درمان لاغری و چاقی موضعی به روش بادکش

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر به نقل از بولتن نيوز، بادکش گذاشتن يا به قول عامه، ليوان انداختن از روش هاي مهم درماني در طب سنتي است که داراي سابقه‌اي چند هزارساله است. از گذشته ھاي دور، اطباء مشرق زمين به خواص درماني بادکش گذاري پي برده؛ در درمان بسياري از بيماري ھا و دردها از آن بهره مي‌گرفتند.
حجامت و بادکش درماني در خاورميانه قدمتي هزاران ساله دارد. در طب سنتي ايران‌زمين نيز درمان با بادکش سابقه‌اي طولاني دارد و توسط اطباي بزرگي چون ابوعلي سينا، رازي، جرجاني و … به‌کرات جهت درمان بيماري ها و دردهاي مختلف و نيز لاغري موضعي تجويز شده است.
در همه دنيا، ازجمله جامعه‌ ما بسيارى از مردم به بيمارى هاى مختلف مبتلا هستند که دردهاي ناشى از اين بيمارى ھا، پزشک را مجبور به تجويز داروهاي مسکن مي‌کند.
عوارض ناشى از اين داروها، سبب بيمارى ھاى جديد مي‌ شود که گاهي پس از تشخيص، غيرقابل‌ جبران است. در اين ميان استفاده از دستگاه دردکش به‌ عنوان روش درمان فيزيکى، بسيار حائز اهميت است.
به عقيده‌ ابن‌سينا، بهترين مکتب پزشکى آن است که به دارو نياز نداشته باشد.
در روايات مختلف نيز پرهيز از دارو تا زمانى که بدن بتواند درد را تحمل کند، از اولويت برخوردار است.
رسول گرامى اسلام (ص) دراين‌باره مي‌فرمايند: «تا زمانى که بدن تو تحمل درد را دارد، از دارو بپرهيز و زمانى که ديگر تحمل آن را نداشت، از دارو استفاده کن.»
نتيجه‌ اي که از روايات مختلف گرفته مي‌شود، اين است که بستگي به نوع بيمارى ها قبل از مصرف دارو بايد تحمل بدن را در نظر بگيريم و از مصرف فوري دارو پرهيز کنيم تا دچار بيمارى ھايى که از داروها به وجود مي‌آيد، نشويم.
در روايات، براي درمان بيمارى ها، شيوه ھاى مختلفى بيان شده است.
در برخى راههاى درمانى، استفاده از درمان فيزيکى، بدون استفاده از دارو توصيه مي‌شود؛ مانند پرهيز، حجامت گرم و تر و حجامت گرم و خشک و ماساژ درمانى، بادکش درمانى و درمان فيزيکى بدون استفاده از دارو، از راهھاى درمان بيمارى ها است.
انواع بادکش:
امروزه بادکش را به دو دسته گرم و سرد تقسيم‌ بندي مي‌کنند؛ بادکش به شيوه سنتي که با استفاده از آتش و ليوان يا کوزه انجام مي‌شود به‌عنوان بادکش گرم و بادکش از طريق دستگاه هاي ساکشن دستي يا برقي بادکش سرد ناميده مي‌شود.
طبق نظر پزشکان طب سنتي و با توجه به تجربيات فراوان، تأثير بادکش گرم در درمان دردها و بيماري ها بيشتر از بادکش سرد است.
از آنجا که دستگاه دردکش با مکانيسم سرد و خشک عمل مي‌کند، براى تکميل درمان، بهتر است محل مورد نظر را با حوله‌ گرم و روغن‌ مالي و ماساژ، گرم کرده، سپس با اين دستگاه اقدام به بادکش کرد.
کاربرد درمانى بادکش
بادکش گذارى با مکانيسم هاى متعدد سبب رفع دردها و درمان بيمارى هاى مختلف مي‌شود که در زير به تعدادى از اين مکانيسم ها اشاره مي‌شود:

- يکى از علل درد و خستگى در قسمت هاى مختلف بدن؛ تجمع برخي مواد همچون اسيد لاکتيک و ساير مواد زائد سلولى در مويرگ ھاى سطحى بدن است که با اختلال در خون‌ رساني موضعى همراه است.
بادکش با ايجاد خلأ سبب انبساط عروق سطحى، تجمع خون در موضع و افزايش خون‌ رساني موضعى مي‌شود. در نتيجه اکسيژن و غذاى بيشترى به سلول ها رسيده، درد و خستگى رفع مي‌شود.
- افزايش خون‌ رساني موضعى با فراخوانى سلول ھاى دفاعى و فاکتورهاي ضد التهاب خونى به موضع، سبب تسريع ترميم آسيب هاى بافتى و عفونت هاى موضعى مي‌شود. مثلاً با بادکش کردن اطراف زخم ھاى بستر مي‌توان به ترميم و بهبود اين زخم ھا کمک شايانى کرد.
- بادکش با ايجاد خلأ در تخليه‌ سموم و عفونت هاى موضعى، مثلاً در گزيدگى با مار و عقرب کمک‌کننده است.
- بادکش با ايجاد فشار منفى باعث انبساط عضلانى شده و در رفع اسپاسم عضلانى که علت بسيارى از دردهاي موضعى است، کمک‌کننده است.
- بادکش با تحريک روده ها و دستگاه گوارش در درمان برخى از بيمارى ھاى گوارشى، نظير زخم معده، تنبلى روده و يبوست کمک‌کننده است.
- بادکش متناوب با جذب خون به عضلات در رفع لاغرى هاى موضعى و افزايش بافت ماهيچه‌اي موضع مؤثر است.
- اگر علت چاقى تجمع موضعى چربى باشد، بادکش گرم با مکانيسم فراخوان خون به ناحيه‌ي پرچربى در سوزاندن چربى هاى موضعى مؤثر است.
- از فشار منفى ايجاد شده توسط بادکش مي‌توان در کنترل و تنظيم بعضى از خونريزى ها در بدن بهره گرفت؛ مثلاً در قاعدگى با خونريزى شديد؛ انجام بادکش زير سينه باعث مي‌شود فشارخون از اندام تحتانى را به سمت اندام کشيده و از شدت خونريزى کاسته مي‌شود. يا در خونريزي شديد بيني با بادکش کردن اطراف ناف در طرف خونريزى فشارخون به قسمت ھاى تحتانى منتقل شده و خونريزي کم کم قطع مي‌شود.
- تعدادى از دردهاي عضلانى بر اثر درگير شدن اعصاب حسى بين ماهيچه ها يا بافت پيوندى سخت شده ايجاد مي‌شود؛ بنابراين با بادکش نمودن در بسيارى از موارد اين فشار از روى عصب برداشته شده و درد تسکين مي‌يابد.
- در رفع خواب‌رفتگي ها و گزگز اندام، بادکش با تسريع خون‌رساني و اکسيژناسيون بافتى مؤثر است.
- عده‌اي از اطباء و حکما از فشار منفى بادکش جهت کمک به خروج سنگ هاى کليوى استفاده مي‌کنند. به اين صورت که بعد از روغن‌مالي، مسير کليه ھا را از طرف کليه به سمت مثانه بادکش متحرک مي‌کنند.
- در افرادى که داراى طبع سرد و تر هستند و در اصطلاح طب سنتى بلغمى مزاج‌اند، بادکش گرم و خشک کاربرد فراوانى دارد و جايگزين مناسبى براى حجامت تر است.
- طبق تعريف طب سنتى گاهي دردها بر اثر غلبه‌ي سردى بر بافت يا عضو ايجاد مي‌شود و تجربه نشان داده است که بسيارى از دردهاي موضعى با گرم کردن موضع تسکين مي‌يابد. بادکش گرم در رفع اين دردها مؤثر است.
- اين مسئله قطعى است که افزايش خون‌رساني پوست توسط بادکش گذارى در رفع بسيارى از بيمارى ھاى پوستى مؤثر است.
- در زانوهايي که دچار تورم، درد و تجمع مايع در مفصل شده‌اند با بادکش متناوب ?0 تا 120 جلسه يک روز در ميان مي‌توان کم کم اين مايع را از محيط خارج کرد.