سالم ترین روش از بین بردن موهای بدن

تاريخچه از بين بردن مو به عصر حجر و به حدود يکصد هزار سال قبل بازمي‌گردد. نخستين بار اين انسان‌هاي نئاندرتال بودند که شروع به تراشيدن موي بدن خود کردند. بررسي نقاشي‌هاي غارهاي باستاني نشان دهنده شيوه‌هايي است که انسان‌هاي اوليه از آنها براي تراشيدن موها استفاده مي‌کردند. در ابتدا آنها از دو تکه صدف به عنوان موچين استفاده ‌کرده و موها را بيرون مي‌کشيدند. موچين‌ها در طول تاريخ به عنوان محبوب‌ترين وسيله آرايشي ياقي مانده و از سوي مردان و زنان متمدن براي برداشتن توأم با درد موي صورت و بدن مورد استفاده قرار مي گرفتند
درزمان هاي قديم به عنوان يکي از انواع مجازات مجرمين (بخصوص در زنان) موهاي سررا از تَه مي تراشيدند. نخستين تيغ‌هاي صورت‌تراشي سي هزار سال با استفاده از سنگ آتش‌زنه درست شدند. اين تيغ‌ها را شايد بتوان نخستين تيغ‌هاي يکبار مصرف محسوب کرد به خاطر اينکه تيغ‌هاي درست شده با سنگ آتش‌زنه به سرعت کند مي‌شدند. در سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح انسان‌ها قادر به ذوب فلز شده و توانستند براي نخستين بار تيغ‌هاي دائمي موتراشي درست کنند. تيغ‌هاي مسي ساخته شده در اين دوره در هند و مصر يافت شده‌اند.
سالم ترين روش از بين بردن موقتي موهاي بدن مثل زير بغل، نواحي تناسلي، صورت و اندام ها تراشيدن آن با تيغ بوده و بر خلاف عقيده عمومي اين كار باعث كلفت تر يا بيشترشدن موها نمي گردد. رعايت نکات ذيل در مورد استفاده از تيغ براي زدودن موها توصيه مي شود:
همواره تيغ را در جهت رويش مو بر روي پوست بکشيد. تيغ زدن موها در خلاف جهت رويش مو موجب بروز جوش هاي چرکي و تغيير رنگ پوست مي گردد که در دراز مدت دائمي شده و ديگر از بين نمي رود. گرم و مرطوب کردن پوست براي حداقل 5 دقيقه قبل از اصلاح مؤثر بوده و لذا بهتر است در حين استحمام اقدام به اصلاح با تيغ شود.
استفاده از کرم يا ژل حاوي آلو ئه ورا (و يا هر نرم کننده ديگر) قبل و بعد از تيغ زدن بخصوص در مورد ريش و سبيل بسيار مفيد مي باشد. تيغ مصرفي بايستي نو، تيز و ترجيحاً يک بار مصرف بوده و بهتر است که در انتهاي آن لايه اي از مواد نرم کننده وجود داشته باشد. تيغ هاي دو يا 3 لبه براي منطقه صورت بهتر هستند. در حين استعمال تيغ بايستي با يک دست پوست را کشيده تا حرکت تيغ بر روي پوست به آساني و با کمترين احتمال بريدگي همراه باشد. از فشار دادن زياد تيغ بر پوست خودداري نماييد. ناحيه مورد نظر را پس از اتمام کار با آب گرم شسته، با حرکات ضربه اي حوله نرم خشک نماييد (حوله را روي پوست نکشيد) و سپس کرم نرم کننده استفاده نماييد. از استعمال فرآورده هاي سوزاننده (مثل ادئوکلن) پس از تيغ پرهيز نماييد. رفع موهاي زائد
استفاده از كرم موبر هم خوب است ولي امكان بروز حساسيت، قرمزي و خارش پوست بخصوص در صورت و گاهي سوختگي شيميايي پوست وجود دارد و لذا بهتر است آن را قبل از استعمال در پشت گوش و يا پوست بازو امتحان كرد (اكثركرم هاي موبر موجود در بازار براي پوست صورت مناسب نيستند). تبليغاتي كه در مورد رفع دائمي موهاي زائد با استفاده از كرم موبر مي شود، صحت ندارند. موم و واکس هم از ديگر روش هاي برداشت موهاي بدن مي باشند که از معايب آنها احتمال بروز عفونت پوست (فوليکوليت) است. بهترين و مطمئن ترين راه برداشت تقريباً دائمي موهاي بدن استفاده از ليزر بوده که بايستي صرفاً توسط متخصص پوست و مو انجام شود. پودرهاي نظافت بدليل داشتن آرسنيك (كه فوق العاده سمي بوده و ا زطريق پوست قابل جذب است) به هيچوجه نبايد بكار برده شوند.
درصورت استفاده از قيچي براي کوتاه کردن مو بايد توجه داشت که قيچي تيز باشد در غير اين صورت ساقه مو لِه شده، آسيب مي بيند و احتمال بروز موخوره افزايش مي يابد. دستگاه اپي ليدي برخلاف تبليغات موجود بدترين روش براي رفع موهاي دست و پا بوده و داراي عوارض پوستي زيادي مي باشد و لذا مصرف آن اصلاً توصيه نمي گردد.
منبع: پارس ناز