ریزش مو پس از زایمان

در حاملگي به دليل سطح بالاي استروژن (هورمون زنانه) در جريان خون اکثر موها وارد فاز رشد فعال (آناژن) شده و لذا طول عمر موها بيشتر، ريزش موها کمتر و موها پرپشت تر مي گردند. پس از زايمان به دليل کاهش ناگهاني هورمون زنانه يکباره تعداد زيادي از موها وارد فاز استراحت شده و متعاقبا مي ريزند. به اين دليل ريزش موها (که گاهي شديد هم است) 3 تا 5 ماه پس از زايمان رخ داده که طبيعي است و جاي نگراني ندارد.
البته لازم به تذکر است که اگر شير دادن به نوزاد پس از زايمان وجود داشته باشد، ريزش مو در طول آن مدت هم ادامه داشته وتا حدود 2 تا 3 ماه پس از اتمام شيردهي تداوم دارد. در ريزش مو به دليل زايمان همه موهاي ريخته شده دوباره در مي آيند و فقط فرد بايستي مراقب وضعيت تغذيه اي خود به خصوص از نظر آهن، اسيد فوليک و پروتئين ها باشد.

ريزش مو به دليل کشش بيش از حد
گاهي خانم ها موهايشان را کاملا به عقب کشيده و با کش يا تل محکم مي بندند. فشار و کشش وارده به موهاي جلوي سر در دراز مدت باعث کم پشتي موي جلو و کناره هاي پوست سر دختران و پسران جوان است. در صورتي که عامل کشش سريعا مرتفع گردد معمولا ريزش مو قطع شده و موها مجددا رشد مي کنند ولي چنانچه عامل تحريکي براي مدت هاي طولاني ادامه داشته باشد، ممکن است منجر به ريزش غير قابل برگشت موهاي سر شود و در اين حالت پيشاني فرد بلند تر از حد طبيعي مي گردد.

ريزش مو به دليل دستکاري
استفاده بيش از حد از سشوار، رنگ مو، بيگودي، ژل، تافت، مش و خلاصه هر گونه دستکاري زياد موها (حتي برس زدن زياد) در دراز مدت باعث ريزش موها مي گردد. شستشوي خيلي زياد سر با شامپوهاي قوي نيز سبب ريزش موهاي سر مي گردد.

ريزش مو به دليل رژيم هاي لاغري
رژيم غذايي که شديدا کمبود پروتئين و آهن داشته باشد (مثل گياهخواري و خام خواري) موجب ريزش مو مي گردد. علت اين است که قسمت عمده مو از پروتئين تشکيل شده است. همچنين در رژيم هاي لاغري سريع که فرد مي خواهد در مدت کوتاهي وزن زيادي کم کند، ريزش شديد موها مشاهده مي گردد. رژيم هاي غذايي ملايم از اين نظر بهتر هستند. کمبود برخي ويتامين ها مانند ويتامين A، E، H (بيوتين) و B5 و همچنين کمبود روي، گوگرد و مس باعث بروز ريزش مو مي گردد.
ب) گاهي ريزش مو به عنوان يک بيماري جداگانه محسوب شده و مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در اين قسمت دو بيماري مهم قرار دارند که عبارتند از: ريزش منطقه اي مو (آلوپسي آره آتا) و ريزش موي مردانه (آلوپسي آندروژنتيک).

منبع: سيمرغ