لاغری موضعی با این روش ها

براي رفع چاقي موضعي از چه روش هايي بهتر است کمک بگيريم چه راهکارهايي به ما در اين زمينه کمک مي کنند به تازگي روش هاي درماني جديدي براي لاغري موضعي و زيباتر کدن اندام به وجود آمده است
خوشبختانه يا متاسفانه امروز روش ها و دستگاه هاي متعددي براي درمان و بهبود افتادگي ها و چربي هاي اضافي نواحي حساس بدن مثل صورت و گردن وجود دارد و در تبليغات پيامکي، تلگرامي و… هر روش بهتر و موثرتر از روش هاي ديگر معرفي مي شود.
يک جا از تاثير شگفت «ليپوماتيک» براي جوان سازي پوست مي گويند و جاي ديگر «هايفو» را همان روش ايده آلي معرفي مي کنند که براي هر خانمي لازم است تا 20 سال جوان تر از سن واقعي اش به نظر برسد. ولي نظر متخصصان در اين زمينه چيست؟ کدام يک از اين روش ها تاثير بهتري براي لاغري صورت و غبغب دارند و اثرشان ماندگارتر است؟ اگر دنبال جوان سازي هستيم، بايد ببينيم چه روشي براي ما مناسب تر است؟
هايفو چيست؟
در گذشته اي نه چندان دور، چاره بيشتر افتادگي هاي پوستي در ايران، تزريق بوتاکس يا جراحي بود، اما امروز با يک جست و جوي ساده در سايت ها يا مجلات زيبايي و سلامت، با انواع و اقسام روش هاي غرجراحي و غيرتهاجمي با قيمت هايي مختلف رو به رو مي شويد که شايد هيچ کدامشان به اندازه هايفو معروف نشده و در مورد تاثيرگذاري آن مبالغه نشده باشد «HIFU» يا «high intensity focused ultrasound»، اولتراسوند متمرکز با شدت بالاست که در ابتدا به عنوان روشي براي نابود کردن و سوزاندن سلول هاي سطاني در برخي انواع اين بيماري استفاده مي شد؛ اما در حال حاضر نوع تغييريافته آن به عنوان يک روش زيبايي در دنيا مطرح بوده و طرفداران خاص خود را دارد.
در اين روش، امواجه اولتراسوند ضعيف تر در عمق مناسبي که چربي هاي زيرپوستي يا هايپودرم (hypoderm) در آن قرار دارند، متمرز شده و سلول هاي چربي را در نقاط متعدد تا دماي 80 درجه سانتي گراد گرم کرده و مي سوزانند. به دبنال سوزاندن سلول هاي چربي، هايفو باعث تشکيل فيبروزهاي (فساد الياف) متعدد در نقاطي مي شود که تحت تاثير اشعه قرار گرفته اند.
فيبروزها نيز با کشيدن لايه هاي بالايي به سمت خود، باعث کشيدگي پوست و کم شدن حجم لايه چربي (به علت سوختن سلول هاي چربي) مي شوند و در نهايت اثري را روي پوست و کم شدن حجم لايه چربي (به علت سوختن سلول هاي چربي) مي شوند و در نهايت اثري را روي پوست شما به جا مي گذارند که به آن ليفتينگ يا لاغري موضعي گفته مي شود.
نکته مهم در مورد استفاده از هايفو براي زيبايي و ليفت صورت اين است که هم به استاندارد دستگاه توجه کنيم و هم صورتمان را به پزشک متبحر بسپاريم، در غير اين صورت به وجود آمدن عوارضي مثل سوختگي، ايجاد ناهمواري و… اصلا دور از ذهن نيست.
هايفو به درد کدام نواحي مي خورد؟
اگر صورتي کمي چاق داريد يا افتادگي و چين و چروک هاي اطراف دهان و… اذيتتان مي کند، مي توانيد از اين روش براي جوان سازي و رفع چاقي موضعي استفاده کنيد. البته اين روزها هايفو در برخي نواحي ديگر مثل شکم، پهلوها و خارج ران ها نيز به وفور استفاده و با همين مکانيسمي که توضيح داده شد، همزمان باعث لاغري موضعي و ليفتينگ پوستي مي شود. نکته مهم درخصوص تبليغاتي که روي هايفو و تاثيرات آن مي شود، اين است که اين روش در حقيقت يک تکنولوژي نسبتا قديمي و جاافتاده است که از چند سال پيش براي لاغري هاي موضعي و ليفتينگ کاربرد داشته و به تازگي جاي خود را به تکنولوژي هاي ملايم تر با عوارض کمتري داده است.
لاغري موضعي با امواج راديويي!
تکنولوژي آر. اف «RF»، همان طور که از نامش پيداست، از طيف خاصي از امواج الکترومغناطيس با نام راديو فرکانس استفاده مي کند و جزو روش هاي نوين لاغري محسوب مي شود. اين تکنيک به سه نوع تک قطبي، دوقطبي و آر. اف جراحي تقسيم مي شود که هرکدام کاربردها و تاثيرات خاص خود را دارند. از آر. اف تک قطبي يا مونوپل (monopole) معمولا براي زيبايي صورت، ليفتينگ و لاغري هاي موضعي در نواحي حساس بدن استفاده مي شود علتش هم اين است که آر. اف تک قطبي امنيت نسبتا بالايي داشته و عارضه خاصي براي شما ايجاد نمي کند.
علاوه بر اين ويژگي، روش نسبتا راحت و ساده اي هم محسوب مي شود که انجام آن يناز به شرايط سني و جنسي خاصي ندارد. اين روزها استقبال از روش آر. اف آن قدر زياد شده است که در بسياري از مراکز استاندارد ارائه دهنده خدمات زيبايي و لاغري، جزو خدمات پايه در پروسه درمان هاي زيبايي و لاغري محسوب مي شود.
در تکنيک آر. اف، امواجه راديو فرکانس از يک پروب (سر دستگاه که با پوست تماس دارد و پوست را ماساژ مي دهد) ساطع شده و در لايه هاي عمقي تر پوست با گرم کردن سلول هاي چربي، باعث لاغر شدن سلول ها و در نتيجه کاهش قطر لايه چربي مي شود. نتيجه قوي تر و مهم تر امواج آر. اف اين است که با تحريک سلول هاي سازنده رشته هاي الاستيک و کلاژن در لايه هاي عمقي و سطحي پوست، باعث سفت شدن پوست مي شود. درواقع آر. اف اين سلول ها را به صورت موقت بيش از حد فعال کرده تا فيبر (الاستيک و کلاژن) بيشتري نسبت به حالت عادي بسازند. در طول دوره درمان با آر. اف، اين فيبرها که به تازگي ساخته شده اند، باعث مي شوند که بافت هاي عمقي و سطحي پوست چندين سال جوان تر شوند. لاغري شکم
آر. اف به درد کدام نواحي بدن مي خورد؟
تکنيک آر. اف به شرط استفاده از دستگاه استاندارد با تنظيمات استاندارد و مهم تر از همه حضور يک اپراتور کارکشته مي تواند نتايج خوبي در ناحيه صورت و گردن داشته باشد. نکته مهم ديگر براي رسيدن به نتيجه دلخواه، اين است که تعداد و فاصله جلسات درماني رعايت شود.
سلوليت زدايي با آر. اف ممکن است؟
آر. اف براي رفع سلوليت، چاقي هاي موضعي شکم و پهلوها و ران ها و موضع هاي بزرگ و حجيم، کاربرد کمتري داشته و بهتر است در ترکيب با ساير روش هاي کاهش سايز غيرتهاجمي مثل «کرايوليپوليز» (crayoliplisis) «ال. پي. جي» (LPG) انجام شود تا پاسخ مناسب درماني بهتري داشته باشد. علاوه بر اين اگر به تازگي ليپوساکشن انجام دايد و قرينه دو طرف بدنتان به هم خورده است، مي توانيد از آر. اف براي دقرينه و زيباتر کرن موضع تحت ليپوساکشن استفاده کنيد.
از آنجايي که آر. اف بي عارضه ترين روش بين تمام تکنيک هاي غيرتهاجمي زيبا است، در صورت انجام اصولي و با دستگاه استاندارد و اپراتور ماهر، انتخاب بسيار مناسبي براي زيبايي و ليفتينگ صورت، گردن و غبغب محسوب مي شود، البته افرادي که در بدنشان پروتز فلزي دارند، نمي توانند از اين تکنيک استفاده کنند.
ال. پي. جي
ال. پي. جي يک سيستم ماساژور مکانيکي است که با ايجاد فشار مثبت و منفي روي پوست، باعث ايجاد تغييرات مورد نياز در بافت هاي زيرين مي شود. اين تکنولوژي در سال 1970 در فرانسه براي بهبود محل زخم هاي پوستي و بهبود عملکرد بيماران در پروسه درماني طب فيزيکي و فيزيوتراپي ابداع شد، اما به مرور پزشکان ديدند که طي چند جلسه درمان توزيع چربي ها زير پوست تغيير کرده و مي توان از اثرات زيبايي اين ماساژ مکانيکي هم استفاده کرد. اين ويزگحي ال. پي. جي در سال هاي بعد بيشتر مورد توجه قرار گرفت و موجب توسعه قابليت هاي درمان چاقي موضعي شد.
ال پي جي به درد کدام نواحي بدن مي خورد؟
بيشترين کاربرد ال پي جي LPG در مواردي است که نياز به اصلاح توزيع يا توزيع مجدد چربي هاي زيرپوستي دارند، ولي کاهش حجم و رفع بافت چربي با اين روش بسيار ناچيز بوده و امري قابل پيشبيني و تضميني هم نيست. پس اگر دنبال لاغري با اين روش هستيد، بهتر است دست به جيب نشويد! در مقابل، مواردي مثل رفع سلوليت هاي بافت چربي و برخي چاقي هاي نامتناسب موضعي جزو کاربردهاي مناسب ال پي جي هستند.
هرچند در حال حاضر با استفاده از تکنولوژي هاي جديدتر از ال پي جي، اين روش کمتر مورد توجه قرار داشته و در صورت استفاده هم معمولا با روش هاي ديگر مثل مزوتراپي mesotherapy و آر اف به کار مي رود.