طب سوزني چطور باعث كاهش وزن مي‌شود؟

در مكتب طب سنتي چين گفته مي‌شود چاقي معمولا به خاطر عملكرد ضعيف دستگاه گوارش و نامتعادل بودن ميزان مواد‌غذايي هضم شده كه وارد دستگاه گردش خون مي‌شوند، ايجاد شده و با بيماري‌هايي چون بالا رفتن قند خون، چربي خون، فشار خون، افزايش اسيداوريك و درد مفاصل خود را نشان مي‌دهد. در اين روش طب سوزني لاغري، نقاط حساس با سوزن‌هاي مخصوص هدف گرفته مي‌شوند تا كانال‌هاي انرژي تميز شود و تعادل خون و «چي» تنظيم شده و با تخريب مستقيم سلول‌هاي چربي، تعداد سلول‌هاي چربي در بدن كمتر شود و اشتهاي فرد كاهش يافته و در نهايت وزن كاهش يابد.
سوزن‌ها حدود 40 دقيقه در نقاط خاص بدن باقي مي‌مانند تا باعث تحريك همان نقاط شده و كانال‌هاي انرژي فعال شوند و همچنين گردش خون شتاب مي‌گيرد و گرماي بدن رها مي‌شود تا كاهش وزن اتفاق بيفتد.

تحقيقات علمي در مورد طب سوزني چه مي‌گويند؟
تحقيقات علمي کمي توانسته‌اند تاثير طب سوزني بر کاهش وزن را به اثبات برسانند؛ برخي از اين مطالعات بر اين باورند که طب سوزني مي‌تواند به عنوان تسريع‌کننده لاغري در افراد عمل کند. بر اساس پژوهشي که در سال 2009 در اين زمينه منتشر شد، دانشمندان 31 تحقيق را (با مجموع 3 هزار و 13 شرکت‌کننده) تحليل کردند و به اين نتيجه رسيدند که طب سوزني مي‌تواند تاثير عمده‌اي بر کاهش وزن بدن داشته باشد. البته تمام اين تحقيقات چنين نتيجه درخشاني نداشته و بعضي از آن‌ها کيفيت پاييني داشته و تحقيقات مختلف، نتايج مختلفي را در زمينه تاثير طب سوزني بر کاهش وزن به اثبات رسانده‌اند. براي مثال، مطالعه‌اي که در سال 1999 بر روي 40 فرد چاق انجام شد، نشان داد که اين افراد بعد از 12 جلسه طب سوزني که به صورت هفتگي انجام مي‌شد، وضعيت اعصاب و افسردگي‌شان تا حد زيادي بهبود يافت اما در کاهش وزن‌شان تاثيري نداشت. با اين حال تحقيقي که يک سال پيش از آن انجام شده بود، ثابت کرد افرادي که روزي 2 بار، به مدت 4 هفته در جلسات طب سوزني شرکت داشته‌اند، اشتهايشان از بين رفته و وزن‌شان کم شده است.

آيا من هم مي‌توانم از اين روش استفاده كنم؟
اگر دوره بارداري خود را سپري مي‌كنيد، به هيچ‌وجه مجاز به استفاده از اين روش نيستيد، زيرا در اين روش، غيراز تخريب سلول‌هاي چربي، اشتهاي خود را براي خوردن غذا از دست مي‌دهيد و همين موضوع باعث مي‌شود، كمتر از حد معمول غذا ميل كنيد. اين امر در حالت عادي براي شما ضرر ندارد اما در دوران بارداري هم براي شما و هم براي جنين خطرناك است. زيرا جنين مواد مورد نيازش را از بدن مادر تامين مي‌كند و درصورتي كه شما به اندازه طبيعي غذا نخوريد، نه تنها خودتان بلكه جنين هم با فقر مواد‌غذايي، معدني و املاح مواجه مي‌شود.