شایع‌ترین علل ایجاد موهای زاید

يک متخصص بيماري‌هاي غدد، يکي از شايع‌ترين دلايل ايجاد موهاي زايد در بدن را افزايش حساسيت گيرنده‌هاي مو دانست.
دکتر کارون شاه ابراهيمي گفت: موهاي زايد به دليل افزايش هورمون هاي مردانه، افزايش حساسيت گيرنده‌هاي مو، تومورهاي تخمدان و غدد فوق کليه و يا دلايل نادري چون نقص سيستم آنزيمي ايجاد مي شود.
وي تخمدان پلي کيستيک را نيز از ديگر دلايل شايع ايجاد موهاي زايد دانست که با علائم ديگري از جمله چاقي، اختلال در عادت ماهيانه، نازايي و ديرزايي همراه است.
به گفته اين متخصص بيماريهاي غدد، موهاي زايد در 9 قسمت بدن از جمله پشت لب، چانه، ناحيه غدامي گوش، ران، پشت و ... ديده مي شود.

شاه ابراهيمي معتقد است: براي درمان موهاي زايد استفاده از داروهاي ضد آندروژن که هورمون‌هاي مردانه را کاهش مي دهد مرسوم است که باعث نازکي، رشد کند و پيشگيري از رشد موهاي جديد مي شود.
وي ليزردرماني را نيز از ديگر راهکارهاي مفيد براي درمان موهاي زايد عنوان کرد که باعث سوزاندن ريشه هاي مو مي شود و البته در افرادي که مشکلات هورموني دارند به خوبي جواب نمي دهد. رفع موهاي زائد
اين پزشک متخصص با تاکيد بر اينکه درمان موهاي زايد با ليزر زمان بر است، ادامه داد: اين دوره معمولا شش ماه تا يک سال به طول مي انجامد.
وي با اشاره به اينکه محدوديت زماني براي رويش موهاي زايد وجود ندارد، افزود: اين موها معمولا از حدود 18 سالگي رشد مي کنند و اگر ناشي از دلايل هورموني باشند حالتي شديد و پيش رونده خواهند داشت.
وي تصريح کرد: درمان ريشه کني قطعي براي موهاي زايد وجود ندارد، اما احتمال اينکه با افزايش سن مقدار آن کم شود وجود دارد.
به گفته اين متخصص بيماري‌هاي غدد درجه رشد موهاي زايد از خفيف که درجه يک است تا حالت مردانه که درجه چهار است سطح بندي مي شود و درمان بر همين اساس صورت مي‌گيرد.
منبع:ايسنا