رژیم غذایی جهت چاقی شکمی

بسياري از افراد نيازمند کاهش اندازه ي دور کمرشان هستند و به راستي چه کسي يک شکم صاف را نمي خواهد؟
اساس يک رژيم غذايي صاف کننده ي شکم، يک الگوي غذايي متناسب که ميزان انرژي آن محدود شده است، مي باشد. از طرف ديگر، اين نوع رژيم حاوي مقادير کافي از سبزيجات، ميوه جات و غلات سبوس دار است.
اين نوع رژيم غذايي، همان چيزي است که به طور متداول تحت عنوان "رژيم مديترانه اي" معروف مي باشد. در اين نوع رژيم، توصيه مي گردد انرژي دريافتي شما به طور ناگهاني کم نگردد و حاوي انرژي اي معادل با 1600 کالري باشد.
در اين نوع رژيم، بر مصرف يک سري مواد غذايي تاکيد مي شود از جمله: غلات سبوس دار، ميوه ها، سبزي ها ، آجيل، حبوبات، شير و لبنيات کم چرب و کمي گوشت قرمز (مصرف گوشت قرمز در حدود يک بار درهفته).
خيلي از رژيم هاي تبليغاتي تضمين کننده ي لاغري شکم و پهلو، بر مصرف چربي هاي تک زنجيره اي غير اشباع مانند روغن زيتون يا روغن آفتابگردان تاکيد دارند. اگرچه مصرف چربي هاي سالم در کنترل چاقي و به ويژه چاقي شکمي مفيد است، ولي به تنهايي موثر نخواهد بود، زيرا به هر حال حاوي انرژي فراوان مي باشند.
آيا رژيم غذايي خاصي براي از بين بردن چاقي هاي موضعي وجود دارد؟
واقعيت آن است که شواهد علمي کنوني، رژيم غذايي را که باعث لاغري يک قسمت از بدن شود، تاييد نمي کنند. هنگام رژيم غذايي، روند لاغري از صورت آغاز مي شود و به سمت پايين حرکت مي کند.
در رژيم هاي لاغري سريع الاثر که همراه با محدوديت شديد کالري در يک مدت زمان کوتاه مي باشد، بيشترين منطقه اي که لاغر مي شود، صورت فرد خواهد بود. در نظر بگيريد فردي که فقط از چاقي شکمي رنج مي برد و صورت لاغري دارد، با استفاده از اين نوع رژيم هاي غير اصولي، علاوه بر اين که دچار اختلالات فراوان جسمي مي گردد، لاغري صورت و به عبارت ديگر افتادگي پوست، تغييرات نامطلوب ظاهري را در او به وجود مي آورد که شما و نزديکان تان را از اجراي هر نوع رژيم لاغري مايوس مي نمايد.
ولي در صورتي که يک رژيم غذايي اصولي را که همراه با کاهش تدريجي در انرژي دريافتي و اصلاح الگوي تغذيه اي باشد آغاز نماييد، قطعا بعد از مدت کوتاهي بيشترين حجم بافت چربي را از ناحيه مورد نظرتان از دست خواهيد داد، بدون آن که عوارض نامطلوبي را در شما ايجاد نمايد.
تاثير چربي هاي غير اشباع، بويژه روغن زيتون و دانه هاي گياهي مانند انواع خشکبار و سويا در رفع چاقي شکمي چگونه است؟
چربي هاي اشباع و به ويژه چربي هاي ترانس، چاقي شکمي را تشديد مي کنند. بر همين اساس در رژيم هاي لاغري شکم، بر مصرف چربي تک زنجيره اي غير اشباع (مثل روغن زيتون) به همراه هر وعده غذايي تاکيد مي گردد. روغن هاي تک زنجيره اي غير اشباع در زيتون، اووکادو، آجيل، کاکائوي تيره، سويا، تخم کتان و روغن آفتابگردان، يافت مي شوند.
مطالعات پژوهشي نشان مي دهد مصرف روغن تک زنجيره اي، مزاياي بسياري براي سلامت و نيز به دست آوردن شکمي صاف دارد. چربي هاي تک زنجيره اي غير اشباع همچنين ممکن است به کنترل اشتها کمک کنند و در نتيجه افزودن آن به وعده ها و ميان وعده هاي غذايي، رعايت برنامه غذايي و کاهش چربي شکمي را آسان تر مي کند.
اما به اين نکته بايد توجه ويژه اي داشت که در افرادي که سال ها داراي برنامه غذايي نامنظم و چاقي بوده اند، اثرات مطلوب چربي هاي غير اشباع با پُرخوري ناپديد مي گردد، زيرا بايد پذيرفت که به هر حال چربي هاي غير اشباع نيز حاوي انرژي مشابه ساير روغن ها بوده و در افراد چاق که انتقال پيام سيري به مغز دچار اختلال است، در نهايت چاقي کم نخواهد شد.
توصيه هاي اساسي براي حذف چاقي موضعي:
- واقع بين باشيد: اين توصيه در كاهش چربي شكمي، مهم تر از ساير موارد مي باشد. توجه داشته باشيد که روش سريعي براي كاهش چربي دور شكم وجود ندارد.
- بسيار محتاط باشيد: چنانچه رژيمي يافتيد كه به شما اطمينان داد سريعا چربي شكمي شما را كاهش مي دهد، بدانيد فايده اي نخواهد داشت و احتمالا سبب از دست دادن آب بدن مي گردد تا چربي بدن؛ و بعد از قطع اين رژيم، آب بدن مجددا برمي گردد.
- متعهد به ادامه رژيم باشيد: براي كاهش چربي شكمي و حفظ لاغري آن، مصمم باشيد.
- داشتن رژيم غذايي منظمي که حاوي سه وعده اصلي و دو تا سه ميان وعده باشد، در تنظيم متابوليسم (سوخت و ساز) طبيعي بدن شما اهميت فراوان دارد و از پراشتهايي کاذب شما جلوگيري مي نمايد.
- انجام ورزش هاي هوازي مانند پياده روي، دوچرخه سواري و شنا در کاهش چربي شکمي خيلي موثر است.
- دراز و نشست: چنانچه مي خواهيد شكم سفتي داشته باشيد، بايد روي ماهيچه هاي شكمي كار كنيد. دليلي براي ترس از ورزش هاي شكمي مانند دراز و نشست در صورتي که به درستي انجام شود، وجود ندارد. ولي از طرف ديگر توجه به اين نکته مهم است که اين ورزش هم به تنهايي موثر نيست و باعث بروز کمردرد در شما مي شود.
درباره ي شروع و نوع فعاليت بدني حتما با پزشک تان مشورت نماييد
- رژيم غذايي كم چربي: رژيم كم چرب با مقدار زيادي ميوه ها و سبزيجات تازه داشته باشيد. چربي موجود در رژيم غذايي شما بايد 25 تا 30 درصد از انرژي دريافتي روزانه شما را تشکيل دهد که در اين بين بايد بيشتر از چربي هاي غير اشباع استفاده نماييد. بر همين اساس:
* از روغن زيتون و يا دانه هاي روغني مانند خشکبار، در حد تنظيم شده توسط متخصص تغذيه مي توانيد استفاده نماييد.
* مصرف غذاهاي دريايي: حداقل 2 تا 3 بار در هفته، ماهي بخوريد.
* آنچه نبايد بخوريد: از مصرف گوشت هاي پر چرب و پر نمك ( مثل سوسيس و کالباس) اجتناب نماييد. از مصرف مواد قندي و شيرين نيز بپرهيزيد.