پرسش و پاسخهایی درارتباط با ضررهای اپیلاسیون

هيچ روش دائمي‌اي براي رفع موهاي زائد وجود ندارد. با اين حال، اگر جزو افراد پرمو هستيد يا مي‌خواهيد تاحد زيادي از شر موهاي زائد ناحيه تناسلي و زيربغلتان خلاص شويد، مي‌توانيد از ليزر کمک بگيريد.
به‌طور کلي حذف موهاي زائد قسمت‌هاي خاص و حساس بدن مانند ناحيه تناسلي، زيربغل يا اطراف پستان با روش اپيلاسيون، اگر ‌درست و با دقت انجام شود، مشکل چنداني براي فرد ايجاد نمي‌کند. البته پوست اين نواحي بدن کمي حساس‌تر و ظريف‌تر از پوست ساير قسمت‌ها و عصب‌دهي آن هم بيشتر است…
اپيلاسيون، آرايشگاه‌ها و انتقال بيماري
بنابراين خطر ايجاد فوليکوليت(التهاب روزنه‌هاي رويش مو)، فوليکوليت‌هاي کاذب يا التهاب دور بافت فوليکول‌هاي مو در اين مناطق بعد از اپيلاسيون موهاي زائد بيشتر خواهدبود. با دکتر اميرهوشنگ احساني، متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، درباره همين موضوع گفت‌وگو کرده ايم.
آيا امکان دارد قسمت هاي داخلي اندام تناسلي، بافت پستان يا زيربغل هنگام اپيلاسيون در اثر کشش پوست دچار آسيب شوند؟
نه، قسمت‌هاي داخلي ناحيه تناسلي، غدد لنفاوي زيربغل و بافت پستان، به‌سادگي تحت‌تاثير عواملي مانند اپيلاسيون قرار نمي‌گيرند و آسيب نمي‌بينند. با اين حال، از آنجا که اين مناطق بدن، مناطق حساس و نسبتا مرطوبي هستند و احتمال وجود ميکروب‌هاي مختلف در آنها بيشتر است،‌ خطر ايجاد التهاب‌هاي فوليکوليت پس از اپيلاسيون موهاي زائد هم بالاتر مي‌رود. برخلاف باور برخي از مردم، اپيلاسيون موهاي زائد زيربغل يا اطراف پستان، ‌ربطي به ابتلا به سرطان و ايجاد غده‌هاي بدخيم سرطاني در اين نواحي ندارد. گاهي ضايعات چرکي همراه با درد و التهاب پس از اپيلاسيون قسمت‌هاي حساس بدن ايجاد مي‌شوند که اين مساله هم به حساس‌تر، مرطوب‌تر و بالاتر بودن بار ميکروبي پوست اين نواحي برمي‌گردد و مي‌تواند براي فرد آزاردهنده باشد. در موارد نادري هم اگر اپيلاسيون ‌درست و بادقت انجام نشود، ممکن است مويرگ‌هاي زير پوست نازک اين نواحي در اثر شدت کشش پوست، دچار پارگي شوند و خونريزي‌هاي خفيف زيرپوستي، کبودي و سياهي پوست اين نقاط از بدن پس از اپيلاسيون اتفاق بيفتد. رفع موهاي زائد
معمولا آرايشگرها توصيه مي‌کنند پس از اپيلاسيون نقاط حساس بدن، حتما اين قسمت‌ها با پماد بتامتازون چرب شود. به نظر شما دليل اين توصيه چيست؟
از آنجا که موهاي اين قسمت‌هاي بدن کمي ضخيم‌تر و داراي ريشه‌هاي محکم‌تري نسبت به موهاي ساير قسمت‌هاي بدن است، امکان ايجاد التهاب‌هاي پوستي در اثر اپيلاسيون موهاي زائدشان وجود دارد و براي پيشگيري از اين التهاب‌ها، استفاده از پمادهايي مانند بتامتازون توصيه مي‌شود. البته حواستان باشد اين پماد، نوعي داروي کورتوني است و استفاده از آن فقط براي يک يا ? مرتبه اشکالي ندارد. استفاده مکرر از بتامتازون ممکن است باعث ايجاد تحريک پوست و افزايش احتمال ايجاد جوش در ناحيه شود.
آيا استفاده از کرم‌هاي مرطوب‌کننده يا پودر بچه‌ براي پيشگيري از التهاب پوست بعد از اپيلاسيون فايده‌اي دارد؟
استفاده از مرطوب‌کننده‌ها مي‌تواند کمک‌کننده باشد اما آغشته کردن اين نواحي حساس بدن به پودر بچه، توصيه نمي‌شود و کار درستي نيست.
آقاي دکتر! برخي افراد معتقدند استفاده از روش اپيلاسيون، احتمال ايجاد موهاي زيرپوستي را در قسمت‌هايي از بدن که موهاي ضخيم‌تري دارند بيشتر مي‌کند. به‌همين دليل بايد بعد از هر ? يا ? مرتبه اپيلاسيون،‌ يک يا ?بار هم موهاي اين قسمت‌ها را با تيغ از بين برد. آيا چنين اعتقادي درست است؟
نه‌چندان؛ چون امکان و دليل ايجاد موهاي زيرپوستي در افراد متفاوت است. يعني ممکن است نوع و جنس پوست يک نفر به‌گونه‌اي باشد که پس از اپيلاسيون دچار موهاي زيرپوستي نشود و فرد ديگري با تراشيدن موهاي زائد با موهاي زيرپوستي مواجه شود. به‌همين‌دليل معمولا به افرادي که به‌شدت با موهاي زيرپوستي درگير هستند، توصيه مي‌کنيم روش‌هاي مختلف حذف موهاي زائد (اپيلاسيون با دستگاه اپيليدي،‌ مومک انداختن، استفاده از تيغ يا کرم‌ها و پودرهاي مخصوص اين کار) را امتحان کنند تا بفهمند کدام روش براي کاهش جوش،‌ التهاب و موهاي زيرپوستي موثرتر است.
آيا امکان انتقال بيماري‌هاي پوستي، به‌خصوص در ناحيه تناسلي، با روش اپيلاسيون موهاي زائد در آرايشگاه‌ها وجود دارد؟
بله، ممکن است در آرايشگاه‌، تمام موارد بهداشتي رعايت نشود و از موم و ظرف‌هاي مشترکي براي چند مشتري استفاده شود. در اين صورت امکان انتقال انواع ناراحتي‌هاي پوستي قارچي و ويروسي مانند تبخال، زردزخم و حتي زگيل وجود خواهد داشت. بد نيست بدانيد که احتمال انتقال اين ناراحتي‌هاي پوستي در صورتي که شما يا فرد ناقل دچار ضايعات پوستي باشد، بيشتر خواهد بود. مثلا اگر فردي که قبل از شما با موم مشترک اپيلاسيون کرده، دچار تبخال بوده (حتي ضايعات خشک‌شده تبخال) و شما هم بريدگي يا ضايعه‌اي در پوست بدنتان داشته باشيد، امکان اينکه ويروس را از او بگيريد و دچار تبخال تناسلي شويد، خيلي‌زياد است. اين مساله در مورد زگيل و زردزخم هم صدق مي‌کند.
در مورد کرم‌هايي که ادعا مي‌شود رشد موهاي زائد را به تاخير مي‌اندازند هم توضيح مي‌دهيد؟
کرمي به‌نام «وَنيکا» يا «افلورنيتين» در بازار وجود دارد که مکانيسم عمل آن، به تاخير انداختن رشد موهاي زائد است. مصرف طولاني‌مدت اين کرم (? تا ? ماه) مي‌تواند در مواردي، تا ? ماه هم رشد موها را به تاخير بيندازد. اثر اين کرم هم مانند خيلي از روش‌هاي ديگر حذف موهاي زائد دائمي نيست.
حرف آخر؟
البته ليزر هم نمي‌تواند موها را به‌طور کامل از بين ببرد، اما تعداد آنها را تاحد بسيار زيادي کم مي‌کند و باعث نازک‌شدن موهاي باقيمانده مي‌شود. افرادي که حدود ? جلسه، ليزر موهاي زائد انجام بدهند، ديگر نيازي به اصلاح مرتب موهاي زائد خود ندارند زيرا بعد از اين جلسه‌ها، سرعت رشد موها و تعداد آنها به‌قدري کم مي‌شود که شايد نياز به حذف موهاي زائد، به يک بار در سال محدود شود.
منبع: دکتر سلام