رژیم غذایی دکتر اندروویل ؛ رژیم لاغری سریع!

طبق نظر دکتر ويل ، هرچه ما مصرف مي‌کنيم روي سلامت تاثير زيادي دارد و رژيم غذايي تنها يک جنبه از زندگي ما را تشکيل مي‌دهد، در حالي که سلامت و شادابي روح و جسم ما به عوامل متعددي بستگي دارد. مصرف قرص لاغري يک رويه طبيعي نيست و ممکن است عوارض ناگواري درپي داشته باشد. کاهش وزن تدريجي که مدنظر بيشتر متخصصان تغذيه است ، يک روش کاملا ايمن ، بي خطر و معقول به حساب مي‌آيد. بايد گفت تغذيه يک علم است و اگر به صورت علمي ، وزن کم کنيد، حتما موفق خواهيد شد و هيچ گونه جاي شکي وجود ندارد.

رژيم غذايي دکتر اندروويل

رژيم لاغري-رژيم غذايي رژيم لاغري سريع رژيم چاق شدن-رژيم غذايي دکتر اندروويل

در روش علمي لاغري به نوع غذا و انواع کربوهيدرات‌ها، چربي‌ها و پروتئين‌ها توجه مي‌شود، پس لطفا به هيچ وجه سراغ افراد غيرمتخصص نرويد. علم تغذيه مي‌تواند به لاغري شما کمک کند بدون آن که آسيب ببينيد. مطمئن باشيد.

دکتر ويل رژيمي را براي کاهش وزن پيشنهاد مي‌کند که به عنوان رژيم مديترانه اي هم بتازگي شهرت پيدا کرده است.

اين رژيم در اسپانيا، جنوب فرانسه ، ايتاليا، يونان و قسمتهايي از خاورميانه متداول است. در اين رژيم ، گوشت قرمز وجود دارد، اما محور اصلي غذا را تشکيل نمي دهد. حالا به رژيم دکتر ويل توجه کنيد:

کربوهيدرات‌ها:

اين مواد حدود 50-60 درصد کالري شما را تامين خواهند کرد و تا حد امکان بايد از طريق غلات و سبزيها (که کربوهيدرات پيچيده در آنها زياد است ) به بدن برسد.اين کربوهيدرات‌ها، گلوکز (قند) را به آرامش و کم کم وارد جريان خون مي‌کنند و نمي گذارند به طور ناگهاني قند خون افزايش يابد. موادي که حاوي کربوهيدرات‌هاي خوب هستند شامل سيب ، لوبيا، جو و نان حاوي غلات است. برنج سفيد بايد کمتر و از برنج قهوه اي استفاده شود زيرا مي‌تواند بتدريج گلوکز را به بدن وارد کند.

چربيها:

در اين رژيم حدود 30 درصد کالري از چربيها به دست مي‌آيد که عمده آن بايد از روغنهاي تک اشباعي مثل روغن زيتون و غذاها ي حاوي اسيد امگا-3 باشد مثل ماهي (سالمون ، ساردين و...)، دانه‌هاي روغني و گردو.

پروتئين: پروتئين بايد حدود 10-20 درصد رژيم غذايي را در بر بگيرد و به جاي پروتئين حيواني از پروتئين گياهي (مثل حبوبات و سويا) استفاده شود.

در ضمن توصيه دکتر ويل بر اين است که روزي 40گرم فيبر مصرف شود و اگر از ميوه و سبزيها (بخصوص توت فرنگي ، تمشک ، گيلاس ، توت سياه و حبوبات) و غلات استفاده کنيد براحتي اين 40 گرم تامين مي‌شود.در اين رژيم ، مصرف شير ممنوع است و مصرف پنير و ديگر فرآورده‌هاي لبني بايد بسيار کم و محدود باشد. علت آن است که بيشتر افراد، مصرف شير و لبنيات را تحمل نمي کنند (تحمل نکردن لاکتوز شير) يا بعضي‌ها به پروتئين آن حساسيت دارند. در صورتي که تحمل شير امکانپذير بود بايد از نوع کم چرب آن استفاده شود

دکتر ويل معتقد است محدود کردن مصرف پروتئين به اين دليل است که کلسيم کمتري از بدن دفع شود. ماهي‌ها، سبزيهاي برگدار، کلم بروکلي ، انواع سبزيهاي دريايي و شير غني شده با سويا همگي از منابع خوب کلسيم هستند.در اين رژيم کربوهيدرات‌ها يا سبزيهاي حاوي آن و غلات به گلوکز تبديل مي‌شوند که منبع اصلي انرژي بخصوص براي مغز است.

متاسفانه بسياري از کربوهيدرات‌هاي ساده و مصنوعي تنها ما را چاق مي‌کنند. تعداد بسيار کمي از اين کربوهيدرات‌هاي مصنوعي ما را به سمت لاکتوز مي‌فرستند که در اين حالت بدن از ذخاير چربي استفاده مي‌کند تا انرژي خود را تامين کند و اگر طولاني مدت اين اتفاق بيفتد بخصوص اگر سطح کلسترول بالا و کلسيم از دست برود براي سلامت بدن بسيار مضر و مخرب است.

بهترين منابع کربوهيدرات‌ها غلات و سبزيها هستند، زيرا به آرامي گلوکز را وارد خون مي‌کنند. دوم اين که چربي‌ها و روغن‌ها که منابع فشرده تري از انرژي به حساب مي‌آيند (نسبت به کربوهيدرات‌ها) باز هم از نظر شيميايي بايد به گلوکز تبديل شوند تا بدن بتواند از آنها استفاده کند.

اگرچه اين روزها چربي در ذهن مردم وجهه خوبي ندارد، اما بايد بدانيد چربي تا حدي براي بدن ضروري است و بايد به صورت متعادل دريافت شود. چربي زياد عامل اصلي بيماري قلبي و سرطان به حساب مي‌آيد.

اگر چربي کافي نباشد هم مشکلاتي مثل التهاب پوست ، ريزش مو و استعداد ابتلا به عفونت دامنگير ما خواهد شد.

سوم اين که ما براي حفظ ساختار بدن و انجام اعمال ترميمي آن به پروتئين‌ها نياز داريم. پروتئين هم در صورت نياز مي‌تواند به گلوکز تبديل و به عنوان منبع انرژي استفاده شود. پروتئين‌ها از 20نوع اسيدآمينه تشکيل شده اند که 10 تاي آنها بايد از طريق رژيم غذايي وارد بدن شوند.مصرف پروتئين زياد، بار کاري دستگاه‌هاضمه را افزايش مي‌دهد و ممکن است به کبد و کليه‌ها آسيب برساند. مصرف پروتئين کم و ناکافي باعث سوءتغذيه ، افزايش استعداد ابتلا به عفونت و حتي مرگ زودرس مي‌شود.

دکتر ويل ، ورزش را به عنوان جز مهم و اساسي اين برنامه در نظر مي‌گيرد و معتقد است ورزش منظم و مرتب باعث مصرف کالري شده و وزن بدن شما را به حالت دلخواه درمي آورد و شما مي‌توانيد در طولاني مدت وزن کم و وزن مورد نظر را حفظ کنيد.

متخصصان تغذيه ، رژيم دکتر ويل را راهکاري معقول و اصولي براي لاغري مي‌دانند که با حفظ سلامت بدن به کاهش وزن فرد کمک مي‌کند. رژيم دکتر ويل ، رژيمي بر پايه منابع گياهي است و مصرف منابع حيواني را بسيار کم توصيه مي‌کند که امروزه همه مي‌دانند چنين رويه اي جزو سالمترين رويه‌هاي غذايي است که ابتلا به بيماري قلبي و سرطان را کاهش مي‌دهد و طول عمر فرد افزايش مي‌يابد.

انجمن متخصصان تغذيه امريکا اين رژيم را تاييد کرده اند و آن را موجب حفظ سلامت بدن مي‌دانند؛ بنابراين با رعايت اين رژيم ، شما از نظر جسمي و روحي آسيب نمي بينيد. يکي از مشکلات عمده رژيمهاي غذايي آن است که بسياري از افراد بر اين باورند رژيم غذايي يعني محروميت از خوردن و عذاب روحي کشيدن.

به همين دليل چون فکر مي‌کنند رژيمهاي لاغري با عذاب روحي همراه است نمي توانند آن را در مدت لازم حفظ کنند و نتيجه مطلوب نمي گيرند و يا بدتر از همه به سراغ داروهاي لاغري مي‌روند تا يک شبه خوش هيکل شوند.