چاقی شکمی در مردان

قديمها معتقد بودند که اندازه شکم اقايون ارتباط مستقيمي با ميزان دارايي و وضع مالي انها دارد.البته اين نظر کم کم در حال تغيير مي باشد و هر مردي که تمکن مالي بهتري دارد سعي مي کند که اندام مناسبتر و ورزيده تري داشته باشد.
از نظر فرهنگي ما ايرانيان با کمال تاسف مردمان ورزشکاري نيستيم و عادت به ورزش کردن نداريم ، از اين رو مشکل شلي و افتادگي ماهيچه ها تقريباً از شايعترين مشکلاتي است که در چاقي موضعي شکم بخصوص در اقايان قابل مشاهده است. چاقي شكم در آقايون بعد از ازدواج بيشتر در كشورهاي آسيايي و به خصوص در ايران ديده مي‌شود، اما مي‌توان با رعايت برخي نكات تغذيه‌اي، از اين اتفاق جلوگيري كرد، چرا كه تغيير الگوي تغذيه‌اي پس از ازدواج، مهم‌ترين دليل بزرگ‌شدن شكم آقايان است. لاغري پهلو و شکم

اغلب مردان ايراني پس از ازدواج تلاش مي‌كنند درآمد بيشتري كسب كنند و زمان بيشتري را در محل كار بگذرانند كه همين موضوع موجب مي‌شود زمان كمتري را به ورزش اختصاص دهند و در نتيجه معمولا به طور ناخواسته دچار اضافه‌وزن مي‌شوند.فشارهاي مالي دوران متاهلي، استرس‌هاي پس از شروع زندگي مشترك و حتي عوامل ژنتيكي و وراثتي نيز در افزايش دور شکم اقايان بي تاثير نيست..

شکم انسان از عضلاتي قوي پوشيده شده که نگهدارنده امعاء و احشاء است . ورزش نکردن مرتب و روزانه ، انجام فعاليت هاي نشسته و مصرف کالري بيش از نياز ، موجب تجمع چربي در منطقه شکم مي شود ؛ دراين صورت عضلات شکم ، سفتي و حالت اوليه خود را از دست داده و شکل ظاهري اندام افتاده شده و چربي ذخيره اي شکم به حالت تيوپ مانند در بالا و پايين ناف ديده ميشود.

بافت چربي ، براي بدن يک انبار انرژي است و بدن مازاد نياز خود را در آن ذخيره کرده ، در مواقع نياز، از آن برداشت مي کند . پس بايد کاري کرد که بدن نيازمند انرژي بافت چربي شود . دريافت کالري کمتر و ورزش کردن، راه رسيدن به اين مقصود است. البته اکنون با روش هاي ديگري مثل جراحي نيز، اين چربي ها را بر مي دارند. ولي اگر بتوانيم با ورزش، که سلامت عمومي بدن را به دنبال دارد، آن را از بين ببريم، مسلما به جراحي نيازي نخواهد بود. اگر دور شکم يک اقا بالاي 110 سانتي متر و يا نسبت کمر از روي ناف به دور باسن بالاي عدد يک باشد زنگ خطر زده براي آقا زده شده است…

رعايت نکات ذيل مي تواند در کم شدن اندازه دور شکم موثر باشد:

1- نحوه تغذيه صحيح

يعني تقسيم کردن وعده هاي غذايي به 6 وعده (3 وعده غذايي اصلي و 3 ميان وعده يعني 10 صبح،5-6 بعد از ظهر و 2 ساعت بعد از صرف شام) اولين عاملي است که ميتواند در جلوگيري از چاقي بخصوص چاقي شکمي موثر باشد.

2- حذف وعده هاي غذايي

حذف هر کدام از وعده هاي غذايي مخصوصا صبحانه و شام در ايجاد چاقي شکمي موثر است.توجه داشته باشيد حذف وعده صبحانه و به دنبال آن دير ناهار خوردن باعث ميشود اولا با ولع بيشتري غذا ميل شود و ثانيا بدن انسان به علت کمبود مواد غذايي و احساس پديد آمدن قحطي دنباله دار تمام وعده غذايي مصرف شده را به شکل چربي در باسن،شکم،ران و پهلوها ذخيره کند . در اين ذخيره چربي چون عامل ارث و ژنتيک هم دخالت داردممکن است چربي بيشتر در قسمت بالا تنه يا پايين تنه ذخيره شود.

3- جانشين کردن ميوه ها به جاي وعده شام

بخصوص ميوه هاي شيرين( مثل انگور-انبه-آناناس-انجير-انواع کمپوت-زرد آلو-نارنگي هاي شيرين- خربزه-طالبي-گلابي-خرمالو و آبميوه هاي آماده) …..به علت تخليه سريع ميوه از معده فرد زودتر احساس گرسنگي مي کند، ثانيا قند موجود در اين ميوه هاي باعث ايجاد چاقي هاي شکمي در فرد مي شود.

4- عدم نوشيدن مايعات از قبيل دوغ،آب و نوشابه هاي گازدار همراه با وعده هاي غذايي.

نبايد همراه لقمه هاي غذا مايعات نوشيده شود.مي توانيد لقمه هاي غذاي خشک و فاقد آب خورشت را همراه با يک قاشق ماست کم چرب ميل کنيد. بعضي از بيماران مبتلا به چاقي شکمي مخصوصا آقابان اظهار مي دارند که تا 1 ليتر آب وسط لقمه هاي غذا مي نوشند و مي بينيم که چاقي شکمي در اين گونه افراد به مراتب بيشتر است.

5-.مصرف شام مخصوصا در ساعات پاياني شب

تماما باعث تبديل غذا به چربي بخصوص در ناحيه شکم مي شود.اگر وعده غذايي اصلي ناهار باشد تحرک بعد از صرف غذا کمک زيادي به سوخت و ساز مواد غذايي در بدن مي کند.در حالي که مصرف همين مقدار برنج در وعده شام يکي از دلايل چاقي شکمي در آقايان بوده و توصيه اکيد مي شود که برنج فقط در وعده ناهار صرف شود. بهتر است شام بصورت حاضري يعني نان به همراه پنير و خيار و گوجه فرنگي،ماست و خيار،ماست و اسفناج پخته و يا نان و پنير و سبزي خوردن صرف شود.
از ديد متخصص تغذيه نان با املت، تخم مرغ، کوکو و کتلت يا انواع خورشت ، غذاي حاضري نيست. فاصله صرف شام تا خواب حداقل 3 ساعت بايد باشد. افرادي که به هر دليل کاري جهت صرف شام دير به منزل مي آيند بايستي از غذاهاي سبک همراه با نان استفاده کنند. از مصرف برنج ، خورشت ، آب خورشت و ته ديگ چرب و نيز انواع آش و سوپ در وعده شام خودداري کرده يکساعت بعد از صرف شام مي توانيد 1 عدد ميوه طبق دستور متخصص تغذيه ميل کنيد.

6- ورزشهاي مخصوص براي چربي هاي شکمي

در صورتي که پزشک منع نکرده باشد و يا باعث مشکل پزشکي در ناحيه کمر نشود، بهترين روش دراز و نشست به همراه رژيم غذايي صحيح مي باشد.استفاده از وسايل کمکي غير استاندارد دراز و نشست مورد تاييد نبوده و دراز و نشست غير صحيح ممکن است باعث بروز عوراضي در مهره هاي پشت و گردن شود.

7- به غير از موارد بالا اصولا پياده روي تند ( نه به حالت دويدن)

بهترين روش براي سوختن چربي ها در ناحيه شکم مي باشد که به مدت نيم ساعت صبح و نيم ساعت عصر انجام مي گيرد اصولا انواع شنا و راه رفتن در آب کمک بسياري در سوزاندن چربي ها ميکند. در حاليکه با نشستن در سونا و جکوزي فقط آب بدن دفع مي گردد که با نوشيدن آب جبران مي شود. .

طريقه درست انجام دراز و نشست:

اگر به دنبال خوش فرم شدن شكم هستيد، حتماً با ورزش هايي كه بر روي عضلات شكم تمركز دارند، عضلات شكم را تقويت كنيد، ولي بايد بدانيد ورزش مخصوص شكم به تنهايي و بدون رعايت رژيم غذايي و ورزش هوازي(مثلا پياده روي) ممكن است روي چربي شكم اثري نداشته باشد.

تمرينات ورزشي در صورتي که به درستي انجام نگيرند ، به کمر شما آسيب مي رسانند. دراز و نشست از راحت ترين و مؤثرترين ورزش ها براي برطرف کردن چربي شکم است. با فشار زيادي که به عضلات شکم وارد مي شد، اين عضلات قوي شده و شکم به حالت اوليه باز مي گردد .

مدت ورزش چند روز يا چند هفته نيست، بلکه بايد آن را مداوم انجام داد . تمرينات ورزشي در صورتي که به درستي انجام نگيرند ، به کمر شما آسيب مي رسانند. به پشت روي زمين نسبتاً نرمي بخوابيد. پاها را خم کنيد تا کف پايتان روي زمين قرار بگيرد ، دستانتان را به روي سينه قرار دهيد . ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامي 30 تا 40 سانتي متر بالا بياوريد و دوباره بخوابيد.بلند شدن بيش از اين مقدار عضلات پاي شما را به کار مي گيرد. ده مرتبه پشت سر هم ، اين کار را انجام دهيد .

چند ثانيه استراحت کنيد و ده مرتبه ي بعدي را انجام دهيد. در ابتدا لازم نيست زياد به خودتان فشار بياوريد ، زماني که احساس کرديد، عضلات شکم شما قوي تر شده اند، جسم سنگيني را در هنگام دراز و نشست در دست،روي سينه بگيريد تا فشار بيشتري به عضلات شکم وارد شود.