درمان و رفع بوی بدن

چگونه مي توان در اين فصل از ايجاد بوي بدن پيشگيري کرد و مانع ايجاد آن شد؟
گرما، حضور در اماکن عمومي و استرس از جمله عواملي هستند که تعريق زياد بدن را به همراه دارند. در اکثر موارد اين مسئله بوي نامطبوعي ايجاد مي کند که علاوه بر اينکه خود فرد از آن رنج مي برد، ديگران نيز از حضور در کنار او آزرده خواهند شد. اما اين مشکل را مي توان با چند توصيه مهم اما بسيار ساده و کاربردي برطرف کرد.
رعايت بهداشت شخصي
بوي بدن به خاطر تکثير باکتري ها و ترشح عرق از غدد عرقي قرار گرفته در قسمت هاي زير بغل، مقعد، ناف و پستان ايجاد مي شود. به همين دليل يکي از مهم ترين نکات براي پيشگيري از بوي نامطبوع بدن، رعايت بهداشت شخصي کامل است که از جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
هر روز صبح بعد از ورزش و شب ها در صورت لزوم دوش بگيريد.
دست ها را قبل از غذا خوردن و هر زماني که احساس مي کنيد لازم است بشوييد.
موهاي زائد زير بغل را مرتب برطرف کنيد زيرا موها بو را نگه مي دارند.
قسمت هاي حساس بدن مانند زير بغل، پاها، صورت و دست ها را با تکه اي پنبه آغشته به الکل 70% به طور مرتب ضدعفوني کنيد.
اسانس هاي طبيعي
اغلب اوقات گياهان مي توانند براي مقابله با بوي بد بدن به کمک ما بيايند. در واقع، اسانس هاي گياهان براي از بين بردن باکتري هاي عامل بوي بد، پيشگيري از تعريق و جذب رطوبت ناشي از ترشح عرق مؤثر هستند. پماد اين اسانس ها براي قسمت هاي ايجاد کننده بوي بدن استفاده مي شود و اسپري آنها براي کفش ها و ملحفه ها مفيد است. جالب است بدانيد نعناع تند براي برطرف کردن بوي بد بدن بساير مؤثر است.
اجتناب از پوشيدن لباس هاي بسيار تنگ
زماني که بدن عرق مي کند، لباس نبايد به هيچ وجه به بدن بچسبد. لباس هاي تنگ در واقع تعريق، انتشار بو و ايجاد لکه را تشديد مي کند.بر خلاف اين، پوشيدن لباس هاي گشاد و راحت جريان هوا را تسهيل مي کند، تعريق را کاهش مي دهد، بوي بدن را از بين مي برد و مانع از ايجاد لکه روي لباس ها مي شود. رفع موهاي زائد
لباس هاي نخي و پنبه طبيعي براي روزهاي گرم تابستان ارجحيت دارند زيرا به پوست نمي چسبند. بر عکس بايد لباس هاي جين و چسبان را براي روزهاي خنک تر کنار گذاشت.
به علاوه بسياري از لباس ها از الياف مصنوعي مانند پلاستيک تهيه مي شوند که مانع از تنفس پوست شده و بوي بدن را حبس مي کنند. در حالي که لباس هاي تهيه شده از الياف طبيعي باعث تنفس پوست شده و تعريق را کاهش مي دهد.
جريان هوا
گرچه نور خورشيد خيلي زود دماي بدن را افزايش مي دهد و باعث تعريق و بوي بد بدن مي شود اما اين دليل مناسبي براي دوري از محيط بيرون نيست. در واقع در اکثر موارد محيط محدود و بسته به دليل عدم جريان هوا به تدريج باعث افزايش دماي بدن مي شود. اما در صورت حضور در هواي باز، اگر زير نور خورشيد هستيد،‌ مرتب صورت را با آب خنک کنيد، مايعات زياد بنوشيد و همچنين از پوشيدن لباس هاي ضخيم و با رنگ هاي تيره دوري کنيد.
کنترل استرس
استرس نيز مانند نور خورشيد باعث افزايش دماي بدن مي شود. اما گرچه استرس عامل تعريق محسوب مي شود اما راهکارهاي ساده اي مي تواند به رفع اين مشکل کمک کند. تمرينات تنفس عميق و و مديتيشن مانند يوگا در غلبه بر استرس بسيار مؤثر است.
پودر تالک
عرق از ايجاد رطوبت روي پوست پاها، زير بغل و حتي دست ها ايجاد مي شود. اين رطوبت ايجاد باکتري هاي عامل بوي بد بدن را تسهيل مي کند. در اين صورت مي توان از پودر تالک کمک گرفت. تالک ماده معدني با خواص متعدد است که مقدار بالاي منيزيوم آن عامل جذب رطوبت بوده و به همين دليل راه حلي طبيعي و مقرون به صرفه است.
براي پيشگيري از عرق پاها مقداري کربن فعال،‌ تالک يا بيکربنات سود را درون کفش ها بريزيد تا مانع از ايجاد رطوبت شود. همچنين کفش هايي از جنس چرم انتخاب کنيد که پا نفس بکشد يا انواع صندل ها را بپوشيد. شستشوي پاها با آب گرم همراه با برگ بو و مريم گلي و همچنين استفاده از اسانس گياهي روي پاها نيز مي تواند مفيد باشد.
قدس آنلاين