درگير اين رقابت‌هاي بي‌پايان براي زيباتر شدن خواهند کرد. نيم نگاهي به عالم مد و زيبايي بيندازيد.
هيچ کجا، جاي کودکان و نوجوانان خالي نيست. از جراحي‌هاي پلاستيک و زيبايي زودهنگام گرفته تا مطابق بزرگسالان کفش و لباس پوشيدن.
استفاده از کودکان خوش‌رو در تبليغات کالاها و لباس گرفته و پوشاندن لباس‌هاي آنچناني به آن ها ، نمونه‌هايي از بدرفتاري با کودکان و زير پا گذاشتن حقوق آن ها در عالم مد و زيبايي به شمار مي‌رود.
قد کشيدن با جراحي
در ميان جراحي‌هاي زيبايي که نوجوانان کشور ما را هم به تب خود گرفتار کرده است، جراحي بيني و جراحي افزايش قد در خط اول قرار دارند. بسياري از نوجوانان در دوران بلوغ نسبت به وضع بدني و رواني خود تصور درستي ندارند و در عين حال خود را با استانداردهاي قد نوجوانان ساير نقاط دنيا مي‌سنجند، همين کار باعث مي‌شود که بيشتر مراجعين به پزشکان براي افزايش قد در گروه سني نوجوانان باشد که به معلوليت و ناتواني آنها منجر مي‌شود.
نوجواني در آرزوي زيبايي
دوران نوجواني با آن بيني بزرگ و جوش‌هاي قرمز و چشمان بي‌حال را هر کسي به ياد دارد، لحظاتي که جلوي آينه مي‌ايستاد و آرزو مي‌کرد که اي کاش اندکي زيباتر بود. اين روزها، آرزوي نوجواناني که شوق زيباتر شدن دارند به جلوي آينه آه کشيدن ختم نمي شود، بلکه در سراسر دنيا آمار جراحي‌هاي پلاستيک که روي نوجوانان انجام مي‌شود افزايش چشمگيري يافته است. بيشتر اين نوجوانان هم دست يافتن به اعتماد به نفس بيشتر را انگيزه اصلي خود براي تن سپردن به تيغ جراحي مي‌دانند. بهار امسال نوجواني 18 ساله اهل فلوريدا در زير عمل جراحي سينه جان سپرد و زنگ خطر را براي پزشکان و والديني به صدا درآورد که فرزندشان به اصرار، آن ها را مجاب به امضاي برگه ي رضايت عمل جراحي مي‌کنند. به تازگي در يکي از ايالت‌هاي استراليا عمل‌هاي جراحي زيبايي که به دلايل غيرپزشکي انجام مي‌شود، براي نوجوانان زير 18 سال ممنوع شده است.
جراحي زيبايي، جايزه شما
کارشناسان اعتقاد دارند که عمل جراحي زيبايي براي نوجوانان به دو دليل غلط است:
اول اين که: رشد جسمي آن ها کامل نشدده است و امکان حفظ نتايج زيبايي اين جراحي، در بلند مدت کمتر است.
از سوي ديگر: تصميم‌گيري براي اين نوع جراحي‌ها در سنين نوجواني شايد عجولانه باشد، چون نوجوان هنوز به بلوغ فکري لازم نرسيده است و ممکن است در آينده تصميم به عمل جراحي زيبايي را کاري مردود و بيهوده بداند.
بر اساس نظرسنجي که به تازگي در آلمان انجام شده است، 20 درصد نوجوانان 9 تا 14 سال آرزو دارند که يک عمل جراحي زيبايي انجام دهند.
نقش رسانه‌ها را در تبليغات و تشويق نوجوانان به عمل‌هاي جراحي نمي‌توان ناديده گرفت. در بسياري از مسابقات تلويزيوني در کشورهاي اروپايي و آمريکايي، پاداش برندگان، تقبل هزينه‌هاي چنين اعمال جراحي است که از پرهزينه‌ترين اقدامات پزشکي هستند.
پارلمان آلمان هم قصد دارد عمل جراحي زيبايي روي نوجوانان زير 20 سال را ممنوع کند.
ستاره‌هاي کوچک صحنه
وقتي از کودکان در تبليغات کالاها و خدمات در رسانه‌‌ها استفاده مي‌شود، هميشه دو مشکل مطرح مي‌شود:
اول اين که نقش والدين در باز کردن زودهنگام پاي کودکان‌شان به عالم مد و زيبايي چيست؟
و دوم اين که قانون کار و حقوق کودکان در اين باره چه اعتقاداتي دارند؟