چگونه از پوست خود در برابر تابش آفتاب و افزایش سن محافظت کنیم؟

هیچ سنی برای مراقبت از پوست دیر نیست

نور خورشید خواص فراوانی دارد؛ خواب را تنظیم می‌کند، ترشح ویتامین D را در بدن افزایش می‌دهد، و سلامت و شادابی را به بدن هدیه می‌کند. اما در عین حال مضراتی نیز دارد: قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب موجب چین و چروک پوست، لک‌های مزمن و سرطان پوست می‌شود.

درحقیقت نور خورشید تنها مسبب نمایش گذر عمر و افزایش سن است. اما شما مجبور نیستید در مقابل این تشعشعات زیانبار تسلیم شوید.
پرفسور دارل اس. ریگل، متخصص پوست از دانشکدۀ پزشکی دانشگاه نیویورک می‌گوید: " حتی اگر در گذشته اقدامی نکرده اید، مطمئن باشید که هیچ وقت برای محافظت از پوست دیر نیست." در اینجا نکاتی مهم برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید را ذکر می‌کنیم.
برای شروع، هر خانمی باید استفاده از میوه‌ها و سبزیجات را در برنامۀ غذایی خود بگنجاند. میوه‌ها و سبزیجات حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان هستند که اثرات نامطلوب نور خورشید را کاهش می‌دهند. ( ترک سیگار نیز برای افراد سیگاری بسیار مهم است چون دود سیگار به مقدار قابل توجهی مولکولهای مخرب پوست تولید می‌کند.)

اما مهمترین اقدام این است که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید. مادامیکه از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید،می توانید از خواص مثبت آفتاب استفاده کنید و با پوشش مناسب می‌توانید به فعالیتهای خارج از خانه بپردازید بدون آنکه نگران تشعشعات زیانبخش آفتاب باشید.
چگونه آفتاب پوست را پیر میکند

هربار که آفتاب به پوست بی حفاظ شما می‌تابد، پوست رنگدانه‌هایی تولید می‌کند که تشعشعات را جذب و متفرق می‌کنند. تیرگی پوست بدین معناست که پوست در حال محافظت از خود در برابر تشعشعات مضر است. اما این قابلیت پوست نیز محدود است و به مرور زمان اشعۀ ماوراء بنفش A (UVA ) و اشعۀ ماوراء بنفش UVB ) خورشید، لایه‌های زیرین پوست _ که لایۀ زیر پوستی نامیده می‌شود، و باعث بروز چین و چروک، لک‌های قهوه ای و بروز سرطان پوست می شود _ را ضعیف تر و آسیب پذیر تر می‌کند.

شایع ترین ( و کم خطرترین) نوع سرطان پوست، کارسینوم سلول‌های بازال است. این بیماری از لایه‌های رویی پوست، بشره، شروع می‌شود و عموما" بیش از این انتشار نمی‌یابد. در حالیکه نوع دیگری از سرطان غالبا" به بخشهای عمیق تر راه پیدا کرده و احتمال انتشار و انتقال آن به سایر نقاط بدن بیشتر است. هر دو بیماری یاد شده ، در صورتی که زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند. با این وجود، ملانوما _ سرطانی که از سلولهای رنگدانه‌های پوست آغاز می‌شود و به سایر اندامها می‌رسد _ می‌تواند کشنده باشد. این نوع سرطان، عامل مرگ 75 درصد از افرادی است که بر اثر سرطان پوست جان می‌بازند.

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم از پوستمان در برابر اشعۀ مضر آفتاب محافظت کنیم؟
این برنامۀ چهار مرحله ای، حاوی نکات مهمی است که در محافظت از پوست در برابر آفتاب بسیار مفید و موثر است.