لیپوماتیک ( لیپوساکشن مبتنی بر توان)

در اصل، اين روش نوعي ليپوساکشن است که با لوله کانولا مکش ارتعاشي تسريع پيدا مي کند. ليپوماتيک با يک موتور بادي کار مي کند که با هواي فشرده اي راه اندازي مي شود که حرکات سه گانه اي را براي لوله کانولا فراهم مي آورد: نوسان، چرخش، ارتعاش. در نتيجه اين سه حرکت، يک مسير مارپيچ ايجاد مي شود ( 600 ارتعاش در دقيقه) که به تبديل کردن بافت چربي به بافت هاي ريز کمک مي کند. اين کار بدون گرم کردن بافت هاي ديگر مثل عضلات، عروق خوني و عصب ها صورت مي گيرد. از اين رو اين روش دوره بهبودي پس از عمل کوتاه مدت تري دارد. اين روش همچنين براي نواحي که دسترسي به آنها دشوار است يا تصلب بافت زيادي دارند مناسب است ( ليپوساکشن ثانويه يا ليپوساکشن مردانه).
در مقايسه با ليپوساکشن فراصوت، ليپوساکشن دستي سنتي يا ليپوليزر، ليپوماتيک خطرات سوختگي پوست را ندارد و مزاياي ليپوساکشن با کمک بي حسي موضعي را دارد. ليپوماتيک امکان بيرون کشيدن بافت چربي بيشتري را فراهم مي کند، نتايج بهينه اي را در نواحي فيبروز ( همبند) ارائه مي کند و بدون گرم کردن بافت هاي ديگر بدن، با ايمني بالا بافت چربي را برداشت مي کند

مزاياي ليپوماتيک

سيستم امنيتي پويا، توقف در هنگامي که بافت هاي غيرچرب به هم مي رسند
صدمه کمتر ( کاهش قابل توجه کبودي و ورم )
ظاهر بهتر پوست ( انقباض فوق العاده پوست)
جراح کار راحت تر و سبک تري دارد که به معناي جراحي دقيق تر و آرام تر براي بيمار است
زمان کوتاه عمل
درد کمتر
زمان بهبودي سريع
تفاوت بين ليپوساکشن فراصوت و ليپوماتيک

به طور کلي، ليپوساکشن فراصوت يک روش جراحي منسوخ شده است و با يک دستگاه بسيار قديمي صورت مي گيرد و نتايج قابل قبولي عرضه نمي کند.
ليپوساکشن به کمک فراصوت مستلزم استفاده از حجم زيادي از بي حسي موضعي با يک پدل يا پروب فلزي براي ارائه انرژي فراصوت و گرما براي شکستن چربي است. چربي را يک گوشت چربي جامد در نظر بگيريد ( که ظاهر چربي در بدن نيز به اين شکل است)و موج هاي فراصوت به منظور تحريک کردن چربي به تبديل شدن به ذرات ريز ارسال مي شود. بدن شما فشار بيش از حدي را تحمل مي کند. علاوه براين، انرژي فراصوت نه تنها چربي را مي شکند، بلکه همچنين به عصب ها، عضلات و عروق خوني آسيب وارد مي کند. اين فرآيند شکست چربي آسيب وارد کننده منجر به درد غيرقابل تحمل، ورم شديد و زمان بهبودي کند پس از جراحي مي شود.

برخلاف روش ليپوساکشن فراصوت، ليپوساکشن ليپوماتيک خطر کمتري را در بردارد. لوله کانولاي ليپوماتيک با کمک دستگاهي که با هواي فشرده تغذيه مي شود، به صورت 360 درجه مي چرخد تا به طور همزمان چربي را به ذرات ريز تبديل کند و آن را بيرون بکشد. سيستم امنيتي پوياي داخلي اين روش اين امکان را براي لوله کانولا فراهم مي کند تا وقتي بافت هاي غيرچربي به هم رسيدند، متوقف شود. به عبارت ديگر، ليپوماتيک در حين برداشت چربي به شکل موثر، از عصب ها، عضلات و عروق خوني محافظت مي کند. اين روش باعث مي شود که جراح پلاستيک کار راحت تري داشته باشد و تمرکز خود را بر خوش فرم کردن بدن در زمان درمان کمتر معطوف کند.اين فرآيند ليپوساکشن نرم همچنين آسيب ديدگي، ورم ، کبودي و زمان بهبودي بيمار پس از جراحي را به شدت کاهش مي دهد. روش ليپوماتيک نتايج بهتري را با درد و زمان از کارافتادگي کمتر عرضه مي کند.

ماساژ پس از جراحي لازم نيست
در کره، جراحي موفقيت آميز ليپوساکشن مستلزم اين نيست که بيماران براي ماساژ پس از عمل با وسايل پزشکي به بيمارستان برگردند. هدف اصلي براي درخواست از بيماران براي برگشت به بيمارستان اين است که از بيماران بخواهند زمان و پول خود را صرف کارهاي غيرضروري کنند. پوست انسان اين توانايي را دارد که به خودي خود دوباره بوجود بياييد و بهبود پيدا کند و تنها کاري که بايد پس از جراحي ليپوساکشن انجام دهيد اين است که گن لاغري بپوشيد. ماساژ نرم با لوسيون سفت کننده پوست پس از دوش گرفتن نيز براي بهبودي پس از جراحي موثر است. دو تا سه ماه پس از جراحي، پوست شما انعطاف پذيري و استحکام خود را دوباره بدست خواهد آورد.

مراقبت هاي پس از جراحي

مراقبت هاي پس از جراحي براي حفظ نتايح پس از ليپوساکشن مهم هستند. پس از ليپوساکشن، ناحيه درمان مثل قبل سلول چربي ندارد. زماني که بزرگسالان به بلوغ جسماني رسيدند، آنه در بدن خود تعداد سلول هاي چربي ثابتي دارند. ليپوساکشن تعداد سلول هاي چربي در ناحيه موضعي بدن را کاهش مي دهد، اما سلول هاي باقي مانده هنوز در صورتي افزايش پيدا مي کنند که اضافه وزن پيدا کنيد. در صورتي که کنترل خود را از دست دهيد و وزن خود را به شدت زياد کنيد، نواحي درمان شده مثل صورت، بازو، باسن ، گردن يا پستان مثل بادکنک باد مي کنند و همچنين سلول هاي چربي داخل نواحي درمان شده قرار دارند. از اين رو، در صورتي که از بدن خود پس از جراحي مراقبت نکنيد ( رژيم غذايي و ورزش را کنار بگذاريد)، نتايجي که بدست مي آيند چندان مطلوب نيستند.

عوارض جانبي

شايان ذکر است که تا حدود سه ماه پس از جراحي، نتايج ليپوماتيک به خوبي مشخص نيستند، زيرا کاهش ورم و کبودي و انقباض پوست زمان بر است. سه روز پس از جراحي ليپوساکشن، ناحيه درمان شده به شدت متورم/کبود مي شود.
پس از دو هفته، ورم و کبودي به حداقل مي رسد. حدود 1 ماه طول مي کشد تا بدن به وضعيت نرمال برگردد. اثر واقعي اين روش جراحي دو ماه پس از جراحي مشخص مي شود. سفتي شدن اندک در ناحيه درمان شدن نرمال است و ماساژ ملايک براي کاهش دوره بهبودي به 1.5 ماه موثر است ( بدون ماساژ، نرم شدن ناحيه درمان شده حدود 2 تا 3 ماه طول مي کشد). ماساژ تاثيري بر نتايج جراحي ندارد.
بيمار بايد بين 2 تا 3 ماه گن لاغري ببندد. براي حمام کردن بايد گن را درآورد. بيماران معمولا يک روز پس از جراحي سر کار خود برمي گردند. براي يک هفته بيمار نبايد فعاليت سنگيني انجام دهد، اما بيمار مي تواند هر چه سريع تر به سر کار برگردد.

يکي از روش هاي کاهش وزن که از جديدترين روش ها است ليپوساکشن ليپوماتيک است که چربي هاي موضعي را با روشي متفاوت و ساده تر و هزينه اي مقرون به صرفه تر از بين مي برد و زيبايي اندام را برايتان به ارمغان مي آورد.